پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۰
کد خبر: ۱۰۰۱۷۱
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
رییس سازمان فرهنگی هنری در آیین افتتاحیه هفته فرهنگی الجزایر:
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آیین افتتاحیه هفته فرهنگی الجزایر که سه‌شنبه ۱۳ آذر ماه در فرهنگ‌سرای ملل برگزار شد، برپایی این هفته فرهنگی را فرصت مناسبی برای تعمیق روابط ملت‌های ایران و الجزایر و کشورهای منطقه دانست.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین افتتاحیه هفته فرهنگی الجزایر با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عبدالمنعم الحریز سفیر الجزایر در ایران، سیاوش شهریور فرماندار منطقه شمیرانات، سید محمدحسین هاشمی معاون فرهنگی، عباس خامه‌‌یار معاون بین‌الملل و محمدعلی کیانی مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، صلّاح زواوی سفیر فلسطین (شیخ‌السفرا) و سفیران کشورهایی همچون قبرس، بلغارستان، مصر، رومانی و سنگال، وابسته‌های فرهنگی کشورهای استرالیا، شیلی، دانمارک، موریتانی، بلاروس و فلاند و اعضای سازمان‌های بین‌المللی، روسای انجمن‌های دوستی ایران و سایر کشورها و مدیران سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سه‌شنبه ۱۳ آذر ماه در فرهنگ‌‌سرای ملل برگزار شد.

در ابتدای مراسم عبدالمنعم الحریز سفیر الجزایر ضمن خوشامدگویی به حاضران در هفته فرهنگی الجزایر در تهران گفت: امیدوارم از این نمایشگاه لذت ببرید. این نمایشگاه برای آشنایی مردم ایران با فرهنگ و هنر الجزایر برگزار شده و مهم‌ترین نتیجه برگزاری این برنامه، گفت و گوی فرهنگی است که بین دو کشور شکل می‌گیرد. تنها راه عبور از شرایط فعلی این است که کشورهای اسلامی به یک گفتمان واحد برسند. 
وی همچنین از رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای برپایی هفته فرهنگی الجزایر تشکر کرد. 

برپایی هفته فرهنگی باعث تعمیق روابط ایران و الجزایر می‌شود

در ادامه سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری ضمن خیر مقدم به مهمانان و فعالان فرهنگی الجزایر گفت: برگزاری برنامه‌هایی همچون هفته فرهنگی الجزایر که فرهنگ و هنر آن نشات گرفته از تمدن اسلامی و عربی است و اشتراکات بسیار زیادی با فرهنگ ایرانی دارد، قطعا فرصت مناسبی است که موجب تعمیق روابط ملت‌های ایران و الجزایر و کشورهای منطقه می‌شود. آن هم در شرایطی که شاهد هستیم دشمنانِ وحدت مسلمانان همه تلاش و ظرفیتشان را به خدمت گرفته‌اند تا به هدف ایجاد تفرقه بین کشورهای اسلامی برسند. البته قطعا به آن نخواهند رسید. 

وی افزود: سفیران بسیاری از کشورها از جمله کشورهای بلغارستان، موریتانی و قرقیزستان ابراز علاقه مندی کردند که هفته‌های فرهنگی را در همین فرهنگ‌سرای ملل که با موضوعات فرهنگی سنخیت دارد، برگزار کنند. اقدام بسیار خوب سفیر الجزایر می‌تواند مقدمه بسیار خوبی برای تداوم این دست برنامه‌ها باشد. از وزارت امور خارجه، اداره کل همکاری کشورها و معاونت بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات نیز اعلام آمادگی کردند و قرار شد هفته آینده جلسه‌ای برای تدوین تقویم برگزاری هفته‌های فرهنگی تشکیل شود که این اتفاق خوب می‌تواند توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با همکاری سفارت‌خانه‌های کشورهای مختلف انجام شود. این ظرفیت در اختیار سازمان فرهنگی هنری با در اختیار داشتن 35 سالن سینمایی و سالن‌های فرهنگی وجود دارد که بتوانند این امکانات را در اختیار سفارت‌خانه‌های مختلف قرار دهند.

رییس سازمان فرهنگی هنری تصریح کرد: از سفیر محترم الجزایر تشکر می‌کنم که زمان بسیار خوبی را برای برگزاری این مراسم انتخاب کرده‌اند. تقارن این مراسم با ایام میلاد با سعادت پیامبر گرامی اسلام و هفته وحدت، تقارن بسیار مناسبی است که اگر از فرهنگ و هنر کشورهای اسلامی سخن به میان می‌آید، این فرهنگ با حضور و ظهور پیامبر اسلام باعث ارزشمندی و تعالی انسان‌ها شد. 

برپایی هفته فرهنگی باعث تعمیق روابط ایران و الجزایر می‌شود

هفته فرهنگی الجزایر با هدف آشنایی با آداب و رسوم و گسترش روابط فرهنگی الجزایر و ایران به مدت چهار روز از ۱۳ تا ۱۶ آذر ماه در فرهنگ‌سرای ملل برگزار می‌شود. 

در بخش نمایشگاهی آثار هنرهای تجسمی و سنتی (نقاشی آبرنگ، رنگ و روغن، مینیاتور، اکریلیک، نقاشی روی ماسه، تابلوهای سرامیکی و...)، صنایع دستی (ظرف‌های سفالی، نقاشی روی سنگ و...) که حکایت از بافت تاریخی و طبیعت و زندگی مردم دارد، در نگارخانه شماره ۱ و ۲ به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین تاریخ سیاسی این کشور و چهره‌های برجسته الجزایر در قالب تابلوهای مصور به شهروندان معرفی می شود و در بخش هنر و سینما فیلم‌های نبرد الجزایر، مناره، بر فراز الجزایر و چاه با حضور علاقه‌مندان به هنر سینما نمایش داده می‌شود.

مطالب مرتبط
نظر شما