پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۶
کد خبر: ۱۰۰۱۹۲
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۴
نهمین کارگاه «محفل داستان» در فصل پاییز با خواندن داستان موش‌های صحرایی هم شب‌ها می‌خوابند، نوشته ولفگانگ بورشرت در کتابخانه گلستان برگزار شد.
داستان «موش‌های صحرایی هم شب‌ها می‌خوابند» خوانده شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ نهمین اجرای ویژه برنامه «محفل داستان» کارگاه داستان نویسی درفصل پاییز با حضور محمدرضا گودرزی و جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات داستانی عصر روز سه‌شنبه ۱۳ آذر با هدف  آموزش و تربیت علاقه‌مندان به نوشتن داستان، آموزش مباحث نظری، ایجاد فرصت برای علاقه‌مندان به نقد و آموزش نقد و درست خواندن داستان به روش سنجیده و علمی برگزار شد.

درابتدای جلسه تعدادی مخاطبان داستان‌های خود را با محوریت عنصر تشبیه و توصیف خواندند. مخاطبان و کارشناس برنامه نظرات خود را درباره داستان‌ها بیان کردند.

در ادامه داستان «موش‌های صحرایی هم شب‌ها می‌خوابند» نوشته ولفگانگ بورشرت نویسنده آلمانی خوانده شد.
 
سپس مدرس کارگاه درباره این داستان گفت: در این داستان دو شخصیت مرد و کودک ۸ ساله وجود دارد. .مرد به شکلی غیرمستقیم سعی دارد به کودک کمک کند. کودک درحال دفاع از گور برادرش در مقابل موش‌های صحرایی است. چراکه معلم‌شان گفته بود که موش‌های صحرایی، مرده می‌خورند. برادر او در بمباران دشمن کشته شده است.

در ادامه، مدرس کارگاه به مفهوم «سبک، لحن و ضرباهنگ» اشاره کرد و پیرامون بحث سبک شناسی گفت: سبک در چهار وجه خود را نشان می‌دهد. ۱-انتخاب واژه یعنی این که نویسنده چه واژه‌هایی را و تا چه میزان به کار می‌بردکه هم معنای ظاهری کلمه بیان شود، هم معنای نمادین آن. ۲- انتخاب تصویر یا زبان تصویری، به این معنا که زبان باید به کمک تصویر مسائل را نشان دهد. ۳- ساختمان جمله، منظور از ساختمان جمله طول جمله‌های نویسنده و سادگی و پیچیدگی آنهاست. نثر قوی و مناسب، بنیان سبک است. نثر باید بدون ابهام باشد و به شکلی سلیس مسائل را بیان کند. ۴- انتخاب موضوع مناسب و مضمون ارزشمند هم از ویژگی سبک یک نویسنده است.

این جلسه با پرسش و پاسخ حاضران به پایان رسید.
نظر شما