پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۴۸
کد خبر: ۱۰۰۱۷۴
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶
فرهنگ‌سرای کار و تعاون، به منظور گسترش فرهنگ حلم، صبر، آرامش و مهربانی با رویکرد چشم‌انداز خانواده اسلامی و تحکیم بنیان خانواده کارگاه آموزشی «مهارت‌های زندگی» را روز دوشنبه ۱۲ آذرماه ۹۷ برگزار کرد.
هشتاد و چهارمین نشست از سلسله نشست‌های مهارت‌های زندگی برگزار شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کارگاه آموزشی مهارت‌های زندگی با موضوع  مهارت‌هایی که والدین باید در مورد خود کسب کنند و با مؤلفه هایی از جمله خود آگاهی، کاربرد خودآگاهی، شناخت احساسات، شناسایی و کنترل احساسات، هویت و هویت یابی با حضور علی زرتاش ور کارشناس روانشناسی بالینی در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد.      

در ابتدای این نشست کارشناس برنامه به معرفی مهارت‌های ده‌گانه  خودآگاهی و مهارت حل مسئله پرداخت و گفت: سازمان بهداشت جهانی مهارت‌های ده‌گانه ای را معرفی کرده است که هر کس باید این توانایی‌ها را برای داشتن زندگی فردی و اجتماعی موفق خود کسب کند.

 وی به تعریف مهارت‌های زندگی پرداخت و گفت: مهارت‌های زندگی مهارت‌هایی هستند که توانایی اجتماعی و روحی فرد را افزایش می‌دهند و موجب می‌شوند تا او بتواند به نحوی بهتر و مؤثرتر با مشکلات و دشواری‌های زندگی مواجه شود.

زرتاش‌ور گفت: مهارت‌های زندگی قدرت سازگاری افراد را بالا می‌برد، شخص می‌تواند مسئولیت‌های اجتماعی و شخصی زندگی را بهتر بپذیرد و توانمندی‌هایش را بروز دهد و از آسیب‌های  ناشی از ناتوانی در حل مشکلات در امان بماند.

وی در ادامه به مهارت خودآگاهی اشاره کرد و افزود: امروزه علی‌رغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و تغییر در شیوه‌های زندگی، بسیاری از افراد در رویارویی با مسائل زندگی فاقد توانایی‌های لازم و اساسی هستند و همین امر آنان را در مواجهه با مسائل و مشکلات زندگی روزمره و مقتضیات آن آسیب‌پذیر نموده است.

این کارشناس روانشناسی بالینی  همچنین گفت: خودآگاهی یا خودشناسی اولین و مهم‌ترین مهارت است. این مهارت پایه و زیربنای یادگیری تمام مهارت‌ها و همچنین داشتن یک زندگی با کیفیت می‌باشد. انسان با شناخت صحیح از خود در بسیاری از مواقع بحرانی قادر به کنترل هیجانات منفی خود و در نتیجه تصمیم گیری‌های صحیح و منطقی می‌باشد. این مهارت شامل مواردی از قبیل آگاهی از نقاط ضعف، آگاهی از نقاط قوت، تصویر خود واقع‌بینانه، آگاهی از حقوق و مسئولیت‌ها و توضیح ارزش‌هاست.

وی همچنین به اجزای خودآگاهی اشاره کرد و افزود: از آنجا که نوع رفتار ما ناشی از احساسات، افکار، نگرش‌ها، برداشت‌ها، باورها، میزان اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس ماست؛ کسب این مهارت عامل مهمی در ارتباطات، موفقیت‌ها و شکست‌های ما به شمار می‌رود.

وی درباره این مهارت‌ها گفت:شناخت ویژگی‌ها و صفات خویش، شناخت توانایی‌ها، استعدادها و پیشرفت‌ها، داشتن تصویر واقع‌بینانه از خود (خود پنداره)؛ پذیرفتن خود واقعی و هم سو کردن آن با ایده آل تصویری که ما دوست داریم و می‌خواهیم مانند او باشیم نیازمند تمرین و کسب مهارت خودآگاهی است، شناخت افکار، ارزش‌ها و باورها؛ در حقیقت افکار، باورها و ارزش‌های ما چارچوب و ساختار ذهنی ما را تشکیل می‌دهد و ما بر اساس این چارچوب یا ساختارهای ذهنی اطلاعات دریافتی از محیط پیرامون را پردازش می‌کنیم و بر مبنای آن به دنیا و محیط پیرامون خود نگاه می‌کنیم و در خصوص دیگران، خودمان و محیط اجتماعی خود رفتار و قضاوت می‌کنیم و شناخت احساس رضایت و نارضایتی ما از خود و زندگی؛ شناخت اشتباهات، نقاط ضعف، نارضایتی‌ها و شکست‌ها اولین قدم در جهت رفع و اصلاح آن است. این توانایی عاملی است که موجب می‌شود افکار ما به توانمندی‌ها و نقاط مثبت‌مان معطوف شود.
نظر شما