کد خبر: ۹۸۷۵۶
تاریخ انتشار:۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۵
یکصدو بیست و سومین نشست ادبی قلم در فرهنگ‌سرای کار و تعاون برگزار شد
کانون ادبی قلم فرهنگ‌سرای کار و تعاون، یکصد و بیست و سومین نشست ادبی قلم را روز پنجشنبه ۲۵ مرداد باحضور کارشناسان ادبی و علاقه‌مندان به حوزه ادبیات آیینی در سالن اجتماعات این مرکز برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، یکصدو بیست و سومین نشست ادبی قلم به مناسبت بازگشت آزادگان سرفراز به مهین اسلامی با عنوان «پرستوهای مهاجر» برگزار شد.

در ابتدای این نشست احمد علیخانی دبیر انجمن ادبی قلم، کارشناس، شاعر و پژوهشگر ادبی ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان و گرامی داشت بیست و هشتمین سالگرد ورود آزادگان سرافراز و معزز به آغوش میهن اسلامی با قرائت شعری از ابراهیم یوسفی  جلسه را آغاز کرد. 

نام ما فهرست شد در جمع مشهوران عشق/ سالها از غم لباس صبر و تقوا بافتیم

گرد نسیان را خدا پاشید تا مخفی شویم/گنج مخفی را ولی ما اشتهار انگاشتیم

افتخارات شهادت را خدا اظهار داشت/ گفت اسارت را بزیر خاک رفعت کاشتیم

شهد شیرین شهادت را همه پر اشتها/ رنج دوران اسارت ما فقط بر داشتیم و...

روز ۲۶ مرداد ماه ۱۳۶۹ یکی از روزهای ماندگار و خاطره انگیز در تاریخ معاصر کشور به شمار می‌رود و میهن اسلامی شاهد حضور آزادگان سرافرازی بودکه پس از سال‌ها درد و رنج در اسارتگاه‌های مخوف رژیم بعث عراق، قدم به خاک پاک میهن اسلامی خود گذاشتند. درآن زمان شاعران و آهنگسازان زیادی به یمن ورود آزادگان به ساختن سرود پرداختند که در این میان  اشعار دو تن از شاعران ( شعر مولوی (اندک اندک جمع مستان می رسند و...) که با صدای شهرام ناظری بارها و بارها از صدا و سیما جمهور اسلامی ایران بخش شد و شادی مردم درآن زمان دو چندان شد.          
اندک اندک جمع مستان می رسند/ اندک اندک می پرستان می رسند

دلنوازان، ناز نازان در ره اند/گلعذاران از گلستان می رسند

همچنین شعر«رهایی» (ازنگاه یاران) اثر فریدون مشیری که با آهنگسازی و صدای خوب «صدیق تعریف»، در سال ۱۳۶۹ همزمان با ورود آزادگان به کشور در قالب آلبوم «شیدایی» منتشر شد.

از نگاه یاران، به یاران ندا می‌رسد/ دوره رهایی، رهایی فرا می‌رسد
این شب پریشان ، پریشان سحر می‌شود/ روز نو‌ گل‌افشان ‌، گل‌افشان به ما می‌رسد   

همچنین در کنار این شاعران، شعاران معاصری چون: علیرضا قزوه ،عبدالجبار کاکایی، مرحوم قیصر امین پور و... به این مناسبت اشعاری را سروده اند.

علیخانی در ادامه به معرفی چند کتاب معروف منظوم و منثور از خاطرات آزادگان برای حاضران پرداخت از جمله: «آن بیست و سه نفر» اثر احمد یوسف‌زاده، «سرباز كوچك امام» با روايت مهدی طحانيان، «شرح قفس» و مجموعه دو جلدي «سيره ابوترابي» و....

وی همچنین افزود:  کتاب خاطرات «سرباز کوچک امام» با روايت مهدي طحانيان یکی از کتاب‌هاي مهم با موضوع آزادگان است که به شرح زندگی و خاطرات این سرباز کوچک در اردوگاه‌های حزب بعث عراق می‌پردازد. او یکی ازقهرمانان گمنام دفاع مقدس است که می‌تواند به عنوان الگو به جامعه معرفی شود. دبیر انجمن ادبی قلم  گفت: بسیاری از کشورها تلاش می‌کنند با ساخت ارزش‌های افسانه‌ای برای ملت خود هویتی ایجاد کنند اما ما این قهرمانان زنده را داریم که به دلیل غفلت مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌اند.

در پایان شاعران حاضر در جلسه به مناسبت این روز به قرائت  اشعار و دلنوشته‌های خود پرداختند. 

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن: 66029060 تماس بگیرند.