کد خبر: ۹۹۹۴۵
تاریخ انتشار:۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۳
با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران
آیین امضای ۴ تفاهم‌نامه همکاری به مناسبت هفته کتاب برگزار شد
همزمان با هفته کتاب، آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و خانه کتاب، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران و موسسه آموزش عالی علمی کاربردی شهرداری تهران روز دوشنبه ۲۸ آبان ماه در سازمان فرهنگی هنری برگزار شد.
آیین امضای ۴ تفاهم‌نامه همکاری به مناسبت هفته کتاب برگزار شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین امضای تفاهم‌نامه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی روز دوشنبه ۲۸ آبان ماه با حضور سعید اوحدی رییس و سید علیرضا فاطمیان‌پور سرپرست معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سید نیکنام حسین پور مدیرعامل خانه کتاب، مرتضی میردار معاون تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، محمد حسن‌زاده رییس انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران و اصغر احمدی سرپرست موسسه آموزش عالی علمی کاربردی شهرداری تهران در سازمان فرهنگی هنری برگزار شد. 

اوحدی: فضای مجازی یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش سرانه مطالعه است

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نخستین سخنران این نشست بود عنوان کرد: به رسم میزبانی به همه میهمانان که برای امر مهم کتابخوانی در اینجا حاضر شده‌اند، خیر مقدم عرض می‌کنم. سازمان فرهنگی هنری به دلیل دارا بودن ۳۷۲ کتابخانه، بیش از یک میلیون عضو فعال و بیش از ۱۰ میلیون کتاب، امکان خوبی برای فعالیت در حوزه کتابخوانی دارد. 

وی ادامه داد: در ایام ولادت پیامبر گرامی اسلام نیز هستیم که ایشان درهای دانش را به روی ما باز کردند و برای انتقال آیات قرآن کریم به انسان‌ها مبعوث شدند. جایگاه کتاب در آموزه‌های دینی و ملی ما قابل انکار نیست. پیامبر فرمودند: «انا مدینة العلم و علی بابها»، نهج‌البلاغه امیرالمؤمنین(ع) نیز بیانگر اهمیت کتاب و علم در اسلام است. در آموزه‌های فرهنگی هم به عنوان مثال شعر «توانا بود هر که دانا بود» را داریم که نشان می‌دهد توسعه بدون دانش‌افزایی و گسترش علم‌آموزی و کتابخوانی امکان‌پذیر نیست. 

رییس سازمان فرهنگی هنری با بیان اینکه امروز با اعتقاد در اینجا جمع شده‌ایم تا تغییری در وضعیت کتابخوانی کشور ایجاد کنیم، گفت: فضای مجازی یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش سرانه مطالعه است و باید از فضای مجازی در جهت گسترش کتابخوانی بهره ببریم. متاسفانه برای سرانه مطالعه کشور آمار دقیقی در دست نداریم و هر نهادی یک آماری می‌دهد. باید میزبان مطالعه را به شکل هدف‌دار و بدون در نظر گرفتن زیرنویس تلویزیون و... محاسبه کنیم. 

وی در پایان گفت: امیدوارم هفته کتاب بهانه خوبی برای توسعه و ترویج کتابخوانی در میان شهروندان باشد و دست نیازمان را به سوی نهادهای فرهنگی دیگر دراز می‌کنیم تا با کمک هم بتوانیم در این حوزه مؤثر باشیم. 

حسین‌پور: مشکل اصلی حوزه کتاب، توزیع است

سید نیکنام حسین‌پور مدیرعامل خانه کتاب و دبیر هفته کتاب سخنران بعدی بود که عنوان کرد: ظرفیت‌های خوبی در حوزه کتابخوانی در شهر تهران وجود دارد و بیش از ۷۰ درصد ناشران در تهران فعالیت می‌کنند. بیش از ۱۸ هزار نفر از اهالی قلم در خانه کتاب ثبت نام کرده‌اند که هفت هزار نفر از آنها تهرانی هستند. این یک فرصت برای سازمان فرهنگی هنری است که می‌تواند از آن بهره ببرد. این سازمان کتابخانه‌های پرشماری در اختیار دارد که شاید لازم باشد برخی از فعالیت‌هایش را بازبینی کنیم. 

