کد خبر: ۹۱۰۲۹
تاریخ انتشار:۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
رییس سازمان فرهنگی هنری:
آثار چهارمین کنگره عرس بیدل منتشر می‌شود
رییس سازمان فرهنگی هنری در بزرگداشت بیدل دهلوی ضمن تقدیر از برگزاری کنگره عرس بیدل از انتشار آثار چهارمین کنگره در کمترین زمان ممکن خبر داد.
...به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بزرگداشت ابولمعالی بیدل دهلوی شامگاه یکشنبه ۳ بهمن در پردیس ملت با حضور محمود صلاحی رییس و امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری، دبیر کنگره بین المللی عرس بیدل، اعضای کنگره و جمعی از استادان زبان و ادبیان فارسی از کشورهای همسایه برگزار شد.

در این مراسم محمد صمیمی مدیر آفرینش‌های ادبی سازمان فرهنگی هنری ضمن خیر مقدم از طرف رییس و معاون هنری سازمان فرهنگی هنری به مهمانان برنامه، از خداوند برای شهدای عزیز آتشنشان صبر جزیل درخواست کرد.
 
 وی از هادی سعیدی کیاسری؛ دبیر کنگره بین‌المللی بیدل دهلوی که مدت‌ها در تلاش برای ادا شدن حق این معنا بودند تشکر ویژه کرد و گفت: برگزاری چهارمین کنگره «عرس بیدل دهلوی» مقارن شده است با آغاز به کار واحدی مهم در ادبیات تهران و ایران یعنی خانه شعر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران. همینجا از طرف خانه شعر سازمان فرهنگی هنری نوید همکاری با همه تشکل‌های ادبی، از جمله بنیاد بیدل دهلوی و حاضران در این مراسم را تقدیم شما می‌کنم.
 
در ادامه مراسم پروفسور شریف حسین قاسمی استاد دانشگاه دهلی هندوستان ضمن تشکر از دکتر کیاسری گفت: خوشحالم که یک عرس دو روزه بیدل با موفقیت به پایان رسید. ما به روز جشن «عرس» می‌گوییم. عارفی که تمام عمر برای معشوق خود شعر می‌گوید، روز واصل شدندش را عرس می‌گوییم. پس در حقیقت این یک جشنی برای بیدل بود که ما در آن شرکت کردیم.
 
وی افزود: چنانکه استادان می‌دانند در این دو روز درباره بیدل، سبک، عرفان، فکر، اندیشه و موضوعات مختلف آن حرف زده‌ایم. هر مقاله‌ای که در این سمینار ارائه شد و درباره بیدل حرفی نو زد ما استفاده کردیم. به همین خاطر من خوشحالم که آقای کیاسری و همکارانش در مراسم بیدل با صمیمیت سعی کردند که هر کسی که در این مراسم شرکت می‌کند یک تحفه علمی با خود داشته باشد. ارائه مقاله و مطلب جدید که دیگران از آن استفاده کنند بهترین تحفه‌ای است که یک نفر می‌تواند در یک سمینار با خود به همراه ببرد.
  
سلیم مظهر رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه پنجاب پاکستان با اعلام تسلیت برای اتفاق ساختمان پلاسکو و شهدای آتش نشان گفت: خوشحالم از این که آقای کیاسری نه تنها من بلکه دو همکار دیگر من را از کتابخانه پنجاب دعوت کردند تا در این سمینار و در جمع فرهنگیان، دانشمندان و شاعران حضور داشته باشیم و تجدید ملاقات کنیم.

وی افزود: دکتر صلاحی پنج سال پیش به لاهور تشریف آوردند و ما سه روز در خدمت ایشان بودیم. محبت‌هایی که دکتر صلاحی در لاهور و اسلام آباد مشاهده کردند، گمان نمی‌کنم که در جای دیگری در خارج از ایران این اخلاص و صمیمیت برای دولتمردان عزیز ایرانی وجود داشته باشد.
 
سلیم مظهر بیان کرد: من به نمایندگی از فرهنگیان دانشگاه پنجاب پاکستان به آقای کیاسری که از نخبگان فارسی در حوزه شعر هستند تبریک عرض می‌کنم که بنیادی به نام بیدل ساخت که در این بنیاد برای شعر و ادب فارسی و فرهنگ مشرق زمین تحقیق و پژوهش‌هایی انجام می‌شود. بنیاد بیدل نه تنها بهانه‌ای است برای آگاه شدن ما از آثار جدید بلکه یک در جدید برای ما که در شبه قاره درباره شعر فارسی حرف می‌زنیم و کار می‌کنیم، باز شد.
  
رییس دانشکده علوم انسانی پنجاب در پایان گفت: دانشگاه پنجاب نسخه‌های خطی بیدل را مطابق دستور آقای دکتر کیاسری از قبل به اینجا فرستاده اند. ما اینجا قول و قرار می‌بندیم منابعی که در پاکستان است در حد توان خود با همکاری دوستان به دوستانی که کار پژوهش را به عهده دارند به خدمت آنها خواهیم فرستاد.

در ادامه مراسم پروفسور صفر عبدالله استاد دانشگاه آلماتی قزاقستان گفت: خرسندم که با تلاش‌های برادر عزیزمان آقای کیاسری، بیدل دهلوی بیشتر شناخته می‌شود و غزل بیدل را با سازهای ایرانی می‌خوانند.

در پایان مراسم محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری ضمن تشکر از مهمانان برای قبول دعوت گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با در اختیار داشتن بیش از  ۷۰۰ مرکز در تهران همچون سینما، فرهنگسرا، خانه فرهنگ و کتابخانه بزرگترین مجموعه فرهنگی تهران و کشور ایران است.

وی افزود: مجموعه‌های بزرگی در ارتباط با مراسم شعری و شاعری و بزرگداشت و نکوداشت شعرا حضور داشتم و شرکت کردم، کیفیت مراسم عرس بیدل به لحاظ شرکت بیدل شناسان دنیا به خصوص بیدل شناسان فارسی زبان حقیقتا کم نظیر بود که به همت برادر خوب، فاضل، ادیب و ارجمند آقای هادی سعیدی کیاسری برگزار شد.

صلاحی بیان کرد: سازمان فرهنگی هنری با همکاری بنیاد دهلوی سعی می‌کند آثار چهارمین کنگره را در کمترین زمان چاپ کند و به دست شرکت‌کنندگان برساند و انشالله برنامه‌ریزی کنیم تا عرس پنجم بی‌نظیرترین عرس بیدل باشد.

در این مراسم محمد سعید میرزایی، بیژن ارژن و مهدی مظاهری شاعران ایرانی چند بیتی از اشعار خود را خواندند و گروه موسیقی ایرانی همنوازی تار، تنبک و آواز اجرا کردند.