کد خبر: ۹۷۳۱۹
تاریخ انتشار:۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
بررسی علائم بیش‌فعالی کودکان در «خانواده پایدار» فرهنگ‌سرای کار و تعاون
فرهنگ‌سرای کار و تعاون به منظور گسترش فرهنگ صبر و آرامش و مهربانی با رویکرد چشم‌انداز خانواده اسلامی و مقاوم‌سازی و تحکیم بنیان خانواده پنجاه و ششمین نشست «خانواده پایدار» را روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگ‌سرای کار و تعاون به منظور گسترش فرهنگ صبر و آرامش و مهربانی با رویکرد چشم‌انداز خانواده اسلامی و مقاوم‌سازی و تحکیم بنیان خانواده پنجاه و ششمین نشست «خانواده پایدار» را روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه با حضور محمد مکی دانشجوی دکترای روانشناسی برگزار کرد.

مکی در این نشست به بیان ویژگی‌های کودکان بیش‌فعال پرداخت و گفت: بیش‌فعال یعنی کودکی که بیش از حد فعال باشد. بیش فعالی دارای ویژگی‌های بارزی است که شامل پرتحرکی، کمبود توجه و تمرکز، بروز اعمال ناگهانی و غیرقابل‌پیش‌بینی می‌شود. قطع پی در پی گفت‌وگو و مکالمه بزرگ‌ترها، پاسخ دادن به سؤال، پیش از آنکه جمله سؤال‌کننده به پایان برسد. بی‌صبری و بی‌تحملی شدید، طوری که هر آنچه طلب کرد، باید در همان لحظه آن را دریافت کند. اینها علائم بیش فعالی است.

وی افزود: پرحرفی، مدام در حال حرکت و جنب‌وجوش بودن، بی‌صبری و نداشتن تحمل برای ایستادن در صف و عدم رعایت نوبت، عصبی و حساس بودن و مرتب پایین و بالا پریدن، هل دادن بقیه کودکان، بر هم زدن بازی بقیه، انجام تکلیف‌های مدرسه بدون توجه و دقت، قاپیدن وسایل و اسباب‌بازی‌های کودکان دیگر، نداشتن مهارت‌های لازم در برقراری ارتباط‌های اجتماعی با دیگران، گم‌کردن وسایل شخصی، از این شاخه به آن شاخه پریدن از دیگر علائم بیش فعالی است.

مکی در ادامه گفت: والدین باید بچه‌ها را برای درمان نزد پزشک متخصص ببرند و تا ۱۵ سالگی قابل درمان است. برای تشخیص این بیماری لزومی ندارد که یک کودک همه علائم را با هم داشته باشد و حتی اگر بعضی از این علائم را هم داشته باشد، باید به پزشک مراجعه شود و علت به وجود آمدن بیش فعالی ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. 

وی اظهار کرد: اضطراب در کودکان باعث ناخن خوردن، خود آزاری جنسی و... می‌شود و انرژی مرکب بد که باید از آنها پرهیز شود شامل: غذاهای بیرونی مانند سوسیس و کالباس، رنگ قرمز، ادویه‌جات، ورزش‌های  رزمی، فیلم‌های جنگی است.

در پایان این کارگاه آموزشی کارشناس برنامه به پرسش‌ها و مشکلات خانواده‌های حاضر در نشست  پاسخ داده و راهکارهای لازم را ارائه کرد. 

علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از برنامه‌های فرهنگ‌سرای کار و تعاون با شماره تلفن: ۶۶۰۲۹۰۶۰ تماس بگیرند.