کد خبر: ۹۹۱۷۱
تاریخ انتشار:۰۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
در مراسم گرامی‌داشت شهدای منا عنوان شد
تاثیر فرمایش‌های رهبری بر مسئولان سعودی در فاجعه منا
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ويژه‌برنامه «تمنای وصل» به نقل خاطره‌ای از تغییر رفتار مسئولان سعودی پس از اطلاع از فرمایش‌های رهبری پیرامون شهدای فاجعه منا پرداخت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، همزمان با فرا رسیدن سومین سالروز فاجعه منا و شهادت تعدادی از هموطنان در حج تمتع، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ویژه‌برنامه «تمنای وصل» را روز یکشنبه یکم مهر ماه با حضور خانواده شهدای منا در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار کرد.
 
سعید اوحدی رییس و معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری، سید علی قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، حمید محمدی رییس سازمان حج و زیارت، حجت‌الاسلام روح‌الله حسینیان رییس مرکز اسناد انقلاب اسلامی و جعفر سمیعی مدیر کل حراست شهرداری تهران از جمله مدیران حاضر در این مراسم بودند.
 
مراسم با پخش تلاوت قرآن محسن حاجی‌حسنی کارگر از شهدای منا آغاز شد و پس از آن سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیان کرد: این یکی از زیباترین مراسم‌هاست که در خدمت خانواده شهدای مظلوم منا هستیم و به این عزیزان خیر مقدم می‌گوییم. خیلی‌ها پرسیدند چرا این برنامه را برگزار می‌کنید. فرمایش حضرت آقا که فرمودند یاد شهدای فاجعه منا باید زنده نگه داشته شود، بیانگر این است که باید این شهدای عزیز را یاد کنیم و برایشان اشک بریزیم. شهدایی که با لباس احرام میهمان خداوند بودند و بسیاری از آنها با لب تشنه به شهادت رسیدند.

وی اضافه کرد: ما اعتقاد داریم شهدا شاد هستند و نزد خدا روزی می‌خورند و به ما بشارت می‌دهند که به سمت خداوند برویم. در سازمان فرهنگی هنری وظیفه داریم خانواده شهدای منا را تکریم کنیم و به آنها تسلیت بگوییم. هر کدام از این شهدا زندگی‌ای را طی کرده بودند که ظرف دنیا دیگر گنجایش وجودشان را نداشت.

تاثیر فرمایش‌های رهبری بر مسئولان سعودی در فاجعه منا

اوحدی با اشاره به مسئولیتش در سازمان حج و زیارت در زمان وقوع فاجعه منا به بیان خاطره‌ای پرداخت و گفت: بعد از بداخلاقی‌های دولت سعودی، در جلسه‌ای که در جده داشتیم، همراه با یک جمع پنج شش نفری مشغول مذاکره بودیم. حتی اجازه انتقال پیکرها را هم نمی‌دادند، چون می‌خواستند ابعاد این فاجعه به رسانه‌ها درز نکند. گزارشی در جلسه دادیم و قائم‌مقام امیر مکه با تکبر و نخوت خاصی شروع به صحبت کرد. یک مرتبه در باز شد و یکی از مسئولان امنیتی با یک کاغذ وارد اتاق شد و آن را جلوی مسئول سعودی گذاشت. معلوم شد فرمایش‌های حضرت آقا در پایگاه نیروی دریایی نوشهر که فرمودند «اگر کوچک‌ترین توهین و اهانتی به زائران و پیکرهای شهدای ما صورت گیرد ما پاسخ خواهیم داد و پاسخ ما تند و شدید خواهد بود.» به گوش اینها رسیده است. خدا را شاهد می‌گیرم رفتار مدیران سعودی در همان لحظه عوض شد و خودشان را جمع کردند. قبل از آن می‌گفتند ما اصلاً نمی‌توانیم جنازه‌های شما را تحویل بدهیم و باید همین جا دفنشان کنیم، ولی بعد وزیر بهداشت عربستان مجبور به مذاکره با هیئت ایرانی شد و همه چیز تغییر کرد. پنج هواپیمای اختصاصی برای انتقال پیکرهای شهدا در اختیارمان گذاشتند و فقط ایرانی‌ها اجازه پیدا کردند پیکرهایشان را به کشورشان ببرند.

