کد خبر: ۹۹۵۵۵
تاریخ انتشار:۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مطرح کرد:
اجرای ۱۵ برنامه متنوع برای زائران اربعین / رسانه دین خود به انقلاب را ادا کرده است
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به تشریح برنامه‌های ویژه فرهنگی این نهاد برای اربعین حسینی و نیز تشریح چهل سال تجربه رسانه‌های کشور پرداخت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرههنگی هنری شهرداری تهران، در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، نشست خبری چهل سال با رسانه‌ها امروز دوشنبه ۳۰ مهر با حضور سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، علی محمد اسماعیلی رییس فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی و دبیر ویژه برنامه چهل سال با رسانه در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد.
 
برگزاری ۴۰ نشست برای بررسی «چهل سال با رسانه‌ها»

علی محمد اسماعیلی رئیس فرهنگ‌سرای رسانه با اشاره به گسترش رسانه در سال‌های پس از انقلاب گفت: پیش از انقلاب فقط دو شبکه تلویزیونی بود. رسانه بخش کوچکی از زندگی ما بود اما امروز قلب و روح مردم از رسانه‌ها سیراب می‌شود. بیش از ۳۰۰ عنوان شبکه فارسی زبان با رویکرد تخریب دستاوردهای انقلاب اسلامی‌مان در کشور قابل دریافت است. این پیشرفت چشمگیر از یک طرف و این تخریب فراوان از طرف دیگر ما را به این سمت هدایت کرد که ۴۰ نشست تخصصی برگزار کنیم تا از تجربیات اهالی رسانه که این سال‌ها مجدانه در برابر این هجمه‌ها ایستادگی کرده‌اند استفاده کنیم.
 
وی افزود: متاسفانه بین استادان علوم ارتباطات، رسانه و مدیریت فرهنگی و کسانی که در صف مشغول به فعالیت هستند فاصله افتاده. امیدواریم با برگزاری این نشست‌ها این عزیزان را گرد هم جمع کنیم.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، انقلاب رسانه‌ای داشتیم

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره این چهل جلسه تخصصی در حوزه فعالیت‌های رسانه‌ای گفت: مقام معظم رهبری در سخنرانی مختلف به اهمیت رسانه و وظایف خطیر اهالی رسانه اشاره کردند. ایشان فرمودند سلاح رسانه مانند سلاح شیمیایی می‌تواند مخرب باشد.
 
اوحدی افزود: نقش رسانه در جنگ روانی، کرامت انسان‌ها، دیپلماسی سیاسی، اخلاق، امید بخشی از جمله مسائلی است که در این نشست‌ها بررسی می‌شود. البته تاثیر رسانه در این سال‌ها انکار ناشدنی است و رسانه در حقیقت دین خودش را به انقلاب ادا کرد.
 
وی با بیان اینکه ما بیش از سه هزار نشریه داریم، گفت: ما یک انقلاب در تولیدات رسانه داشتیم به طوری که بیش از ۳۵۰۰ عنوان نشریه، ۳۰۰ روزنامه و ۴۰ خبرگزاری داریم در حالی که  در کشور‌های مدعی که در همسایگی ایران هستند نهایت ۶ نشریه وجود دارد.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به حضور پر رنگ اهالی رسانه در اتفاقات تاریخی کشور گفت: ما ۳۵۰ شهید رسانه داریم. از میان اهالی رسانی بسیاری اسیر و جانباز شدند. در فاجعه منا شهیدی از اهالی رسانه داشتیم. در اتفاقات عراق و حملات داعش ما ۱۰ شهید رسانه‌ای برای دفاع از حرم داشتیم و رسانه‌های انقلابی بودند که مظلومیت‌های فراوان مردم سوریه و عراق را بیان کردند.
 
۱۵ برنامه متنوع برای زائران اربعین

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های قرارگاه مردمی اربعین گفت: دو سرفصل در برنامه‌های اربعین باز کردیم. امسال برای نخستین بار هم در داخل کشور و هم در مسیر راهپیمایی بین نجف و کربلا ۱۵ برنامه متنوع فرهنگی را برای زائران اربعین تدارک دیده‌ایم؛ زائران گسترده‌ای که تنها از ایران حداقل دو میلیون و پانصد هزار نفر خواهند بود. اعتقادمان این است که در موسم اربعین باید فعالیت‌های فرهنگی عمیق‌تری داشته باشیم و امسال در این مسیر حرکت کردیم.
 
