پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۰۱
کد خبر: ۱۰۰۱۹۸
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
مدیر شرکت مهرام در نشست تخصصی «فرصت»
مهندس شاهرخ ظهیری خالق برند مهرام در نشست تخصصی «فرصت» از چرایی موفقیت کارخانجات خود گفت.
راه ثروت‌افزایی رسیدگی و راضی نگه‌داشتن کارگران استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای گلستان با همکاری موسسه شمیم امید ایرانیان در قالب ویژه برنامه‌ای با نام «فرصت»، ضمن معرفی برندهای مطرح ایرانی، با تحلیل و بررسی رفتارهای حرفه‌ای آنان و شناخت و الگوسازی از کارآفرینان برتر می‌پردازد. 

دومین جلسه از این ویژه برنامه، با موضوع معرفی برندهای معروف ایرانی و کارآفرینان برتر کشور، با حضور خالق برند مهرام، مهندس شاهرخ ظهیری به همت فرهنگ‌سرای گلستان در خانه فرهنگ فدک برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، شاهرخ ظهیری، مدیرعامل شرکت مهرام به معرفی خود پرداخت و گفت: من در خانواده‌ ای متوسط در ملایر زندگی می‌ کردم، پدرم اهل ملایر و مادرم اهل تهران بودند، شغل پدرم کشاورزی بود و در اصلاحات ارضی محمدرضاشاه بیشتر دارایی پدرم از دست رفت. از ۴ سالگی به مدت ۱۲ سال در شهر قم ساکن شدیم و دوره دبستان و دبیرستان را در همان شهر سپری کردم. پدرم خیلی زود فوت کردند و من به عنوان پسر ارشد خانواده، مسئول اداره خانواده شدم به همین دلیل تحصیلاتم تا دیپلم ناتمام ماند و ناچار به استخدام آموزش و پرورش درآمدم و معلم شدم. البته بعدها همزمان با معلمی وارد دانشگاه شدم و لیسانس حقوق قضایی گرفتم. این کار از نظر درآمدی و ذهنی، روح من را راضی نمی‌ کرد و به همین دلیل به عنوان مدیر فروش از کف بازار به بالای شهر آمدم. این‌جا نقطه ورود من به کار تجارت است. در حقیقت، صبح‌ها کار می‌کردم و عصرها در دبیرستان درس می‌‌دادم. 

ماجرای تاسیس کارخانه مهرام
وی به ماجرای تاسیس شرکت مهرام اشاره کرد و گفت: در آن زمان‌‌ها مهدی بوشهری شوهر اشرف، خواهر شاه، به همراه اسدالله علم، وزیر دربار و چند نفر دیگر گروهی تحت عنوان ماه داشتند که صاحب شرکت‌‌های متعدد در رشته‌‌های گوناگون بود؛ مانند ماه‌یار، مه‌کشت، ماه سال و غیره. سپس روسای گروه کارخانجات «ماه نام» به من پیشنهاد کردند که به دلیل عدم وجود کارخانه مواد غذایی این فرصت به شما داده می‌شود که در زمینه تولید مواد غذایی کارخانه‌ای را دایر کنید. در ادامه به خاطر تفکیک این کارخانجات و تجربه‌ای که به دست آوردم، تصمیم گرفتم به طور مستقل به همراه یکی از دوستانم شروع به کار کنم و نخستین کارخانه مهرام را ایجاد کردم. چون قرار بود این کارخانه در گروه کارخانجات ماه شروع به فعالیت کند باید نامی را انتخاب می‌کردم که با گروه هم‌خوانی داشته باشد بنابراین نام مهرام را انتخاب کردم.
 
روش‌های جالب شرکت مهرام برای فروش کالا
شاهرخ ظهیری در پاسخ به سوال امیرحسین مظاهری کارشناس برنامه مبنی بر ورشکستگی بسیاری از کارآفرینان به دلیل عدم توانایی در فروش محصول خود گفت: ما برای فروش محصولات خود، روش‌های جالبی را امتحان کردیم. در ابتدا ویزیتورها محصول را به مغازه می‌بردند اما مورد استقبال قرار نمی‌گرفت و به فروش نمی‌رسید. با خود فکر می‌کردیم که باید چه کاری انجام دهیم و در نهایت تصمیم گرفتیم که ۲۰ تا ۳۰ نفر از خانم‌ها و آقایان را در رده‌های مختلف سنی انتخاب کنیم و به آن‌ها پول بدهیم که در مکان‌های مختلف به مغازه‌ها مراجعه کنند و سس بخرند. مغازه‌دارانی که می‌دیدند مشتریان زیادی برای خرید سس مراجعه می‌کنند، استقبال می‌کردند و به ما سفارش کالا می‌دادند. 

ظهیری اضافه کرد: با این حال، در ادامه دیدیم که این روش نیز کافی نیست. بنابراین به فکر راه‌حلی جدید افتادیم و آن هم این بود که به بازاریاب‌های شرکت بگویم که در هنگام پر کردن لیست مشخصات مغازه‌داران، تاریخ دقیق تولد آن‌ها را بپرسند و در روز تولد هر مغازه‌دار، ویزیتور شرکت در آغاز روز همراه با یک شاخه گل و یک کارت تبریک به مغازه فرستاده می‌شد تا تولد آن فرد را از طرف شرکت تبریک بگوید. آن‌ها وقتی با این هدیه کوچک مواجه می‌شدند، بسیار خوشحال می‌شدند و همین عمل، حس صمیمیت بیشتری را بین شرکت و مغازه‌داران ایجاد کرد و باعث افزایش فروش محصولات ما شد. علاوه بر آن، تصمیم گرفتم تا محصول را به فروشگاه‌های بزرگ نیز معرفی کنم که این باعث شد فروش ما افزایش بیشتری پیدا کند. 

راه ثروت‌افزایی رسیدگی و راضی نگه‌داشتن کارگران است
شاهرخ ظهیری به راهکارهای ثروت‌آفرینی اشاره کرد و گفت: اگر شما با کسانی کار می‌کنید به فکر آن‌ها نباشید و از شما راضی نباشند هیچ وقت ثروتمند نمی‌شوید. من در کارم همیشه کارگران را راضی نگه می‌داشتم و آنها هم همیشه با جان و دل برای ما کار می‌کردند. 
نظر شما