کد خبر: ۱۰۲۷۲۵
تاریخ انتشار:۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۲
در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد؛
تجلیل از ۴ هنرمند در «جایزه هنری غدیر»
در آستانه عید سعید غدیر خم ویژه برنامه ششمین «جایزه هنری غدیر» با قدردانی از ۴ چهره هنری کشور پر موزه هنر‌های دینی امام علی(ع) برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ ششمین دوره جایزه غدیر عصر یکشنبه ۲۷ مردادماه با تقدیر از احمد عبدالرضایی خوش‌نویس نام‌آشنا برای خلق آثاری با موضوع امام علی(ع)، حبیب‌الله صادقی نقاش و استاد دانشگاه برای خلق آثار متعدد هنری با موضوع امیرالمؤمنین علی(ع)، ابراهیم ظریف صنایعی هنرمند آیینه کار برای آیینه‌کاری و ساخت صحن حضرت فاطمه(س) در نجف اشرف و احمد علوی شاعر آیینی برای سرودن اشعار بسیار در وصف حضرت علی(ع) در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.

تجلیل از ۴ هنرمند در «جایزه هنری غدیر»

زندوکیلی: اخلاق علوی را در زندگی جاری کنیم

در ابتدای این آیین علیرضا زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری ضمن خیرمقدم و تبریک ایام دهه ولایت گفت: نقش واقعه غدیر در خود سازی، جامعه‌پروری و تمدن‌سازی بی‌بدیل است. اگر عللی سد آن جریان عظیم نمی‌شد، امروز شاهد انسان‌هایی و جامعه‌ای آرمانی با دغدغه‌ای فراگیر بودیم.

وی افزود: در برابر نیل سدی علم شد و جریان را به طور کامل برگرداند؛ اگر با چشمی بازتر ببینیم علل خیلی از اتفاقات را در از یاد بردن و نادیده گرفتن همان روز می‌بینیم. 

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: نشانه‌هایی از همان راه را امروز در این بیانیه که توسط مقام معظم رهبری منتشر شده است، می‌بینیم. در این بیانیه نیز درباره خلقیات فردی، جامعه سازی و اقتدار تمدن اسلامی سخن به میان آمده. اگر مسیر پیش از این طور دیگری پیش رفته است ما امروز می‌توانیم همان راه غدیر را ادامه دهیم. 

زندوکیلی افزود: باید تلاش کنیم که «غدیر» برایمان تنها یک واژه‌ بنا به مناسبت و تاریخ نباشد و اثری از رفتار، گفتار و منش علوی را در زندگی خود جاری کنیم.

تجلیل از ۴ هنرمند در «جایزه هنری غدیر»

صادقی: هشت سال دفاع مقدس متاثر از فتوت امام علی(ع) بود

حبیب‌الله صادقی نقاش و استاد دانشگاه که در ششمین جایزه هنری غدیر مورد تقدیر قرار گرفت دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به تاثیر منش و دلاوری حضرت علی(ع) در تاریخ ایران گفت: آنچه از دیرباز درباره ایرانیان زبانزد بود آیین فتوت و مردانگی بود؛ آیینی که از امام علی(ع) برای ما ایرانیان به جا مانده است. برگ‌های تاریخ به ما می‌گوید که آنچه هشت سال دفاع مقدش رخ داد؛ آن مبارزه رخ به رخ با تمام کشورهای جهان تاثیر گرفته از دلاوری‌های امام علی(ع) است.

وی افزود: این موضوع در هنر ما میز جلوه‌های بسیاری داشته است و نشانه‌های آن را می‌توان در آثار بزرگان این هنر جست‌وجو کرد؛ آثاری که امیدوارم جملگی در گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی(ع) گردآوری شوند و این موزه را تبدیل به محلی برای پژوهش عمیق هنری علوی تبدیل کند. 

تجلیل از ۴ هنرمند در «جایزه هنری غدیر»

عبدالرضایی: خوش‌نویسان دین خود را به فرهنگ علوی ادا نکرده‌اند

احمد عبدالرضایی خوشنویس نام آشنا که برای خلق آثاری با موضوع امام علی (ع) در این آیین مورد تقدیر قرار گرفت دیگر سخنران مراسم بود. وی با اشاره به نحوه آشنایی خود با هنر خوش‌نویسی گفت: من از کودکی به دلیل تشویق‌های معلمانم خوشنویسی را آغاز کردم، این هنر هرگز انتخاب من نبود، من برای آن انتخاب شدم تا جایی که شیمی که درس دانشگاهی‌ام بود را رها کردم و خوشنویسی را تدریس کردم. 

