جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۸
کد خبر: ۱۰۰۲۹۱
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴
آیین تقدیر از عوامل سریال «حوالی پاییز» با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری، مدیر شبکه سه، جمعی از عوامل سریال و جمعی از خانواده شهدای منا در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین تقدیر از عوامل سریال «حوالی پاییز» ظهر امروز شنبه ۲۴ آذرماه با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و علی فروغی مدیر، ناصر کریمان مدیر گروه اجتماعی و مهدی آذرپندار مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه، علی‌محمد اسماعیلی رییس فرهنگ‌سرای رسانه، رویا تیموریان، حسین نمازی، سینا سرلک، بهرام ابراهیمی و جمعی از عوامل این سریال و جمعی از خانواده شهدای منا در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.

اوحدی: فاجعه منا در تاریخ اسلام بی‌سابقه بود / فروغی: «حوالی پاییز» فرزند زمانه خویش است

اوحدی: فاجعه منا در تاریخ اسلام بی‌سابقه بود
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نخستین سخنران این مراسم بود. وی در ابتدای سخنان خود گفت: فاجعه منا در تاریخ اسلام بی‌سابقه بود. روزهای سختی پس از حادثه بر ما گذشت و فرزندان شهدایی که در جمع حضور دارند خودشان گواه این اتفاقند. من در کتاب «شرحی غم بار در فاجعه منا» گوشه‌ای از این اتفاقات را نوشته‌ام اما بسیاری از ماجراها قابل بازگو شدن نیستند. 

اوحدی با تقدیر از مجموعه بسیج صدا و سیما گفت: یکی از مهم‌ترین بیانات مقام معظم رهبری درباره فاجعه منا، تلاش برای زنده‌نگاه داشتن آن بود. خوشحالیم که شما فارغ از برخورد شکلی و با تحقیق عمیق‌تری اتفاقی را رقم زدید که از زبان هنر بر دل مردم نشست و ماندگار شد.

وی افزود: خداوند در آیات فراوانی به این اشاره کرده است که «حج» متعلق به مردم است؛ نه حتی مسلمانان و نه متعلق به یک کشور و قبیله، و دولت‌ها در این مراسم پرشکوه تنها مسئولیتشان حفظ امنیت زائران است که کارشکنی‌ها و بی‌کفایتی‌های دولت عربستان در این امر بر کسی پوشیده نیست. کار به جایی رسیده که «صد عن سبیل الله» شده‌اند و جلوی ورود مردم مظلوم سوریه و برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه را هم گرفته‌اند. 

رییس سازمان فرهنگی هنری با اشاره به نقش تاثیرگذار مقام معظم رهبری در مدیریت فاجعه منا گفت: بسیاری از سفرا به من می‌گفتند که ما باور نمی‌کنیم شما توانستید اجساد شهدایتان را از عربستان پس بگیرید؛ و این اتفاق رخ نمی‌داد مگر با برخورد محکم مقام معظم رهبری. امیدواریم هرچه زودتر شورای مشورتی با حضور کشورهایی که هر ساله در موسم حج حضور دارند و شورای حقیقت یاب با حضور کشورهایی که در این حادثه لطمه دیدند تشکیل شود.

اوحدی در پایان گفت: قدرشناسی اتفاقی است که در آموزه‌های دین ما به آن بسیار تاکید شده است ما قدردان این حرکت شما هستیم و امیدواریم کار ارزشمند شما که اولین قدم برای بازگویی این فاجعه بزرگ بود راهگشای فعالیت‌های فرهنگی بسیاری شود.

اوحدی: فاجعه منا در تاریخ اسلام بی‌سابقه بود / فروغی: «حوالی پاییز» فرزند زمانه خویش است

فروغی: «حوالی پاییز» فرزند زمانه خویش است
علی فروغی مدیر شبکه سه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به پر مخاطب بودن سریال «حوالی پاییز» گفت: بر اساس نظرسنجی که در تهران صورت گرفت، تعداد مخاطبان این سریال ۳۳ درصد اعلام شد. عموما اینگونه است که تعداد بیننده در کل کشور ۲۰ درصد بیشتر از تهران است و این موضوع بیانگر این است که این سریال توانسته ۴۵ درصد از مخاطبان را به خود جلب کند که برای یک سریال ۲۰ قسمتی عدد قابل توجهی است.

مدیر شبکه ۳ اضافه کرد: عموما با سریال‌هایی مواجه می‌شویم که تفاوتی نمی‌کند چه زمانی ساخته شده اما حوالی پاییز فرزند زمانه خویش است و برای همین دوره و برای همین روزگار ساخته شده است. 

