شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۶
کد خبر: ۱۰۰۱۰۴
|
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱
آیین تجلیل از حاج رضا لنگرانی پيشكسوت هنر تعزیه کشور و پیر غلام اهل‌بیت(ع) با حضور داوود فتحعلی بیگی و اسماعیل برادران فلاح‌‌خیر چهارشنبه ۷ آذرماه در منزل این هنرمند برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست این هفته «در محضر دوست» به همت مدیریت فرهنگ هنری منطقه یک حاج‌رضا لنکرانی متولد ١٣٠٩است و سال‌ها در تعزیه‌ها لباس شمر و ابن زیاد و حارث و حکم بن طفیل و تمام آدم‌های قرمزرنگ تعزیه را به تن کرده و سال‌ها در خانه‌اش تعزیه‌خوان‌ها را جمع کرده و تعزیه‌خوان و تعزیه‌گردان و تعزیه‌دان بوده است.

رضا لنکرانی بیش از ٧٨ سال است که تعزیه می‌خواند و از پیشکسوتان عرصه هنر تعزیه به شمار می‌آید، او تاکنون ده‌ها شاگرد را در این زمینه تربیت‌کرده است و ارادت خاصی به حضرت فاطمه(س) دارد. استاد این مخالف‌خوانی را آن‌قدر خوب اجرا می‌کند که بسیاری از مردم او را در این نقش باور می‌کنند و برای کمک به سپاه حسین‌بن‌علی(ع) او را هدف می‌گیرند. او خاطره‌ایبیان می‌کند: «یک شب در هیئت نقش حکم‌بن‌طفیل را اجرا کردم. یک لحظه دیدم که دست من گر گُرفت. یک آن دیدم خانمی با کفش دارد محکم بر دست من می‌کوبد. دست من غرق خون شد و هنوز هم جای آن وجود دارد. از آن موقع به بعد  هر وقت می‌خواستم لباس بپوشم به من می‌گفتند مواظب لنگه کفش‌ها باش!»  

در این مراسم حاج رضا لنکرانی قسمتهای کوتاهی از مخالف خوانی‌هایش را برای میهمانان اجرا کردند و شاگردانش همراه او شبیه خوانی کردند.

اسماعیل برادران فلاح خیر مدیر فرهنگی هنری منطقه یک و رییس فرهنگ‌سرای ملل حضور این هنرمند را برای هنر تعزیه کشور غنیمت شمرد و سپس لوح سپاس و هدیه‌ای به‌رسم یاد بود به وی اهدا کرد.

آيين تجليل از حاج رضا لنگرانی به بهانه تولد ٨٨ سالگی

حاج رضا لنکرانی در این نشست صمیمی شمع ٨٨ سالگی‌اش را خاموش کرد و کیکی را که عکس رضا شمر بر آن نقش بسته بود، برش زد.
نظر شما