وی افزود: در آیات و احادیث به دنبال ترکیبات زیبا برای سرمشق می‌گشتم و همواره این سخنان امام علی(ع) بود که در آن میان خودنمایی می‌کرد.

این خوشنویس ادامه دارد: من سالهاست از علی(ع) می‌نویسم اما بر این باورم که برای غدیر و برای امام علی(ع) هیچ نکرده‌ام، نه من؛ که انجمن خوشنویسان هم با هزاران خوش‌نویس ممتازی که دارد نتوانسته دینی که از فرهنگ علوی بر گردن دارد را ادا کند. امیدوارم به زودی ویژه برنامه‌ای برای خوشنویسان علوی طراحی و اجرا شود تا این فرهنگ در قالب هنر خوش‌نویسی در این دوره باقی بماند.

تجلیل از ۴ هنرمند در «جایزه هنری غدیر»

علوی: مضمون چشم های علی ناسرودنی ست

احمد علوی شاعر نام‌آشنای آیینی قصیده‌ای را تقدیم به آستان حضرت علی(ع) کرد که بخش نخستین آن را در ادامه می‌خوانید:
با لطف بی کران خداوند ذوالجلال
فصل بهار می شود آغاز اعتدال
خورشید پلک می زند و در سپیده دم
خمیازه می کشند درختان نونهال
هنگام خالکوبی سبز جوانه هاست
در چشم بلبلان به دنبال خطّ و خال 
شاعر کنار دشت تماشا هنوز هم
سرمست از جناس غزل هاست با غزال
سرمست از سخاوت شرقی ترین طلوع
سرگرم با نسیم جنوبی ترین شمال
با باده ای طهورتر از هرچه سلسبیل
با جلوه ای عظیم تر از هرچه در خیال
بر ساق عرش ساقی کوثر نشسته است
در ساحتی بری شده از هرچه قیل و قال
انگورهای روی ضریحش بدون شک
هستند با شراب بهشتی در امتثال
اینجا کجاست ؟ مهد کرامات لا یزول
اینجا کجاست ؟ جلوه ی الطاف لا یزال
میخانه باز می شود و در سپیده دم
نوبت رسیده است به مستان اهل حال
اینجا مزار کیست که همسایه ی خداست
عالم جواب می دهد آیا به این سوال ؟
گیتی به وجد آمده از این همه شکوه
دنیا به رقص آمده از این همه جلال
مضمون چشم های علی ناسرودنی ست
کاری نکرده اند ادیبان در این قبال

تجلیل از ۴ هنرمند در «جایزه هنری غدیر»

ظریف: برای ساخت ضریح سامرا رفتیم اما خودمان ساخته شدیم

ابراهیم ظریف صنایعی هنرمند آیینه کار برای آیینه‌کاری و ساخت صحن حضرت فاطمه(س) در نجف اشرف مورد تقدیر گرفت آخرین سخنران این مراسم بود. وی که شغل ۲۰۰ ساله موروثی خود را ادامه می‌دهد گفت: من و پدرم برای بازسازی ضریح سامرا انتخاب شدیم؛ ماجرای انتخاب هم بسیار عجیب است چرا که کار یکی از اجداد ما در آستان رضوی مورد پسند ستاد بازسازی عتبات‌عالیات قرار گرفت و آنها به ما پیغام رساندند که با وجود حضور داوطلبانی از میان هنرمند بزرگ و نامدار ما را برای این اتفاق انتخاب کرده‌اند.

وی افزود: ما رفته بودیم سامرا را بسازیم بی خبر از اینکه قرار است خودمان ساخته شویم. کار کردن در آن فضای معنوی چنان تحولی در من ایجاد کرد که تصمیم گرفتم تمام روزهای عمرم را تنها در این راه صرف کنم. 

ظریف یکی از آثار آیینه‌کاری فاخر خود را به موزه هنرهای دینی امام علی(ع) تقدیم کرد.

تقدیر از این ۴ هنرمند با حضور سیدعلیرضا قهاری رییس انجمن مفاخر ایران، علیرضا زندوکیلی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری، عارف براتی مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران و شهرام بابایی مدیر موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.

تنبور نوازی آرش شهریاری از دیگر بخش‌های این آیین بود.

جایزه هنری غدیر نکوداشت هنرمندان و پژوهشگرانی است که در زنده نگه داشتن عنوان غدیر و ترویج نگاه و سیره امیرالمؤمنین علی(ع) آثار با کیفیت و تاثیرگذاری خلق کرده‌اند و برای ششمین سال پیاپی به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شده است.