وی افزود: در احادیث معصومین ما «حج» یک فریضه دینی-سیاسی است. امام خمینی(ره) نیز در بیانه خود در اتفاقات حج خونین یک بیانیه دینی-سیاسی است. ما از این جنبه سیاسی غافل شده‌ایم و در «حوالی پاییز» سعی شد تا به این جنبه مغفول مانده توجه شود. 

علی فروغی در پایان سخنان خود گفت: این سریال چه در زمان تولید و چه در زمان نمایش با سختی و حواشی‌ زیادی همراه بود و تنها چیزی که همه این سختی‌ها را برای همه ما آسان کرد، نامه ۱۰۰ خانواده شهید به این سریال بود. این نامه برای من و برای همه عوامل جوان تولید این فیلم ارزشمندترین هدیه بود.

اوحدی: فاجعه منا در تاریخ اسلام بی‌سابقه بود / فروغی: «حوالی پاییز» فرزند زمانه خویش است

آیین تقدیر از عوامل این سریال با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی فروغی مدیر شبکه سه، علی‌محمد اسماعیلی رییس فرهنگ‌سرای رسانه، مهدی آذرپندار مدیرگروه فیلم و سریال شبکه سه و یکی از فرزندان شهدای منا از عوامل این سریال تقدیر شد.

مهری: کاری در شان شهدای منا نکردیم
حسین مهری بازیگر این سریال درباره حضور در این سریال تلویزیونی گفت: مدتها بود که در تلویزیون حضور نداشتم، بعد از آنکه طرح این سریال را خواندم تصمیم گرفتم که در آن بازی کنم اما یک عذرخواهی بزرگ به خانواده شهدای منا بدهکارم چرا که این کار به نظر من نتوانست گوشه‌ای از غمی که در دل تک‌تک ما پس از این حادثه به وجود آمد را نشان دهد و معتقدم کاری در شان شهدای منا نکردیم.

اوحدی: فاجعه منا در تاریخ اسلام بی‌سابقه بود / فروغی: «حوالی پاییز» فرزند زمانه خویش است

تیموریان: فاجعه منا یک قتل‌عام جهانی بود 
رویا تیموریان دیگر بازیگر این سریال درباره حضور در «حوالی پاییز» گفت: من به ایران افتخار می‌کنم و در مسائلی مثل منا در کنار مردم بودن را وظیفه ذاتی خودم می‌دانم. از فاجعه منا بسیار اندوهگین بودم و پس از خواندن طرح فیلمنامه و دیدار با حسین نمازی احساس کردم که باید در این سریال حضور پیدا کنم. قطعا کارمان نقاط ضعفی داشته است و به نظر من نقاط ضعف باید باشند تا میل تعالی درون انسان ایجاد شود. 

وی افزود: فاجعه منا یک قتل‌عام جهانی بود. چه چیزی غم‌انگیزتر از مرگ انسان‌های مظلوم در یک سرزمین مقدس است؟ برای من حضور در نقش خانواده شهدا در  فیلم‌ها، نمایش‌ها و مجموعه‌ها تعظیم به صبر و شکوه این خانواده‌هاست. امیدواریم خانواده «حوالی پاییز» توانسته باشد یادآوری کوتاهی از شما خانواده این شهدا باشد.

رحیمیان ثابت: آثار هنری بهترین یادآوری است
لیلا رحیمیان‌ثابت فرزند شهید منا رضا رحیمیان‌ثابت آخرین سخنران این مراسم بود. وی با تقدیر از رییس سازمان فرهنگی هنری برای توجه ویژه به خانواده شهدای منا گفت: نمایندگانی از خانواده شهدای منایی که در این جمع حضور دارند به عنوان مخاطبان این مجموعه تنها نقدی که به نویسنده و کارگردان این مجموعه دارند پرداخت سطحی به این اتفاق است. آنچه که ما در حوالی پاییز دیدیم حتی یک هزارم اتفاقاتی نبود که بر خانواده این شهدا گذشت.

وی افزود: ما در فاجعه منا یه عده شهید داریم و یک عده جانباز. بسیاری از خانواده این شهدا پس از این حادثه آسیب دیدند، آسیبی که به سادگی قابل جبران نیست. مانند پایان سریال شما با کنفرانس خبری که می‌خواهید به بیننده این را القا کند که پرونده این فاجعه هنوز باز است، همه آسیب دیدگان این فاجعه و همه خانواده‌های شهدای منا چشم به راه رسیدگی به این پرونده‌ایم و امیدواریم آثار باکیفیتی در رابطه با این فاجعه بزرگ تولید شود تا از یادمان نرود چرا که آثار هنری بهترین یادآوری است. 

حوالی پاییز به کارگردانی حسین نمازی و تهیه‌کنندگی سعید پروینی با موضوع حادثه منا در ۲۰ قسمت ۴۵ دقیقه آبان ماه ۹۷ روی آنتن شبکه سوم سیما رفت.
نظر شما