پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۴۴
کد خبر: ۱۰۰۰۹۶
|
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۱
محفل ادبی مثنوی‌خوانی شنبه ۱۰ آذر با شرح و تفسیر یکی از حکایت‌های آموزنده مثنوی در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار می‌شود.
بازخوانی حکایت «مرد روستایی و تاجر شهری» مثنوی مولانابه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محفل ادبی مثنوی‌خوانی شنبه ۱۰ آذر ساعت ۱۶ با حضور قدمعلی سرامی یکی از پنج استاد بر‌تر شاهنامه‌پژوه ایران و خوانش و تفسیر یکی از حکایت‌های مثنوی معنوی مولانا با عنوان «مرد روستایی و تاجر شهری» میزبان علاقه‌مندان به شعر و ادب پارسی است.

در این حکایت، شهر کنایه از عالم غنی و آباد الهی است و روستا، کنایه از دنیای محدود حسی و مادی، مرد روستایی، تمثیل شیطان و شیطان صفتانی است که با وعده‌ها و سخنان دلنشین، انسان‌ها را که فطرتاَ به عالم روحانی تعلق دارند به بیغول ویران مادّیت می‌کشند و مرد شهری، تمثیلِ انسانی است که با وسوس یاران و یا قواهای نفسانی که از مادر نفس او زاده شده‌اند عالَم روحانیت و معنا را ترک می‌گوید و راهی ویرانه‌ها و هلاکت گاه‌های مادّی می‌شود.

در بخش پایانی این حکایت، روستایی، تمثیل کسانی است که ادعای واصل شدن به کوی حقیقت را دارند ولی از معنا تهی هستند و تنها خود را به رسوم و آداب عارفان و صوفیان حقیقی مترسّم می‌کنند.

علاقه‌مندان برای شرکت در این برنامه می‌توانند به فرهنگ‌سرای فردوس واقع در فلکه دوم صادقیه، بلوار فردوس، بعد از چهارراه شهید سلیمی جهرمی مراجعه کنند و برای دریافت اطلاعات بیشتر نیز با شماره تلفن ۴۴۰۵۸۹۰۰ تماس بگیرند.
نظر شما