چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۴۷
کد خبر: ۱۰۰۲۹۸
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۵
محمد هاشم‌پور کارشناس ادبی روز پنجشنبه ۲۲ آذر ماه در نشست ادبی قلم فرهنگ‌سرای کار و تعاون به بررسی تاثیر تفکر دانشجویی بر شعر معاصر پرداخت.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، صد و بیست و هشتمین نشست ادبی قلم  با موضوع بررسی تاثیر تفکر دانشجویی بر شعر و ادبیات معاصر با حضور محمد هاشم‌پور کارشناس و پژوهشگر ادبی و شاعران و علاقه‌مندان حوزه ادبیات برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد هاشم‌پور کارشناس و مجری برنامه بیان کرد: اگر بخواهیم به آثار بزرگان ادبیات معاصر مراجعه کنیم، باید از شاعرانی نام ببریم که با توجه به دانشجو بودن نقش بسزایی در شعر معاصر داشته‌اند که عبارت‌اند از: نیما یوشیج، شاملو، مشفق کاظمی، جلال آل احمد و... که در دوران دانشجویی توانستند مهم‌ترین گام‌های موفقیت را در زمینه نویسندگی طی کنند. 

وی ادامه داد: یکی از شعرهایی که نیما یوشیج را در ابتدای راه مشهور کرد، منظومه «قصه رنگ‌پریده» بود که در ۲۳ سالگی یعنی در سال ۱۲۹۹ آن را سرود؛ شعری در قالب کلاسیک ولی متفاوت از نگاه سنت‌گراها. «من ندانم با که گویم شرح درد/ قصه رنگ‌پریده، خون سرد». او بعدها در سال ۱۳۰۱، شعر «افسانه» را سرود و بخشی از آن در روزنامه «قرن بیستم» که برای میرزاده عشقی بود، منتشر شد. افسانه که شعر نو و پر سر و صدای نیما با ۶۳۵ مصراع بود، مبدأ تحول در شعر معاصر است. او با آگاهی و درک جدی از جهان معاصر و اعتمادی که به باورهای خود داشت، حرکتی را شروع کرد که قصد داشت تا به وسیله آن مسیر تماشای شاعران را عوض کند و می‌خواست شاعران تجربه‌های پیشینیان و جهان ذهنی گذشتگان را تکرار نکنند. 

هاشم‌پور گفت: یا شاعر دیگری مانند محمدرضا شفیعی کدکنی که نفر اول کنکور شد. شفیعی کدکنی اصلاً به مدرسه نرفت و از آغاز کودکی نزد پدرش که روحانی بود به فراگیری زبان و ادبیات عرب پرداخت. در روزگار جوانی در دانشگاه فردوسی مشهد نام‌نویسی کرد و در کنکور آن سال نفر اول شد و به دانشکده ادبیات رفت و مدرک کارشناسی خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه فردوسی گرفت. او کتاب‌های زمزمه‌ها و شبخوانی را در دوران دانشجویی‌اش نوشت.
 
وی همچنین به ادیبان دیگری چون هوشنگ ابتهاج و سیمین دانشور اشاره کرد که در زمینه شعر و داستان  مخاطبان زیادی دارند. 

این کارشناس ادبی در ادامه به نقش شاعران دانشجو در هدایت مسیر شعر معاصر امروز پرداخت و گفت: شعر از دیرباز تا کنون ابزاری برای بیان عقاید و نظرات بوده است. شاعران معاصر دانشجویی که ذکر شد به شرایط دوران خود توجه می‌کردند و گاهی اشعار موضوعی اجتماعی نیز داشته‌اند. به قول محمدعلی بهمنی ذات هنر باید ارادت خودش را به شرایط اجتماعی نشان دهد. 

در پایان این نشست شاعران حاضر در برنامه با توجه به موضوع برنامه به ارائه نظرات خود پرداختند. 

نظر شما