کد خبر: ۱۰۱۰۹۰
تاریخ انتشار:۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۱
رییس سازمان فرهنگی هنری در نشست فصل رویش مطرح کرد:
زنان با خودباوری می‌توانند تاثیری شگرف بر جامعه بگذارند
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در «فصل رویش» فرهنگ‌سرای اندیشه گفت: در بیانیه مقام معظم رهبری خطاب به جوانان سه کلیدواژه «خودسازی»، «جامعه‌سازی» و «تمدن‌سازی» گفته شد؛ نقش زن در این سه کلیدواژه بسیار مهم است، چرا که زنان با خودباوری می‌توانند تاثیری شگرف بر جامعه بگذارند و تمدن بسازند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، همایش «فصل رویش» ۲۸ بهمن ماه به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با مشارکت سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سرتیپ محمد فهمیده جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، مریم مجتهدزاده رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس، محمدرضا قربانی مدیر کل هنرهای نمایشی رادیو، جمعی از مدیران شهری و بانوان فرهیخته در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.

اوحدی: زنان با خود باوری می‌توانند در جامعه تاثیری شگرف بگذارند و تمدن بسازند

سعید اوحدی در سخنانی در این نشست گفت: صبر و مقاومت زنان در دوران جنگ تحمیلی ستودنی بود. زنان در همه عرصه‌ها از جمله عرصه‌های هنری حضوری پررنگ دارند، نرگس آبیار زنی است که در جشنواره فیلم فجر امسال تقریبا همه جوایز مهم سینمایی را از آن خود کرد. در گذشته یک درصد از هیئت علمی دانشگاه‌ها به زنان اختصاص داشت، اما امروز ۲۵ درصد از هیئت علمی دانشگاه‌ها با آمار بالای هفت هزار نفر به زنان اختصاص پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه زنان ما در حوزه ورزش هم الگو هستند، گفت: برنامه فرمول یک شبکه یک تلویزیون قرار است با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و به انتخاب مردم «چهره برتر سال ۹۷» را معرفی کند. ۴۰ چهره برای این رویداد معرفی شده‌اند و زنان بیش از ۶۰ درصد این چهره‌ها را تشکیل می‌دهند.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانیه رهبری پس از ۲۲ بهمن امسال گفت: برای اینکه درک کنیم چرا مقام معظم رهبری در سال‌های پیش چنین بیانیه‌ای صادر نکرده است و چرا امسال سال ویژه‌ای است، باید به شرایط امروز و قبل از انقلاب نگاهی داشته باشیم.

اوحدی اضافه کرد: استکبار از ماه‌ها پیش با ائتلافی خبیث هجمه سنگین فرهنگی را علیه ایران شروع کردند. نتیجه سناریویی که نوشتند را امروز می‌بینیم. دولت عربستان به تنهایی ۱۸۰ میلیون دلار صرف این کار کرد و در این راه از ۳۶۰ کانال فارسی‌زبان کمک گرفت.

وی تاکید کرد: دشمنان بارها مصاحبه کردند و گفتند مردم ایران چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را نخواهند دید. آنها به دنبال حضور کمرنگ مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن بودند. همزمان کنفرانس ورشو در لهستان تشکیل شد، بیانیه صادر کردند و بعد هم این حمله تروریستی را ترتیب دادند تا مردم ایران را از آرمانی که در دل دارند دور کنند.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری توضیح داد: مقام معظم رهبری در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب بیانیه‌ای خطاب به مردم و جوانان صادر کردند اما در واقع بعد از چهل سال به مسئولان نهیب زدند. مردم در چهل سال گذشته سخت‌ترین شرایط را در جنگ پشت سر گذاشته‌اند. 

وی با بیان اینکه در زمان جنگ مدارس استثنایی را بمباران کردند، گفت: مسئولان ما آن زمان برای دو موشک التماس می‌کردند اما امروز با عزت و با رهبری مقام معظم رهبری و به لطف حضور سردار رشید اسلام سردار حاج قاسم سلیمانی، نه فقط پرچم جمهوری اسلامی ایران بلکه پرچم مقاومت را به اهتزاز درآورده است. امسال سال پیروزی مقاومت بدون حضور داعش بود.