وی در پایان گفت: امیدوارم با برگزاری این مراسم، ذره‌ای از اخلاق و صبر شما خانواده‌های شهدای منا را ارج بنهیم و از شما درس صبوری و ایستادگی بگیریم.

سردار محسن میرانصاری پدر شهید منا عمار میرانصاری سخنران بعدی بود که با گرامی داشت یاد شهدا عنوان کرد: از سازمان فرهنگی هنری برای برگزاری این مراسم در سومین سالگرد فاجعه منا تشکر می‌کنم. امروز شاهد زحمات بسیار زیادی از طرف آقای قاضی عسکر، آقای محمدی و... هستیم و از آنها سپاسگزارم. این تلاش‌ها از آن زمان تا کنون ادامه دارد و یکی از محورهای مذاکرات بین ایران و عربستان همچنان شهدای منا و شهدای مسجدالحرام هستند. از آقای قاضی عسکر درخواست دارم که یک کمیته دائمی یا فرد خاصی را مشخص کنند که پیگیر وضعیت خانواده شهدای منا باشد. البته این عزیزان تحت پوشش بنیاد شهید هستند، اما به نوعی عائله سازمان حج و زیارت به حساب می‌آیند و باید به آنان توجه شود.

تاثیر فرمایش‌های رهبری بر مسئولان سعودی در فاجعه منا

وی سپس دلنوشته ای خطاب به فرزند شهیدش قرائت کرد.

لیلا رحیمیان ثابت فرزند یکی از شهدای منا سخنران بعدی بود که با تسلیت ایام سوگواری محرم و صفر سالروز وقوع فاجعه منا عنوان کرد: این فرصت خیلی برایمان مغتنم است و اندک برایمان پیش می‌آید. خیلی از کسانی که همسرانشان را از دست داده بودند، در مکه می‌گفتند ما به ایران بر نمی‌گردیم چون نمی‌دانیم چه جوابی به فرزندانمان بدهیم. آن فاجعه به بدترین شکل اتفاق افتاد و حج آن سال را در تاریخ ماندگار کرد. عید قربان که برای همه روز شادی است، برای خانواده شهدای منا یادآور سخت‌ترین روزهای زندگی‌شان است.

وی افزود: از برگزارکنندگان این مراسم تشکر می‌کنم و همچنین از همه مردم سپاسگزارم به خاطر اینکه با ما همدلی می‌کنند و هر سال عید قربان تسلیت می‌گویند و آرزوی صبر دارند. از آقای اوحدی تشکر می‌کنم که از همان روز اول در کنار خانواده شهدای منا بودند و اکنون که مسئولیتی در سازمان حج و زیارت ندارند هم به فکر ما هستند و کاش این مراسم توسط سازمان‌ها و نهادهای مسئول و مرتبط برگزار می‌شد.

رحیمیان در پایان تصریح کرد: خانواده شهدای منا از برخی از مسئولان دلگیر هستند، چرا که برخی از خواسته‌هایشان برآورده نشده است. مثلاً قرار بود میدانی به نام این شهدا نام‌گذاری شود که انجام نشد، همچنین ثبت این حادثه در تقویم شمسی نیز محقق نشده است. این خانواده‌ها می‌خواهند یک انجمن تشکیل دهند و گاهی نشست‌هایی مانند این نشست برگزار کنند، امیدوارم مسئولان برای تشکیل این انجمن همکاری کنند.

تاثیر فرمایش‌های رهبری بر مسئولان سعودی در فاجعه منا

در پایان این مراسم از کتاب «شرح غمبار فاجعه منا» حاوی شرح و تحلیل سعید اوحدی از این واقعه که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ شده است، رونمایی شد و خانواده شهدای منا با دریافت تندیس و لوح تکریم شدند.

شعرخوانی احمد بابایی شاعر آیینی، شعرخوانی فاطمه افشاریان دختر شهید مدافع حرم مجید افشاریان با موضوع حج، مرثیه‌سرایی توسط امیر عباسی و قرعه‌کشی اهدای پنج کمک‌هزینه سفر به مشهد مقدس به حاضران از دیگر بخش‌های این مراسم بود.