کد خبر: ۹۷۹۹۴
تاریخ انتشار:۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴
به بهانه سالگرد درگذشت شهید مصطفی چمران
خانه موزه‌ای برای شناخت چریک چمران
خانه موزه شهید چمران در خیابان ۱۵ خرداد واقع شده، این موزه در واقع خانه پدری شهید چمران است که پس از بازسازی در تیرماه ۱۳۸۷با فراهم آوردن امکانات بازدید عمومی، افتتاح و تبدیل به موزه شهید دکتر چمران شد.
بازار ۱۵ خرداد، گذر سرپولک، کوچه شهید کمال بشیری، پلاک ۷. این نشانی خانه موزه شهید چمران است که در دل بازار تهران جا خوش کرده است.

کوبه‌ها را که به صدا درآوردی، از دالان ورودی که گذشتی و بعد از رد شدن از حیاط کوچکی که حکم پاگرد را دارد به حیاط مرکزی خانه که پا گذاشتی «مصطفی چمران» با همان عینک همیشگی توی عکس‌هایش و موهای کم پشت و صورت گرد گوشه ایوان شاه‌نشین نشسته و کتابی در دست دارد. صدای او هم در فضای خانه می‌پیچد.

خانه موزه‌ای برای شناخت چریک چمران

این نخستین تصویری است که با دیدن مجسمه فلزی شهید چمران از «خانه موزه شهید چمران» در ذهن شکل می‌گیرد و همانجا باقی می‌ماند. خانه قدیمی چمران با حیاط و اتاق‌های تودرتو جایی است برای آشنایی بیشتر با شخصیت دکتر چمران. بخشی از دیوار و ۲ در از ۳ در این خانه در بازسازی‌ها هیچ تغییری نکرده‌اند تا مهمانان این خانه درک بهتری از شرایط زندگی یکی از نام‌آشناترین قهرمانان دوره دفاع‌مقدس داشته باشند. هرچند برای شناختن ابعاد زندگی مصطفی چمران و اعضای خانواده‌اش باید ساعت‌ها در میان کتاب‌ها گم شد و تنها به دیدن این خانه بسنده نکرد.

خانه موزه‌ای برای شناخت چریک چمران

خانواده شهید چمران یکی از ۳ خانواده‌ای بود که در این خانه زندگی می‌کرد. بعدها با بزرگ‌تر شدن فرزندان و به کمک آنها پدر شهید چمران توانست کل خانه را بخرد. خانه به سبک معماری قاجار نمای آجر دارد و حیاط مرکزی، مطبخ، پاشیر، سه دری و پنج‌ دری و گنجه از جمله عناصری است که در معماری درونگرای این خانه می‌توان دید.

خانه موزه چمران در چند بخش دوره‌های مختلف زندگی مصطفی چمران را به نمایش گذاشته است؛ کودکی و نوجوانی و علاقه او به نقاشی در تالار اول، تجربه لبنان و سفر به امریکا و نقاط مختلف دنیا برای تحصیل و مبارزه در سالن دوم و سال‌های پایانی شهید چمران در تالار سوم معرفی می‌شوند.

دستگاه جوراب‌بافی پدر چمران، وسایل شخصی دکتر چمران مثل عینک و ساعت و تعدادی از وسایل مربوط به مادر دکتر چمران مثل چرخ خیاطی، بخش‌هایی از زندگی او را در خانه موزه به نمایش گذاشته‌اند. در این موزه می‌توانید ۳ تابلو نقاشی اثر مصطفی چمران را هم ببینید.

خانه موزه‌ای برای شناخت چریک چمران

برای بازدید از خانه موزه شهید چمران نیازی به پرداخت هزینه ندارید و بازدید از این مجموعه آزاد و رایگان است. اما برای عکاسی حرفه‌ای یا تهیه فیلم از این مجموعه ارائه معرفی‌نامه و هماهنگی قبلی الزامی است.
کافی است با این شماره تماس بگیرید: ۵۵۶۳۴۱۵۸