اوحدی بیان کرد: در بیانیه مقام معظم رهبری خطاب به جوانان سه کلیدواژه «خودسازی»، «جامعه‌سازی» و «تمدن‌سازی» گفته شد؛ نقش زن در این سه کلیدواژه بسیار مهم است چرا که زنان با خودباوری می‌توانند تاثیری شگرف بر جامعه بگذارند و تمدن بسازند.

رویش‌ها نشان از پویایی انقلاب اسلامی است

مریم مجتهدزاده رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان دیگر سخنران این مراسم بود. وی در ابتدای سخنانش در این همایش گفت: بعد از ۴۰ سال وقتی صحبت از رویش انقلاب می‌کنیم از معجزه انقلاب اسلامی سخن می‌گوییم. چرا که  بخش قابل توجهی از  این معجزه‌ به حضور دختران جوانی برمی‌گردد که جنگ تحمیلی و مبارزات انقلاب اسلامی را درک نکردند. این رویش‌ها نشان از پویایی انقلاب اسلامی است.

رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان بیان کرد: حضرت زینب(س) صاحب بصیرتی است که این بصیرت در دختران ایثارگران دیده می‌شود. تلاش کردیم در این همایش قدردان گوشه‌ای از زحمات زنانی باشیم که در مسیر انقلاب حرکت و خدمت می‌کنند. بدانید که امید رهبری به شماست و تلاش کنید زمینه‌ساز قیام امام زمان‌(عج) باشید.

اوحدی: زنان با خود باوری می‌توانند در جامعه تاثیری شگرف بگذارند و تمدن بسازند

امام خمینی(ره) زنان را هم‌پا و همدوش مردان می‌دانست

سرتیپ محمد فهمیده جانشین بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز در این نشست به سخنرانی پرداخت. وی درباره زنان در تفکر امام خمینی(ره) گفت: ایشان اعتقاد داشت که زن از حیث ماهوی هیچ چیز کم ندارد، راه کمالات ‌علمی، عقلی، عرفانی، اخلاقی برایش باز است. ایشان در نشست‌هایی که با خانم‌ها داشتند، فرمودند که در اسلام زن و مرد از هر حیث مساوی هستند و فقط یک سری احکام مربوط به مردان و متناسب با مردان است و یک سری احکام مربوط به زنان و مناسب با زنان است.

وی افزود: از طرفی دیگر در گفته‌های امام می‌خوانیم که «از دامان زن، مرد به معراج می‌رود». همین زنان مربی انسان هستند و می‌گویند اگر تکلیف نبوت از زن ساقط است، همین زنان هستند که مادر انبیاء هستند. یا در جای دیگر می‌فرماید: ما نهضت خود را مدیون زنان می‌دانیم. مردها به تبع زنان در خیابان ریختند. زنان مردان را تشویق می‌کردند و خودشان در صف‌های جلو بودند. در توضیح لازم است ذکر شود که تحولات اجتماعی را باید در کنار تحولات سیاسی مورد بررسی قرار داد، زیرا تفکیک آن دو از هم مسائل را مشکل می‌کند. بنابراین سعی می‌شود تا آن دو (تحولات اجتماعی و سیاسی) را در یک محور مورد بررسی قرار دهیم. با توجه به سخنان حضرت امام، می‌شود نتیجه گرفت که ایشان زنان را همپا و همدوش مردان در موثر بودن بر تحولات اجتماعی و سیاسی جامعه می‌دانند.

