کد خبر: ۹۱۰۳۶
تاریخ انتشار:۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۴
نشست «خانواده‌درمانی اسلامی» در فرهنگسرای اخلاق برگزار شد
دومین نشست مشاوره «خانواده درمانی اسلامی» بعد از ظهر روز یکشنبه ۳ بهمن ماه در فرهنگسرای اخلاق با حضور کارشناسان و مشاوران این حوزه برگزار شد.
دومین نشست«خانواده‌درمانی اسلامی» در فرهنگسرای اخلاق برگزار شدبه گزارش ررسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛  اجرای طرح خانواده درمانی از سه سال پیش در سطح دنیا آغاز شده که به عنوان یک نظریه در سال گذشته به سازمان ارائه شد. طرح خانواده درمانی اسلامی در ۱۲ دانشگاه شهر تهران در حال اجراست و با استقبال دیگر شهرستان‌ها مواجه شده‌است.

ندا دیلمی کارشناس و متخصص در حوزه خانواده درمانی اسلامی اظهار داشت: بر اساس تجارب و مستندات خدمات مشاوره، طرح خانواده درمانی اسلامی را از سه سال قبل راه‌اندازی کرده است.

وی افزود: حسن حضور خداوند در جریان مشاوره و توجه به منبع اصلی حرکت و تحول اصلی حیات و زندگی که آفریدگار ماست می تواند منشا و منبع اصلی حرکت خانواده درمانی اسلامی باشد.

وی افزود: ارتباط مشاوره تنها با یک فرد نیست بلکه با شبکه‌های اجتماعی ارتباطی است که صحت درستی یا نادرستی این تعاملات و برخوردها نیازمند ارزش‌های برتر از ارزش‌های انسانی و فردی، خانوادگی و اجتماعی است که می توان ارزش‌های الهی را به عنوان الگوی آن معرفی کرد.

دیلمی بیان کرد: جایگاه و نقشی که در اسلام به خانواده داده می‌شود در روانشناسی طرح خانواده درمانی اسلامی، اختلالاتی که در جهان به‌صورت ارزشی و مثبت نگاه می‌شود را دقیقتر مورد بررسی قرار می‌دهد. بنابراین خانواده درمانی اسلامی پاسخی کاربردی و اثربخش به خلا معنوی و آسیب های نوظهور و چند بعدی نهاد خانواده در جهان معاصراست، زیرا اهداف تشکیل نهاد خانواده آرامش روانی، سازندگی اخلاقی، سازندگی اجتماعی و نهایتا گسترش آرمان توحیدی است.

وی افزود: برای بهبود ناکارآمدی ساختاری، ارتباطی، تربیتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به الگویی نیاز داریم که نگرش جامع به انسان، خانواده و جامعه داشته باشد که این جز با خانواده درمانی ممکن نیست به طوری که آموزش مهارت‌های زندگی، فکری، ارتباطی، مدیریتی، رشدی و تکاملی با رویکرد اسلامی در خانواده درمانی اسلامی این امکان را میسر می‌کند.

دیلمی گفت: ضرورت کار روی مبانی علمی خانواده درمانی اسلامی موجب می‌شود تا مبانی اعتقادی خانواده نیز به‌صورت همراه و همزمان با مبانی علمی و کاربردی آن حرکت رو به رشد داشته و مورد توجه قرار بگیرد و سازماندهی ارتباطات باید بر مبنای عدالت محوری در یک فرایند موثر در خانواده درمانی اسلامی هدایت شود که بر تعادل بخشی عاطفی، ارزشی، نگرشی و منشی در خانواده درمانی اسلامی بسیار قابل تامل است.

وی در پایان اظهار کرد: بر خلاف شیوه های معمول مشاوره که رویکردهای آن از دخالت ارزش ها و اعتقادات پرهیز می‌کند در خانواده درمانی اسلامی بدون ترد آنها، توانمندسازی ارزشها و اعتقادات را از ارکان آن می‌داند و  نگاه اسلام را  نگاه کلی و همه جانبه و یکپارچه نگر به روح، جسم و نیازهای انسانی خواند که در خانواده درمانی مورد توجه قرار می گیرد.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از جدول زمان بندی این نشست ها می توانند با شماره تلفن ۸۸۹۰۹۵۱۴ تماس وبه نشانی اینترنتی amoozesh.farhangsara.ir مراجعه کنند.