جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۳۹
کد خبر: ۱۰۰۲۲۲
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵
رییس فرهنگ‌سرای گلستان از برگزاری جشنواره اقوام ایرانی در سال حمایت از کالای ایرانی همزمان با چهل‌سالگی پیروزی انقلاب اسلامی از ۲۲ آذر تا ۲۲ بهمن در بوستان فدک خبر داد.
اولین «جشنواره اقوام ایرانی» در بوستان فدک برگزار می‌شودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ناصر امین‌زاده رییس فرهنگ‌سرای گلستان با اشاره به برگزاری جشنواره اقوام ایرانی و اهمیت توجه به اقوام ایرانی و آداب و رسوم غنی آنان گفت: کشور ایران اسلامی از اقوام مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آنان، آداب، رسوم و فرهنگ مختص به خود را دارد که بسیار غنی و محترم است. توجه به این فرهنگ متعالی‌، شناخت آن و همگرایی در جهت تحکیم اقوام ایرانی و تقویت هویت فرهنگی از مسائل بسیار مهمی است که بیش از گذشته باید تقویت شود. 

وی افزود: در همین راستا، جشنواره «اقوام ایرانی» با هدف گسترش و تقويت هويت ايرانی اسلامی، تحكيم وحدت و همگرايی اقوام ايرانی به میزبانی فرهنگ‌سرای گلستان برگزار می‌شود. در این جشنواره که محل خوبی برای بروز استعدادهای فرهنگی و هنری مناطق است محورهای مهمی نظیر تقويت خودباوری و عزت ملي، پاسداشت گويش‌ها، آداب و رسوم غنی اقوام و سنت‌های اصيل ایرانی در قالب‌های متنوع فرهنگی و هنری در یک فضای وحدت بخش و با نشاط مد نظر قرار گرفته است.
 
وی توجه به اقوام ایرانی را از مسائل بسیار مهم از نظر رهبر انقلاب دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب تاکیدات فراوانی بر هم‌زیستی، همدلی و همسویی اقوام مختلف در کشور دارند و می‌فرمایند: سنت‌های مختلف، آداب و عادات مختلف و استعدادهای گوناگون و متنوع، یک فرصت است كه اجزای گوناگون اين ملت بتوانند یکدیگر را تكميل كنند. با مراودات درست و با هم‌زيستی و اتحاد كامل، برای ملت ما اين یک افتخار است كه چنين نگاهی به مسأله‌ تنوع اقوام دارد.
 
امین زاده همچنین گفت: جشنواره اقوام ظرفیت بسیار بالایی به منظور نشاط اجتماعی و شادابی جامعه داشته و این برنامه فرصت خوبی است و این توانمندی را دارد که مفاخر بزرگ در ادب، هنر، خوشنویسی، طنز، نقاشی، هنرهای تجسمی امور دینی استان‌ها را در عصر ماشینی امروز که جوانان کمتر با اقوام و آداب و رسوم و بزرگان کشور آشنا هستند، معرفی کرده و این کمبود را جبران کند.

او به زمان برگزاری جشنواره و بخش‌های مختلف آن اشاره کرد و گفت:‌ اين ويژه ‌برنامه که آمیزه‌ای از فرهنگ، هنر و تاریخ ایران زمین است با دعوت و مشاركت نهادهای فرهنگی و هنري منطقه ۸ و شهر تهران، به صورت برگزاری نمایشگاه‌های ادواری ۱۰ روزه با حضور چهره‌های برجسته فرهنگی هنری و با هدف معرفی توانمندی‌های اقوام مختلف در زمینه صنایع‌دستی، آشنایی بازدیدکنندگان با فرهنگ اقوام مختلف کشور و گویش‌های آنان است و به ایجاد فرصت برای داد و ستد فرهنگی و جهت  برقراری ارتباط مستقیم بین مصرف‌کننده و تولیدکننده در قالب ۳۵ غرفه می‌پردازد. علاوه بر این، در این جشنواره، فعالیت‌های سنتی هر قوم نظیر موسیقی اقوام ایرانی، مُد و لباس اقوام، مراسمات ازدواج، اعياد، غذاهای سنتی، سوغاتی‌ها و شیرینی‌ها، لباس و پوشاک، بازی‌های دسته‌جمعی، آیین‌های سوگواری و ... معرفی می‌شود. در بخش دیگر نيز به برپايی نمايشگاه كتاب، نگارگذر، مسابقه‌ي عكاسی و... مي‌پردازد. 

رییس فرهنگ‌سرای گلستان ضمن اشاره به چهل سالگی انقلاب و لزوم حمایت از کالای ایرانی گفت: امیدواریم با همکاری، مساعدت و همراهی سایر نهادها و دستگاه ها بتوانیم عناصر و دانسته‌های فرهنگی، تاریخی، ادبی و مفاخر خود را در این جشنواره معرفی کرده و گامی در جهت وحدت ملی، اتحاد، افتخار به داشته‌ها، اعتمادسازی و خودباوری برداریم.

جشنواره اقوام ایرانی از ۲۲ آذر تا ۲۲ بهمن در بوستان فدک فرهنگ‌سرای گلستان برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با حضور در بوستان فدک، واقع در نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، جنب فرهنگ‌سرای گلستان، از خدمات فرهنگی و هنری جشنواره بهره‌مند شوند. 

نظر شما