در ادامه از در این مراسم از ۴۰ بانوی موفق و فعال حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تجلیل شد:

«مریم مجتهدزاده» رییس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان
«محبوبه بلباسی» همسر شهید «محمد بلباسی» و فرمانده لشکر مقاومت حضرت زینب(س) و مبلغ اردوهای راهیان نور
«سمیرا شاهوردی» فرزند جانباز محسن شاهوردی، دارای هشتگ مادر آرزوها در شبکه‌های اجتماعی و برآورده‌کننده ۵ هزار آرزوی کودکان مناطق محروم
«نعیمه اسلاملو» پژوهشگر و نویسنده مطالعات زنان
«الهام یاوری» عضو هیئت علمی دانشگاه و فعال جهادی
«سمیرا خطیب زاده» نویسنده و نخبه علمی
«سمیه سادات شفیعی» عضو کمیته علمی پژوهشی راهبردی زنان
«مرضیه عزتی وظیفه‌خواه» مدیر اجرایی دانشگاه شهید بهشتی
«زهرا سادات ارشادی» فرزند شهید ارشادی و دیپلمات نمایندگی ایران در ژنو در حوزه حقوق بشر و دفاع از حقوق زنان
«فاطمه قاسم‌پور» مدیر سایت مهرخانه و فعال حوزه زنان
«مونا اورعی» دین‌پژوه و مدرس دوره‌های سواد رسانه‌ای و فعال جهادی
«رعنا شکوهی» نویسنده در حوزه سبک زندگی اسلامی و جهادی
«شکیبا محبی تبار» فرزند شهید و دارای مقالات متعدد ISI و دکترای تخصصی رادیولوژی انکولوژی
«زهرا امینی» کارآفرین در حوزه بین‌الملل و محرومیت‌زدایی در کشورهای محروم منطقه و آفریقایی
«عاطفه سماعی» پژوهشگر منتخب
«سمیه حاج حسینی» ریاست دانشگاه حضرت زینب(س)
«ریحانه کبیری» مبتکر نمونه
«لیلا ایران‌پور» مستندساز
«حکیمه ولی‌پور» نویسنده و فیلمنامه‌نویس
«حسنه عفراوی» نویسنده در حوزه نقش زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و کارآفرین نمونه در شهرستان دشت آزادگان و هویزه
«زینب سلیمانی» فرزند سردار سلیمانی و فعال جهادی و فرهنگی در حوزه خانواده شهدای مدافع حرم
«حمیده طالب» محقق و نویسنده
«ثمین صفالو» مدیرعامل موسسه روگا و فعال در حوزه راهیان نور
«زهرا اسدی» فعال در حوزه اردوهای جهادی
«نیلوفر شادمهری» مبتکر و محقق
«لیلا معین لشکاجانی» عضو هیئت علمی دانشگاه و جوان‌ترین محقق در کنگره تاریخ پزشکی جهان
«نجمه خدمتی» فعال در حوزه ورزش و دارای مدال طلای سه دوره بازی‌های آسیایی و طلای المپیک دانشجویان جهان
«نرجس امام قلی» فعال در حوزه ورزش و دارای مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیا در گوانگژو
«ویدا دانشمند» هنرمند و نمایشنامه‌نویس
«زینب ابوطالبی» مجری شبکه افق 
«سرینه آساطوری» هنرمند گرافیست و فرزند جانباز ماسیس آساطوری 
«فاطمه معزز» فعال فرهنگی و جهادی در مناطق محروم تحت حمایت کمیته امداد
«معصومه اسکندری» فرزند شهید و نایب‌رییس انجمن بین‌المللی حمایت از قربانیان ترور
«فائزه مسعودی» فعال جهادی 
«آزاده شاه مومن» هنرمند حوزه دفاع مقدس
«مریم سادات ذکریایی» نویسنده دفاع مقدس
«زینب اختری» محقق و پژوهشگر
«معصومه نادری پارسا» فعال فرهنگی و مدیرعامل مجتمع فرهنگی غدیر
«سیده رقیه آذرنگ» نویسنده دفاع مقدس

رونمایی از کتاب وصول و ۴۰ کتاب صوتی در حوزه انقلاب و دفاع مقدس از دیگر بخش‌های این برنامه بود.