سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۹
کد خبر: ۱۰۰۳۱۱
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰
نشست کانون نویسندگان با موضوع آموزش نگارش کتاب غیرداستانی در کتابخانه مسجدالنبی (ص) برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کتابخانه مسجدالنبی(ص) نشست کانون نویسندگان (گنجینه ادب) را شنبه ۲۴ آذر با حضور سعید دستمالچی و با موضوع آموزش نگارش کتاب غیرداستانی برگزار کرد.

سعید دستمالچی در ابتدا بیان کرد: برای نگارش انواع کتاب‌های داستانی و غیر داستانی، اصول و قواعد تقریبا مشابه و یکسانی وجود دارد. با وجود شباهت‌هایی که این دو مقوله دارند، می‌توان تفاوت‌های مهمی در شیو نگارش آن‌ها قائل شد.

وی افزود: نگارش کتاب‌های غیر داستانی بر اساس واقعیات انجام می‌گیرد. برخلاف موضوعات داستانی که بیشتر، حاصل تخیلات و تصورات نویسنده است. نویسنده کتاب‌های غیر داستانی بر ارائه اصولی ساده و ملموس تمرکز می‌کند به این منظور که ایده‌ای را تا حد امکان به‌ دور از تفسیرهای تخیلی، به خواننده منتقل می‌کند. برخلاف کتاب‌های داستانی، احساسات غیر واقعی و ساختگی در کتاب‌های غیر داستانی، کمتر به چشم می‌خورد و اغلب بر اصولی بیرونی و واقعیات موجود استوار هستند.

 دستمالچی در توضیح نوشتن کتاب‌های غیر داستانی گفت: نوشتن این کتاب‌ها شامل سه مرحله کلی است: 
آمادگی برای نوشتن
تحقیق درباره کتاب‌ها
پیاده‌ سازی و نوشتن کتاب

وی گفت: ادبیات کتاب‌های غیر داستانی، بر اساس واقعیت است. نویسنده می‌تواند بر موضوعات مختلفی ازجمله زندگینامه، کسب‌وکار، ادیان، هنر، تاریخ و بسیاری از موضوعات دیگر متمرکز شود. محدودیت موضوعی برای نگارش این نوع کتاب‌ها وجود ندارد و نویسنده بسته به سلیقه و توانمندی خود، می‌تواند از انواع موضوعات جاری استفاده کند. برخلاف ادبیات داستانی که بر پایۀ تخیلات نویسنده است، برای نگارش هر چه بهتر کتاب‌های غیر داستانی، لازم است محتوای تولیدی تا حد امکان بر اساس حوادث، رویدادها و رویکردهای واقعی ساختار بندی شوند.

دستمالچی بیان کرد: خاطره‌نویسی را می‌توان نوعی از نوشتار غیر داستانی محسوب کرد که بر اساس مشاهدات و تجربیات شخص نوشته می‌شود. بنابراین اگر قصد نگارش این موضوع را دارید، توصیه می‌شود در رابطه با آن تحقیقاتی را انجام دهید. گرچه اکثر کتاب‌هایی که با خاطرات شخص همراه هستند، به نسبت دیگر کتاب‌های غیر داستانی، تحقیق و بررسی در آن‌ها کمتر است و بیشتر از درونیات خود نویسنده نشات می‌گیرد.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس کتابخانه مسجدالنبی (ص): تهرانسر، شهرک پاسداران، خیابان شهید طالبی، کوچه ۲۷ مرکزی شماره ۳۲ مراجعه کنند و با شماره تلفن 44526462 تماس بگیرند.
نظر شما