جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۱۹
کد خبر: ۱۰۰۱۴۳
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۴
مجتبی خمسه گفت: تنها چیزی که باعث می‌شود بچه‌ها به ما اعتماد کنند و حرف دلشان را به ما بزنند، فضای صمیمی است که باید بین والدین و فرزند وجود داشته باشد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نمایش «من شنگول و منگول نیستم» به کارگردانی مجتبی خمسه و سحر پور فرج روی صحنه خانه فرهنگ فدک است و با استقبال بسیار خوب کودکان و خانواده‌های آنان روبه‌رو شده است. 

این نمایش کودکانه که براساس نمایش‌نامه حسین فدائی حسین اجرا می‌شود، با استفاده از فضای شاد، تلاش کرده است تا بسیاری از مفاهیم تربیتی را به بچه‌ها و خانواده‌های آنان آموزش بدهد. به همین بهانه روابط عمومی فرهنگ‌سرای گلستان گفتگویی با مجتبی خمسه، کارگردان این تئاتر تدارک دیده است.

مجتبی خمسه، کارگردان نمایش «من شنگول و منگول نیستم» درباره موضوع نمایش خود گفت: این نمایش، روایت بره کوچکی است که مادرش می‌خواهد برای تهیه غذا به بیرون برود و به او سفارش می‌کند تا در را روی کسی باز نکند. این بره در پاسخ به این سفارش مادرش می‌گوید که من قبلا داستان شنگول  منگول را شنیده‌ام و به واسطه این تجربه دیگر گول گرگ‌ها را نمی‌خورم. این موضوع در حالی است که آن دو گرگ تلاش می‌کنند تا با به کارگیری روش‌های جدید، او را گول بزنند. در این نمایش می‌خواهیم بگوییم که علیرغم این که بچه‌های امروزی بسیاری از داستان‌ها را شنیده‌اند و تصور می‌کنند که بسیار آگاه هستند، باز هم ممکن است که گول بخورند. در حقیقت، علیرغم تمام آموزش‌ها، گرگ‌های امروزی ممکن است که در هیبت‌های مختلف بیایند و بچه‌ها را گول بزنند. علاوه بر این، می‌خواهیم این نکته را به پدر و مادرها گوشزد کنیم که همیشه باید با فرزندان خود رفیق باشند که هر کسی نتواند به راحتی در آنان رخنه کند. 

ایجاد فضای صمیمی بین والدین و فرزند به تربیت بهتر کودکان کمک می‌کند

او درباره‌ توجه به مباحث تربیتی در این نمایش اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم که هیچ پدر و مادری وجود ندارد که نخواهد فرزندش را تربیت کند و هیچ پدر و مادری وجود ندارد که دوست داشته باشد، فرزندش ناآگاه بماند. اما متاسفانه اتفاقاتی رخ می‌دهد که باعث می‌شود، بچه‌ها از پدر و مادر دور شوند. یکی از این موضوعات، رفیق نبودن پدر و مادر با بچه است. در این نمایش می‌خواهیم بگوییم که اگر فضایی صمیمی بین فرزند و والدین وجود داشته باشد، با هر اتفاقی، باز هم بچه‌ها پیش خانواده خود برمی‌گردند. در حقیقت تنها چیزی که باعث می‌شود بچه‌ها به ما اعتماد کنند و حرف دلشان را به ما بزنند، فضای صمیمی است که باید بین والدین و فرزند وجود داشته باشد. در این نمایش می‌بینیم که آن مادر اجازه نمی‌دهد که بره‌اش خیلی از کارها را انجام بدهد و در نهایت وقتی با غریبه‌ها روبه‌رو می‌شود، به این دلیل که فضای جدیدی را برای او رقم می‌زنند، جذب آنان شده و گول می‌خورد. 

این کارگردان به روزهای نمایش این تئاتر در خانه فرهنگ فدک و بازخوردهای مثبت والدین به آن اشاره کرد و گفت: قرار بود که نمایش «من شنگول و منگول نیستم» تا آخر آذرماه ادامه داشته باشد اما خوشبختانه با استقبال بسیار خوبی که مردم آن منطقه داشتند، تا ۱۰ دی ماه تمدید شد. 

خمسه اضافه کرد: علاقه‌مندان می‌توانند از روزهای سه‌شنبه تا جمعه ساعت ۱۸:۳۰ به خانه فرهنگ فدک مراجعه کنند و نمایش را ببینند. واکنش و بازتاب بسیار خوبی داشتیم. برایمان بسیار خوش‌حال کننده است که می‌بینیم والدین، هدف کار ما را به خوبی درک کرده‌اند. از آن‌جا که در این نمایش، با مساله آموزش روبه‌رو هستیم، خانواده‌ها بسیار استقبال کردند. در عین حال که با فضایی شاد و فانتزی در نمایش روبه‌رو هستیم، بسیاری از نکات اخلاقی نیز به آنان آموزش داده می‌شود. همین امر باعث شده است که نمایش بر دل خانواده‌ها بنشیند. 

او به نقش فرهنگ‌سراها در تبیین مسائل تربیتی برای کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: باید اشاره کنم که نقش فرهنگسرا به عنوان یک نهاد فرهنگی، در آموزش مسائل مختلف به کودکان و نوجوانان بسیار مهم است. خوشبختانه بسیاری از کسانی که در فرهنگسراها حضور دارند، با کارهای هنری و تربیتی آشنا هستند و از این جهت بسیار کمک‌کننده است. البته در مقابل، در مواردی، دوستانی هستند که با این موضوعات آشنا نبوده و همین موضوع باعث ایجاد مشکلاتی برایمان می‌شود. 

نظر شما