کد خبر: ۱۰۱۵۴۶
تاریخ انتشار:۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
اوحدی: منابع انسانی بزرگ‌ترین سرمایه و ثروت هر جامعه است
رییس سازمان فرهنگی هنری در جشن بیستمین سالگرد کانون اندیشه جوان گفت: بزرگ‌ترین سرمایه و ثروت برای هر جامعه‌ای، منابع انسانی است و گنجینه ناب و جوهر و دُر گرانبهای این ثروت عظیم منابع انسانی، جوانان جوامع هستند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جشن بیست سالگی کانون اندیشه جوان با حضور آیت‌الله علی اکبر رشاد رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مسعود فیاضی رییس هیئت مدیره کانون اندیشه جوان، کمیل خجسته مدیرعامل موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان و علی فروغی رییس شبکه سه سیما، چهارشنبه ۲۸ فروردین برگزار شد.

در این مراسم آیت الله علی اکبر رشاد با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم انقلاب باید آغازی دوباره در فرآیند انقلاب قلمداد شود، گفت: اکنون کوله باری از تجارب چهل ساله داریم و در عین حال مرحله دوم را پیش رو داریم، آنچه رخ داد یعنی پیروزی انقلاب بدون تولید تئوری و نظام سازی بود بلکه امام و یاران‌شان فردسازی کردند و از همین طریق حاکمیت موجود را رد و حاکمیت جدید یعنی اسلامی را طلب کردند.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه انقلاب یک فرآیند پیوسته است، گفت: مقام معظم رهبری بر نظام سازی، دولت سازی و جامعه سازی در گام دوم انقلاب تاکید دارند. دولت‌سازی به معنای استقرار اجرایی دولت (همه قوا و نهادها) یا قوه مجریه نیست بلکه طراحی نظامات را با همه ارکان آن مد نظر دارد.

شان جوان ایرانی ساخت تمدن نوین اسلامی است

آیت‌الله رشاد با بیان اینکه نظام صرفا به معنای نظم نیست و تعریف فنی خود را دارد، تاکید کرد: گام دوم انقلاب سخت‌ترین مرحله عمر انقلاب است چرا که پس از عبور از مرحله سلبی به مرحله ایجابی ورود کرده‌ایم و در این مرحله ساختن غلبه دارد که سختی آن صدچندان است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به استقرار دولت و پس از آن جامعه سازی، بیان کرد: جامعه سازی کاری فردی نیست، باید جامعه ساخته شود تا پیشرفت رخ داده و در پی آن تمدن شکل بگیرد و این‌ها همان چیزهایی است که مقام معظم رهبری در این بیانیه تقاضا کرده‌اند.

آیت الله رشاد با بیان اینکه شان جوان ایرانی امروز مدیریت این مرحله از انقلاب است، گفت: این هم رسالت سنگین برای جوانان است و هم نهادهایی همچون کانون اندیشه جوان لذا اگر لازم است سایر جبهه‌ها را تعطیل کرده و صرفا در این جبهه ممحض شویم باید چنین بکنیم چرا که برد ما در این است.

وی افزود: رسول خدا(ص) می‌فرمایند: کسی که در جوانی چیزی یاد بگیرد مثل نقش زدن بر سنگ است اما یادگیری در سنین بالا مثل نقش زدن بر آب است البته این به معنای آن نیست که ما مشورت با افراد مسن را کنار بگذاریم اما بنا بر فرموده امام علی (ع) باید ابتدا با جوانان مشورت کنیم و سپس نتیجه را به منظور انتخاب بهترین گزینه به شیوخ و بزرگان عرضه کنیم.

رییس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: امیرالمومنین(ع) همچنین تاکید دارند که آنچه برای نسل خودتان است به نسل جوان تحمیل نکنید چرا که آنها برای زمانه‌ای دیگرند.
 
وی با تاکید بر لزوم ریشه یابی چرایی و فلسفه این همه اصرار اهل بیت(ع) و بزرگانی همچون مقام معظم رهبری بر اعتماد به جوانان و واسپاری امور به آنها بیان کرد: پیشنهاد می‌کنم دستگاه‌ها و نهادهای ذیربط در حوزه جوان با یکدیگر وارد تفاهم و رایزنی شوند تا لوازم تحقق نگاه مقام معظم رهبری به جوانان در گام دوم انقلاب محقق شود چون راه چاره مشکلات این است.

منابع انسانی بزرگ‌ترین سرمایه و ثروت هر جامعه است

در ادامه مراسم سعید اوحدی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه گفت: توفیق بزرگی است که امروز در بین جمعی از جوانان عزیز هستم که تصمیمات آن‌ها به صورت جدی باعث حل مسائل و مشکلات جامعه اسلامی می‌شود. در این کانون بنای کارهایی گذاشته می‌شود که خروجی آن‌ها را در جامعه شاهد بوده و خواهیم بود.

وی افزود: می‌خواهیم امروز از فرصت روز جوان استفاده کنیم و از این منزگاه نگاهی به گذشته خود کنیم و نگاه رو به جلو را داشته باشیم که اصلا جایگاه جوانان چی هست؟ این جایگاه صرفا در گفتمان اجتماعی است یا اینکه واقعا بزرگان ما نقش کلیدی و جوهری را برای جوانان و برای فتح قله‌های بعدی در نظر گرفته‌اند. بیستمین سالگرد تاسیس کانون اندیشه جوان را به ویژه در سالی که منشور گام دوم انقلاب را مقام  معظم رهبری به عنوان مانیفست چهلمین دوره انقلاب به صورت شفاف اعلام کرد، را می ‌توان به عنوان یک نقطه عطفی در این برهه تاریخی دانست. حتما این کانون نقش تاثیرگذاری برای تکرار مستمر و تلنگر زدن و تعریف راهبرد برای آن بیاینیه تاریخی دارد. 

اوحدی در ادامه گفت: چهل سالگی یعنی سال بلوغ و سال کار آمدی. در گام اول مقام معظم رهبری ظرفیت‌ها، دست‌آوردها و داشته‌های انقلاب اسلامی را مطرح می‌کنند و برای گام دوم برای رسیدن به آن تمدن بزرگ نوین اسلامی،ایشان جوانان را خطاب قرار می‌دهند.

وی افزود: امروز دنیا به یک جمع بندی واقعی رسیده که بزرگ‌ترین سرمایه و ثروت برای هر جامعه‌ای و تمام بشریت منابع انسانی است. هیچ توسعه پایداری اتفاق نخواهد افتاد مگر در بستر منابع انسانی. در همه دنیا اتفاق نظر دارند که گنجینه ناب و جوهر و دُر گرانبهای این ثروت عظیم منابع انسانی جوانان جوامع هستند. می‌توانیم نقش جوانان را از اوایل انقلاب مرور کنیم. بیش از پنچاه درصد از شهدایی که از ابتدای انقلاب تا به امروز از ارزش‌های این نظام دفاع کرده‌اند، جوان‌های این کشور بودند. خمیرمایه جوانان خمیرمایه مطلوب و درستی است اگر به آنها فرصت دهیم. به فرمایش مقام معظم رهبری قلب جوان، فطرت پاک جوان، فطرت مطهر جوان  زمینه شکوفایی و خلاقیت، جریان سازی است. 

رییس سازمان فرهنگی هنری در پایان با تاکید بر لزوم توجه به فعالیت‌های اجتماعی جوانان گفت: ما همه ظرفیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری را در گام دوم انقلاب برای میدان دادن به جوانان به کار می‌گیریم و در اختیار نهادهایی همچون کانون اندیشه جوان قرار می‌دهیم.