وی اضافه کرد: در حوزه کتاب در تولید محتوا مشکلی نداریم و مشکل اصلی توزیع است. تعداد ناشران در تهران دو برابر تعداد کتابفروشی‌هاست و در دنیا دقیقاً برعکس این اتفاق می‌افتد. باید تعداد کتابفروشی‌هایمان بیشتر باشد تا بتوانیم عرضه بهتری داشته باشیم. امیدوارم با ایجاد هم‌افزایی بین همه نهادهایی که در حوزه کتابخوانی فعالیت می‌کنند، بتوانیم حتی اگر شده یک دقیقه سرانه مطالعه مردم ایران را افزایش دهیم. 

در ادامه این نشست، مرتضی میردار معاون تاریخ شفاهی مرکز اسناد انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه پیامبر ما پیامبر کتاب و قرائت است و باید با این باور متعالی در این حوزه فعالیت کنیم، گفت: در مرکز اسناد انقلاب اسلامی در ۲۰ سال تا به امروز هزار و ۱۲۶ عنوان کتاب شامل سند، خاطره و پژوهش منتشر کرده‌ایم و دو سوم این کتاب‌ها تولیدی هستند. این کتاب‌ها مرجع بسیاری از پژوهشگران شده است و در بسیاری از مقاله‌ها و پایان‌نامه‌ها مشاهده می‌کنید که به کتاب‌های مرکز اسناد ارجاع داده می‌شود. خدا را شاکرم که امروز در جمع شما حضور داشتم و از دعوت آقای اوحدی سپاسگزارم. 

اصغر احمدی سرپرست موسسه آموزش عالی علمی کاربردی شهرداری تهران سخنران بعدی نشست بود که بیان کرد: به نظر من صحبت کردن درباره کتاب، مانند حدیث عشق، نامکرر است. اگر فقط همین یک بهانه را داشته باشیم که معجزه پیامبرمان کتاب بوده است، برای جدیتمان در این عرصه کافی است. کتاب کانون علم و نخ تسبیح عرصه تعلیم و تربیت است. هر چه بتوانیم کتاب را در عرصه علم و دانشگاه ترویج دهیم و ظرفیت بروز و ظهور آن را ایجاد کنیم، باز هم کافی نیست. 

وی افزود: خوشحالم که زمینه همکاری با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در زمینه کتابخوانی فراهم شده و امیدوارم بتوانیم به تقویت کتابخوانی در دانشگاه کمک کنیم. این تفاهم‌نامه‌ها بین کسانی که دنبال کتاب و کتابخوانی هستند، ارتباط ایجاد می‌کند و باعث گسترش همکاری‌ها می‌شود. 

محمد حسن‌زاده رییس انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران نیز با بیان اینکه هزاره کنونی را هزاره دانش نام نهاده‌اند، عنوان کرد: انسان از مرحله فیزیک عبور کرده و به ایستگاه معنویات و دانش رسیده است. دانایی موهبتی است که خداوند تنها در نهاد انسان قرار داده و او را از همه جانداران متمایز کرده است. در عصر دانش، ابزارهای دانش هم گسترش پیدا می‌کند و یکی از مهم‌ترین ابزارها مکتوبات هستند. کتاب‌ها صادقانه خواننده را به سمت دانایی سوق می‌دهند و برای مخاطبشان حق انتخاب قائل می‌شوند. 

وی ادامه داد: در هفته کتاب باید به جز خود کتاب، به نویسندگان، ناشران، کتابداران و... هم اهمیت دهیم و از زحماتشان قدردانی کنیم. در این هفته با خودمان عهد کنیم که یک بار برای مراجعه به کتابخانه از خانه خارج شویم و در مدارس و دانشگاه‌ها نیز از کتابخانه‌های عمومی استفاده کنیم. باید برای کتابخانه‌هایمان یک سیاستگذاری واحد داشته باشیم و بدانیم کتابخانه‌ها در ساختار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران چه جایگاهی دارند. 

امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و خانه کتاب، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران و موسسه آموزش عالی علمی کاربردی شهرداری تهران پایان‌بخش این نشست بود.