کد خبر: ۱۰۵۷۹۱
تاریخ انتشار:۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۵
رییس فرهنگسرای اشراق:
توجه به نیازهای مخاطب دغدغه مدیریت فرهنگی است
رییس فرهنگسرای اشراق با اشاره به ظرفیت فرهنگسراها همخوانی نیروی انسانی وکارکنان را با نیازهای مخاطبان مهم ارزیابی کرد و گفت: ضرورت‌های روز و نیازهای شهروندان اولویت و دغدغه اصلی برنامه‌ها و مدیریت فرهنگی است.
توجه به نیازهای مخاطب دغدغه مدیریت فرهنگی است
به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی فرهنگ و هنر؛  رضا دوستعلی مدیر فرهنگی هنری منطقه 4 و رییس فرهنگسرای اشراق تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی‌ارشد برنامه‌ریزی شهری به پایان رساند و از سال 76 در شهرداری تهران و در حوزه معاونت اجتماعی منطقه 15 مشغول به کار شد. او از سال 82 به سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران انتقال یافت و در سمت‌های مختلف  و عمدتا در حوزه فرهنگی به عنوان مدیر مراکز و معاون منطقه یا معاون فرهنگسرا حضور پیدا کرد. معاونت آفرینش و اجرایی منطقه 3، معاون اجرایی منطقه یک در فرهنگسرای ملل، ریاست فرهنگسرای سلامت و فرهنگسرای شفق، مدیریت مناطق 6، 14، 15 و... از دیگر مسوولیت‌هایی است که وی در کارنامه فعالیت‌های فرهنگی خود دارد. او درحال حاضر مدیر فرهنگی منطقه 4 و رئیس فرهنگسرای اشراق است.

دوستعلی توجه به ضرورت‌های روز و نیازهای مخاطبان را اولویت اصلی برنامه‌های فرهنگی دانست و به خبرنگار پایگاه - خبری فرهنگ و هنر گفت: اثرگذاری فعالیت‌های فرهنگی باید مقطع به مقطع و به طور سالانه و با توجه به بافت فرهنگسراها و مراکز فرهنگی مورد توجه قرار گیرد. تلاش من در تمام سال‌های فعالیت‌ام این بوده که به مباحث مختلف در جهت احیای فضای سازمانی توجه داشته باشم و ضمن بهره گرفتن از تجارب مدیران قبلی بکوشم تا موضوعات مختلف را با توجه به خواست مخاطبان اجرایی کنم.

وی با بیان اینکه اجرای برنامه فرهنگی هنری در هر منطقه از شهرداری تهران باید مناسب با ویژگی های قشر همان منطقه ارزیابی و اجرایی شود تصریح کرد: در منطقه 6 با توجه به ماهیت این منطقه که عمدتا دانشجویان را در برمی‌گیرد به موضوعات فرهنگی متناسب با این قشر توجه کردم و در منطقه 14 با توجه به این که فرهنگسرای اخلاق در یک بافت مذهبی قرار داشت، تلاش کردم تا با هیئت های مذهبی همکاری بیشتری داشته باشم. در منطقه 4 نیز در سال 98 برنامه‌های شاخصی اجرا کردیم و در بحث حضور شهروندان و درآمدزایی توانستیم رتبه یک سازمانی را در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران کسب کنیم.

مدیر فرهنگی منطقه 4 درباره مهم‌ترین اولویت‌های موضوعی در اجرای برنامه‌های فرهنگی گفت: توجه به گروه‌های مرجع و گروه‌های مردمی فعال در حوزه فرهنگ و هنر و امور اجتماعی لازمه کار است و همواره تلاش کرده‌ام تا همکارانم را به شناخت خواسته و نیازهای مخاطبان و شهروندان حساس کنم تا موجب ارتقای سطح کیفی فعالیت‌ها و جوشش برنامه‌ای شوم.

رئیس فرهنگسرای اشراق نیازهای مخاطبان را مهم‌ترین دغدغه مدیریت کلان فرهنگی خواند و افزود: در ایام شیوع کرونا ما در فضای مجازی به فعالیت پرداختیم و بخشی از این عقب‌افتادگی را جبران کردیم، اما به نظر من آن چیزی که به عنوان خدمات به شهروندان ارائه می‌دهیم با نیاز واقعی آن‌ها در حوزه‌های فرهنگی و هنری تاحدی فاصله دارد و این فاصله نه تنها در سازمان بلکه در سطح کلان کشور باعث بروز اشکالات و آسیب‌هایی شده است که طبیعتا باید به آن‌ها حساس باشیم.

وی ادامه داد: شناخت نیاز مخاطب را در تمام دستگاه های فرهنگی موضوع مشهودی است که طبیعتا باید برای آن برنامه‌ریزی شود. ما به صرف در اختیار داشتن کالبد و فضای فیزیکی نمی‌توانیم ادعا کنیم که تمام نیازهای شهروندان را برآورده می‌کنیم، بلکه استفاده بهینه از امکانات باید به نحو احسن انجام شود.

دوستعلی فرسوده و قدیمی بودن کالبد فیزیکی برخی از مراکز فرهنگی را مانع اجرای برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری دانست و بیان کرد: فرسوده بودن ساختمان‌ها، امکانات  فضاهای آموزشی و... به فعالیت‌های ما آسیب می‌رساند. ما طبیعتا بخش زیادی از توان خود را صرف نگه‌داشت فضایی می‌کنیم که عملا فرسوده شده و انرژی ما به جای آنکه در مسیر تحقق اهداف فرهنگی سمت وسو بگیرد به سمت بازسازی و نگه داشت فضاهای فرهنگی سوق داده شده است.
وی بروکراسی پیچیده که مشکلات عدیده ای را در تصمیم گیری و دامنه اختیارات مدیران فرهنگسرا ایجاد می کند را یکی دیگر از مشکلات مدیریت فرهنگی خواند و راه حل آن را  ضمن چابک سازی تعریف چشم‌انداز دقیقی برای فعالیت های  کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تعریف کرد.

 رئیس فرهنگسرای اشراق درباره فعالیت‌های این فرهنگسرا در روزهای پیش‌رو توضیح داد: برنامه‌های متنوع و مختلفی را با توجه به شرایط خاصی که در آن قرار داریم برای روزهای 14 و 15 خرداد در نظر گرفته‌ایم. از آن جمله می‌توان به تولید فتوکلیپ‌هایی مختلفی در خصوص قیام 15 خرداد و وقایع آن روزگار، مبارزات امام خمینی(ره) از سال 42 تا انقلاب اسلامی، گزیده بیانات مقام معظم رهبری در مورد بنیانگذار جمهوری اسلامی، تصاویر ارتحال امام(ره) و... اشاره کرد.
وی اضافه کرد: مسابقات کتابخوانی، تولید پادکست و اینفوگرافی از دیگر فعالیت‌های ما در این ایام است.