اوحدی افزود: برای نخستین بار سینمای سیار در سه مرز برپا شده است که زائران بتوانند هرشب در سه اکران از فیلم‌ها استفاده کنند. برپایی مراسم پرده‌خوانی، نقال، تعزیه‌خوانی و ... هم در این محل‌ها تدارک دیده شده است. به دلیل رویداد اربعین حسینی در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب نمایشگاه بزرگ کاریکاتور را نیز با همکاری مسعود شجاعی طباطبایی در سه مرز برپا می‌شود. نمایشگاه عکس، نمایشگاه آشنایی با شهدای مدافع حرم و نمایش بخشی از موزه عبرت از دیگر بخش‌های این رویداد است. 
 
رییس سازمان فرهنگی هنری اضافه کرد: همچنین ۸ سوگواره شعر آیینی در ۸ موکب در مسیر نجف به کربلا برپا خواهیم کرد و در کنار آن یادواره شهدای محور مقاومت از جمله شهید عماد مغنیه، فتحی شقاقی و ... برگزار می‌شود. 
 
پیش‌بینی حضور ۲ میلیونی مردم در طرح جاماندگان

اوحدی همچنین با اشاره به برگزاری راهپیمایی جاماندگان گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال دو میلیون نفر در این راهپیمایی سالانه حضور پیدا کنند که در پنج مسیر در تهران به سمت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار خواهد شد. 
 
وی با بیان اینکه سال گذشته حدود یک میلیون نفر شرکت کننده داشتیم، گفت: مراسم از شش و نیم صبح با زیارت عاشورا آغاز می‌شود و از پنج مسیر به حرم می‌روند. پذیرایی هم انجام می‌شود و کارکنان شهرداری با لباس مشخص به اجرای بهتر کمک می‌‌کنند البته پیش‌بینی ما حضور بیش از دو میلیون جمعیت در پیاده‌روی جاماندگان اربعین است. اتوبوسرانی تهران دو هزار اتوبوس را برای بازگشت زائران در پیاده‌روی تهران از حرم عبدالعظیم حسنی در نظر گرفته است.
 
همه هزینه‌ها پشتوانه مردمی دارد
 
رییس سازمان فرهنگی هنری با بیان اینکه از شهرداری تهران ۱۳۵۰ نفر به پیاده‌روی اربعین اعزام شده‌اند، گفت: ۶۰۰ نفر در کربلا ،۳۰۰ نفر در نجف ۱۰۰ نفر در کوفه و بقیه نیز در فعالیت‌های درمانی و خدماتی مستقر هستند. تجهیزات زیادی را نیز در سال‌های گذشته به همت شهرداری تهران در کربلا، نجف و کاظمین انبار کرده‌ایم.
 
اوحدی در پاسخ به این پرسش که نمایش تنگه ابوقریب که همچنان در حال اکران است آیا لطمه مالی به این فیلم وارد می‌کند یا نه توضیح داد: اکران فیلم‌ها به این دلیل که خارج از مرزهای کشورمان صورت می‌گیرد لطمه به اکران «تنگه ابوقریب» نمی‍‌‌زند چه بسا می‌تواند جنبه تبلیغاتی نیز برای این اثر و فیلم سینمایی دیگرمان «به وقت شام» داشته باشد. 
 
وی در ادامه درباره هزینه‌هایی که برای این برگزاری برنامه‌ها صرف شده است توضیح داد: برای قرارگاه اربعین یک ریال از بودجه شهرداری هزینه نکردیم و همه هزینه‌ها پشتوانه مردمی داشته است و البته ستاد بازسازی عتبات و دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در این راه از ما پشتیبانی کرده‌اند.
 
مسجد؛ رسانه انقلاب اسلامی
 
در ادامه این نشست حجت الاسلام ارزانی نیز در سخنانی عنوان کرد: یکی از بهترین راه‌های نفوذ دشمن مساله اطلاع رسانی است. ما هنوز با مساله جنگ رسانه ارتباط جدی برقرار نکردیم. در طول تاریخ مساجد یکی از اثربخش‌ترین رسانه‌ها بوده‌اند و در شکل انقلاب اسلامی نیز چنین بوده است. مسجد رسانه دین محور اخلاق محور و مردمی است. ما به تازگی طرح هر مسجد یک خبرنگار را در دست برگزاری داریم که اطلاعات جالبی را  از فعالیت های مساجد به مردم خواهد رساند.
 
ارزانی با اشاره به برگزاری موکب‌هایی با عنوان اتحاد در مسیر راهپیمایی اربعین از سوی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی مساجد گفت: در این موکب‌ها جوانان ایرانی و عراقی در کنار هم حضور خواهند داشت و مدل پذیرایی هم به این شکل خواهد بود که ایرانی‌ها به سبک عراقی و عراقی‌ها به سبک ایرانی پذیرایی خواهند کرد. اجرای سخنرانی‌های سه زبانه و حضور روحانیانی مسلط به سه زبان نیز در این موکب‌ها تدارک دیده شده است و برنامه‌هایی نیز برای کودکان در این موکب‌ها تدارک دیده شده است.