کد خبر: ۹۱۶۸۳
تاریخ انتشار:۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
در نخستین همایش علمی کتابداران سازمان فرهنگی هنری مطرح شد
لزوم آگاه بودن کتابداران به علم روز / تاکید بر کتابخوان‌کردن شهروندان
نخستین «همایش علمی کتابداران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران» همراه با رونمایی از نشریه الکترونیک ترجمان علم اطلاعات و دانش‌شناسی، سخنرانی کارشناسان و تبیین اهداف کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نخستین «همایش علمی کتابداران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران» ویژه مسئولان کتابخانه‌ها و کتابداران این سازمان به همت مدیریت امور کتابخانه‌ها و با همکاری مدیریت منابع انسانی سازمان فرهنگی هنری روز دوشنبه ۹ اسفندماه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶:۳۰ در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.
 
این همایش با هدف به‌روزرسانی اطلاعات کتابداران و آشنایی با مفاهیم جدید در حوزه کتابداری و با حضور محمود صلاحی، رییس و حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور، معاون فرهنگی و تعدادی از مسئولان کتابخانه‌ها و کتابداران سازمان فرهنگی هنری برگزار شد. 

دکتر اسفندیاری مقدم، رییس دانشگاه آزاد اسلامی علی‌آباد کتول، دکتر فريبرز درودی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات، دکتر حافظیان، عضو هیئت علمی مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی و دکتر امیررضا اصنافی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی سخنرانان این همایش بودند که پیرامون موضوعاتی چون «کتابخانه‌های نوظهور»، «شیوه‌های علمی نقد کتاب»، «خلاقیت در کتابداری» و «تأملی بر کیفیت خدمات در محیط کتابخانه‌ها» به سخنرانی پرداختند.
 
کتابخانه یک صحنه فرهنگی است
 
حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری، با گرامیداشت ایام فاطمیه و با بیان اینکه ۱۵۰ کتابخانه عمومی در شهر تهران کافی نیست، عنوان کرد: چنانچه کتابخانه‌ها به صرف ارائه خدمات در حوزه امانت کتاب و امکانات قرائت‌خانه بسنده کنند، از  قابلیت استفاده و سودمندی بازخواهد ماند، چرا که امروزه نیاز شهروندان صرفاً گرفتن کتاب از کتابخانه‌ها نیست.

وی افزود: راه‌کاری که استادان حوزه کتاب در این رابطه بیان کرده‌اند، تبدیل مجموعه کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری به پایگاه فرهنگی با محوریت کتاب و مسلح به ابزار روز است؛ بنابراین کتابخانه با استفاده از روش‌های سنتی نمی‌تواند سرانه مطالعه را افزایش دهد. برای رسیدن به این مهم باید کتابداران که در این رابطه مسئول هستند، آگاه‌ترین افراد به علم روز باشند. شاغلان در کتابخانه باید فارغ از مسائل جزئی و غیرتخصصی به جریان‌سازی در حوزه کتاب بپردازند.

لزوم آگاه بودن کتابداران به علم روز / تاکید بر کتابخوان‌کردن شهروندان

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری ادامه داد: برای رسیدن به کتابخانه نوظهور تعلل امکان‌پذیر نیست و باید به سرعت این تحول ایجاد شود. دارا بودن سیستم یکپارچه کتابخانه‌ها، داشتن مجهزترین کتابخانه ویژه نابینایان و در اختیار داشتن نیروی متخصص شاغل در کتابخانه‌ها از امتیازات کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری است.

وی راهکارهایی برای بهبود وضعیت کتابخانه‌ها و ترویج فرهنگ کتابخوانی پیشنهاد داد و بیان کرد: تجهیز حداقل یک کتابخانه در هر منطقه با آخرین استانداردهای روز، برگزاری دوره آموزشی ویژه نیروهای توانمند در دانشگاه‌های معتبر و با تدریس استادان برتر برای فعالیت در کتابخانه‌های مذکور و نمایش عینی نقش کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری در افزایش سرانه مطالعه در یک برنامه‌ریزی شش ماهه، یک‌ساله و دو ساله باید در دستور کار قرار بگیرد.

ناصری پور در پایان گفت: حضور پررنگ‌تر کتابخانه‌ها در برنامه‌های فرهنگی اهمیت زیادی دارد، چرا که کتابخانه یک صحنه فرهنگی است.
 
صلاحی: کتابخوان کردن کسانی که کتاب نمی‌خوانند مهم‌ترین هدف کتابداران است
 
محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری نیز در آغاز سخنان خود شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) و درگذشت آیدین روشن ضمیر، معاون آفرینش و اجرای فرهنگسرای انقلاب را تسلیت گفت و سپس به تبیین موفقیت‌های متعدد سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان یک سازمان کم‌نظیر در عرصه فرهنگ به لحاظ تخصص، تجربه، وسعت، تعدد مأموریت، اساسنامه و هیأت امنا و گستردگی فعالیت پرداخت.

وی با بیان مهم ترین فعالیت‌های انجام شده در حوزه کتابخانه ها عنوان کرد: تجمیع و یکپارچه‌سازی همه کتابخانه‌های شهرداری به عنوان یک حوزه تخصصی و حرفه‌ای، تجمیع و ساماندهی منابع انسانی کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری و قابلیت انعطاف ساعات و روزهای فعالیت کتابخانه با نیاز مخاطب از مهم ترین فعالیت های سازمان فرهنگی هنری در حوزه کتابخانه هاست. 

لزوم آگاه بودن کتابداران به علم روز / تاکید بر کتابخوان‌کردن شهروندان

صلاحی به طرح پرسش از متخصصان کتابخانه‌ها پرداخت و گفت: چه کار دیگری می‌‌توان انجام داد تا در حفظ انسجام کتابخانه‌ها و تأثیرگذاری کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری در موضوع مطالعات مردم بیشترین نقش‌ مؤثر را داشته باشیم، در این راستا ما بهترین نظر را می‌توانیم از متخصصان کتابخانه‌ها داشته ‌باشیم. 

وی اضافه کرد: با طراحی فرمی برای تجمیع و بررسی نظرات مدیران و کتابداران کتابخانه‌ها می توانیم در سال آینده با نظر متخصصان، کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری را مدیریت کنیم، نواقص را برطرف کنیم و بیشتر در خدمت مطالعه‌کنندگان باشیم و از همه مهم‌تر اینکه بتوانیم مخاطبانی که کمتر کتاب می خوانند، جذب کنیم. این مهم به عنوان آخرین هدف سال آینده کتابداران خواهد بود. 

در پایان این همایش نشریه الکترونیک ترجمان علم اطلاعات و دانش شناسی به صاحب امتیازی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سردبیری پروفسور کوکبی و دکتر اسفندیاری مقدم و تحریریه ای متشکل از دکتر غفاری، دکتر میرحسینی و دکتر درودی رونمایی شد.