کد خبر: ۹۸۰۰۷
تاریخ انتشار:۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۳
مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران:
شناسایی ۳۰۰ نقطه شهر تهران برای ساخت کتاب‌فروشی
مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: تهران پایتختی کتاب خاورمیانه را هدف گرفته است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ایمان کرد مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری در گفت‌وگو با ایبنا ضمن تشریح برنامه‌های کتاب‌محور سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و تاکید بر ظرفیت‌های قابل توجه شبکه کتابخانه‌های این مجموعه از شناسایی ۳۰۰ نقطه شهر تهران برای ساخت کتاب‌فروشی خبر داد و گفت: ایجاد کتاب‌شهر یکی از مهم‌ترین اهداف سازمان محسوب می‌شود و برای تحقق این هدف ۳۰۰ نقطه شهر تهران شناسایی شده است. کتاب شهرها در واقع کتاب‌فروشی‌هایی هستند که در فروشگاه‌های بزرگ و مراکز خرید ایجاد می‌شوند.
 
وی با اشاره به شکل‌گیری ایده ساخت کتاب‌شهرها افزود: ایجاد کتاب‌شهرها از سوی شورای شهر تهران به شهرداری تهران و سپس به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ارائه شد. اجرای طرح کتاب‌شهرها با هدف تقویت کتاب‌فروشی‌ها و افزایش دسترسی تهرانی‌ها به کتاب پیگیری می‌شود.

ایجاد کتاب‌شهرهای تازه در پایتخت 
به گفته کرد، بعد از انجام مطالعات اولیه ایجاد کتاب‌شهر، رایزنی‌ها با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه خانه کتاب و همچنین انجمن نویسندگان و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برای واگذاری این کتابفروشی‌ها آغاز می‌شود. رایزنی‌ها برای تعریف منافع مشترک انجام خواهد شد.

وی اظهار کرد: امیدواریم سال جاری فاز عملیاتی این طرح آغاز شود. یکی دیگر از اهداف، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و توسعه کتابخانه‌های کتاب صوتی است.    

شبکه کتابخانه‌ای سازمان در منطقه بی‌نظیر است
مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به ظرفیت‌های قابل توجه کتابخانه‌های این سازمان گفت: اگر بتوان از ظرفیت کتابخانه‌های سازمان استفاده کرد، می‌توان امیدوار بود تهران به پایتخت کتاب منطقه خاورمیانه تبدیل شود. اعتقاد داریم شبکه کتابخانه‌ای سازمان در منطقه بی‌نظیر است.

رایزنی با مسئولان یونانی و صربی 
کرد درباره پیش‌بینی تحقق برنامه تبدیل تهران به پایتخت کتاب خاورمیانه ادامه داد: رایزنی‌ها با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نهاد کتابخانه‌های عمومی و سایر نهادهای مربوطه ادامه دارد. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از مسئولان کتابخانه‌های زوریخ برای آموزش کتابداران سازمان دعوت کرده بود. مذاکراتی نیز با مسئولان یونانی و صربی داشتیم که همکاری‌ها را در حوزه زیرساختی، فناوری‌های نوین و همچنین تبادل اطلاعات ادامه خواهیم داد. 
 
وی از حضور سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب فرانکفورت خبر داد و درباره تلاش برخی از کشورهای منطقه برای تبدیل شدن به پایتخت کتاب خاورمیانه بیان کرد: در بین کشورهای منطقه قطر در حال برنامه‌ریزی برای ساخت مجموعه‌ای مانند باغ کتاب است. مسئولان قطری تصمیم دارند تا برای ناشران صاحب‌نام غرفه ایجاد کنند.

فعالیت ۳۷۲ کتابخانه سازمان فرهنگی هنری در تهران 
این مقام مسئول در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: شهروندان پایتخت از خدمات ۳۷۲ باب کتابخانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران استفاده می‌کنند. این کتابخانه‌ها به‌صورت شبکه‌ای فعالیت می‌کنند به این معنا که عضویت در هریک از آنها به معنای عضویت در همه کتابخانه‌هاست.
 وی با اشاره به خدمات کتابخانه‌های سازمان مانند ارائه کتاب‌های دیجیتال و گویا ادامه داد: در حوزه تولید کتاب‌های صوتی فعالیت ویژه‌ای داریم. سازمان با همکاری هنرمندان بیش از ۷ هزار نسخه کتاب صوتی تولید کرده که برای اعضای نابینا تولید شده است.
 
کرد افزود: ۱۲۰ هزار نسخه کتاب دیجیتالی و ۴۰ هزار مقاله در کتابخانه‌های دیجیتال از بهمن‌ماه سال گذشته در اختیار اعضاست. بر اساس تفاهم‌نامه بین سازمان فرهنگی هنری و پایگاه مگ‌ایران، اگر اعضا از طریق درگاه پرتال شهرداری تهران وارد سایت مگ‌ایران شوند، می‌توانند به صورت مجانی از مقالات این پایگاه استفاده کنند.
 
مدیر امور کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری با اشاره به برنامه‌های کتابخانه‌ها برای کودکان بیان کرد: از بهمن‌ماه سال گذشته با دعوت از یک هنرمند، ورزشکار و یا سیاست‌مدار برنامه کتابخوانی برای کودکان اجرایی شده است.
 
وی افزود: در چند ماه گذشته در مجموع ۱۰ برنامه کتابخوانی با حضور ۱۱ چهره هنری در کتابخانه‌ها و غرفه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سی‌ویکمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شده است.
 
ساخت پارک کتاب کودک در تهران 
کرد درباره اجرای طرح «تهران شهر دوستدار کودک» گفت: با توجه به رویکرد تبدیل پایتخت به شهر دوستدار کودک، بخش کودک با نصب المان‌ها و قفسه‌بندی ویژه مخاطب کودک به ۵۰ باب از کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اضافه شده است. در فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی نیز پارک کتاب کودک ایجاد شده و تصمیم داریم تا این طرح در همه فرهنگ‌سراها اجرایی شود.