کد خبر: ۹۱۵۸۶
تاریخ انتشار:۰۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰
رییس سازمان فرهنگی هنری:
دنیای امروز دنیای استفاده از برنامه و نرم‌افزار است
رییس سازمان فرهنگی هنری با اشاره به برنامه تببین شرح و وظایف کارکنان مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۶ و فرهنگسرای بهمن گفت: در دنیای امروز همه ناگزیر به استفاده از نرم افزار و برنامه هستیم و باید روز به روز با آنها رشد کنیم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی از شرح وظایف کارکنان مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۶ و فرهنگسرای بهمن به روش نوین حسابداری با حضور محمود صلاحی رییس و معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری، سه‌شنبه ۳ اسفند در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

در این نشست منصور احمدلو، رییس فرهنگسرای بهمن، ضمن خیر مقدم به حاضران، گفت: شرح وظایف در هر سازمانی وجود داشته‌ است و سازمان فرهنگی هنری هم به تبع سایر سازمان‌ها از این شرح وظایف بی بهره نبوده است. در جامعه مدیریتی امروز، جای گریز برای پاسخ‌گویی‌ها وجود دارد و به طور قطع نمی‌توان وظایفی را درخواست کرد زیرا در این شرایط برای پاسخ گویی انگشت اشاره به سمت دیگران می‌رود.
 
وی افزود: روزی که بحث شفاف‌سازی وظایف در فرهنگسرای بهمن مطرح شد هنوز پلاسکو شاهد مثال نشده بود. وقتی اتفاق‌ها، سوانح، تصادف و ... پیش می‌آید ساده‌ترین راه این است که بگوییم قاتل خود مقتول است زیرا حضور ندارد تا از خودش دفاع کند یا ضعیف‌ترین فرد حاضر را به عنوان مقصر معرفی می‌کنیم. چند سالی این ماجرا روح و روان من را آزار می‌داد. شفافیت در حوزه وظایف ضروری است. این جمع موفق شده است از سبک نوین حسابداری برای تحقق امر شفاف سازی وظایف استفاده کند.

احمدلو بیان کرد: در مقدمه این طرح به یک بیماری سیستمی اداری اشاره می‌شود. این بیماری اشاره می‌کند که در حوزه مدیریتی هرجا تشکر می‌شود همه می‌گوییم ما بودیم و هر جا تذکر داده می‌شود با انگشت اشاره دنبال دیگری می‌گردیم. در همه سازمان و نهادها این بیماری وجود دارد که با فرآیند شفاف‌سازی درمان می‌شود. 

رییس فرهنسگرای بهمن درباره روش کار نرم افزار جدید گفت: همانند نرم افزار حسابداری از قاعده بدهکار و بستانکار استفاده کرده‌ایم. تعداد وظایف شمرده می‌شود و در این قالب قرار می‌گیرد. برای مثال با محاسباتی که انجام شده است رییس فرهنگسرای بهمن چهار هزار و ۳۲۳ عنوان برنامه به رییس سازمان فرهنگی هنری بدهکار است و در مقابل رییس سازمان فرهنگی هنری چهار هزار و ۳۲۳ عنوان برنامه از فرهنگسرای بهمن بستانکار است. در این حالت هیچ وظیفه ای روی زمین نخواهند ماند و یک احساس روانی خوبی برای کارکنان به وجود می‌آید زیرا دیگر فضای کاری آنها مبهم نخواهد بود.
 
منصور احمدلو در پایان گفت: امروز فرهنگسرای بهمن دارای کارکنانی است که همه توجیه و آگاه به وظایف خود هستند و هیچ وظیفه‌ای روی زمین نخواهد ماند. در این حالت فرد به راحتی می‌تواند پاسخگوی اعمال خود باشد. امیدواریم این سیستم قابل تسری در تمامی فرهنگسراها باشد.
  
در ادامه مراسم محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری، بیان کرد: در ارتباط با تنظیم وظایف فرهنگسرای بهمن به صورت جز‌به‌جز و نفر‌به‌نفر نمی‌توان گفت این برنامه عملیاتی است. اجرایی با عملیاتی فرق می‌کند. عملیاتی یعنی محسابه کردن قیمت واحد هر خدمت در هر موضوع که در این حالت متوجه می‌شوید چه میزان هزینه و در مقابل چه مقدار خدمات دریافت کرده‌اید و در نهایت می‌توانید تصمیم بگیرید که فلان فعالیت برون سپاری شود یا درون سپاری یا اینکه مشترک باید انجام داد.

وی افزود: ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که ناگزیر برای به کار‌گیری از نرم افزار هستیم. یعنی شما دیگر نمی‌توانید در فرهنگسرا، خانه فرهنگ، وزارتخانه، مدرسه یا حتی یک روستا  بدون نرم افزار کارهای خود را پیش ببرید زیرا به دنیا متصل است. این نرم افزار دانشی می‌خواهد که این دانش ثابت نیست یعنی اگر فردی برای مثال پنج سال پیش این دانش را آموخت نمی تواند با همان ادامه دهد. اگر او خودش را به روز نکند می‌شود همان آدم پنج سال پیش و آدم امروز نیست. بنابراین اگر دانش روز این ابزار و برنامه را نداشته باشید عقب هستید.

 صلاحی گفت: بخش کوچکی از دانش در علم مدیریت را در یکی از بخش‌های سازمان به کار گرفته‌ایم و چند روز پیش سازمان فرهنگی هنری نشان زرین فرآیند مدیریت دریافت کرد و از بین همه سازمان‌ها و همه شهرداری‌ها در تهران و کشور اول شد. این نشان می‌دهد شما باید بدانید که امروز کجا ایستاده‌اید و قرار است به کجا برسید و کوتاه‌ترین و کم‌هزینه‌ترین مسیر شما کدام است و برنامه یعنی اینکه در آن مسیر حرکت کنید. 
 
 وی بیان کرد: ما باید اول به آدم‌ها نگاه کنیم و بعد از آن به ساختار که آن هم به آدم‌ها بر می‌گردد و بعد از آن برنامه است. یعنی اگر آدم باشد ولی ساختار نداشته باشد همه چیز به‌هم می‌ریزد، اگر آدم باشد ساختار باشد ولی برنامه نباشد کار پیش نمی‌رود و این تباهی است و اگر آدم باشد، ساختار باشد، برنامه هم باشد اما روش اجرا نباشد به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. خلاقیت در روش اجرا به کار می‌آید. تاکید من این است که خود سیستم سازمان در ستادش به صورت متمرکز برنامه زیادی داشته باشد و صف هم از داشتن برنامه بی نیاز نیست.
 
صلاحی در پاپان از رییس فرهنگسرای بهمن و همه کسانی که برای اجرایی شدن این برنامه زحمت کشیده اند تشکر کرد و گفت: این برنامه را باید به فرهنگسراهای دیگر هم بدهیم تا بر اساس آن و متناسب با فعالیت‌های خودشان یک برنامه طراحی کنند.
 
در پایان مراسم از شرح وظایف کارکنان مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۶ و فرهنگسرای بهمن به روش نوین حسابداری رونمایی شد.