پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۱
کد خبر: ۱۰۰۳۳۷
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
مراسم آغاز ساخت نخستین مرکز علم مغز و علوم شناختی کشور دوشنبه ۲۷ آذر در باغ کتاب تهران برگزار شد.
ساخت نخستین مرکز علم مغز کشور آغاز شدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم آغاز ساخت نخستین مرکز علم مغز و علوم شناختی کشور با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری، سید کمال خرازی مشاور عالی معاون علمی و فناوری رییس جمهور و دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی دوشنبه ۲۷ آذر در باغ کتاب تهران برگزار شد.

سید کمال خرازی در این مراسم گفت: راه‌اندازی پردیس‌هایی همچون باغ کتاب و مرکز علم مغز و علوم شناختی، جنبه آموزشی جدی‌ای برای کودکان و بزرگسالان دارد، زیرا تنها کتاب نیست که به یادگیری افراد کمک می‌کند. حضور و دیدن صحنه و کار با ابزار بهترین روش یادگیری افراد و آشنایی آنها با مغز و ذهن خودشان است. آنها می‌توانند از یافته‌هایی که به دست می‌آورند در زندگی‌شان بهره‌مند شوند. در کشورهای پیشرفته بخشی از برنامه درسی بچه‌ها حضور در موزه‌های علم و فناوری است. کودکان با مشاهده و لمس بافت‌های مختلف بدن و مغز، مهارت‌های علمی بهتری می‌آموزند. 

وی افزود: با وجود این فضای بسیار زیبا که از سوی شهرداری در اختیار ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی قرار گرفته است، بهترین موقعیت است که چنین امکاناتی برای کودکان و دانش‌آموزان و افراد بزرگسال ایجاد شود. از آقای نوروزی که زحمت طراحی و اجرای این پروژه را کشیده است و همچنین از آقای اوحدی و مدیران این مجموعه تشکر می‌کنم. امیدوارم با یاری بیشتر شهرداری تهران این پروژه تکمیل شود. قرارمان بر این بوده که غیر از فضایی که شهرداری در اختیارمان گذاشته و بسیار ارزشمند است، هزینه‌های این پروژه که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است، بین سه دستگاه ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی، شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تقسیم می‌شود. امیدواریم این بودجه هرچه زودتر محقق و برای افتتاح آماده شود. 

در ادامه مراسم سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: این مرکز تنها مرکز ترویج علم مغز در خاورمیانه است و شامل پنج بخش اصلی تالار ساختار مغز، مغز از نگاه سلولی مولکولی، بیماری‌های مغز، مغزهای آینده و علوم شناختی خواهد بود که با همکاری شهرداری تهران، ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در دست اجراست. 

وی افزود: مرکز علم مغز نخستین مرکزی است که تمامی مراحل و ابعاد مغز را در اختیار بازدیدکنندگان و اقشار مختلف سنی و تحصیلی قرار می‌دهد. قرار است درهای این مرکز که در بخشی از باغ کتاب طراحی شده، تا پایان سال جاری به روی بازدیدکنندگان گشوده شود.

اوحدی در ادامه گفت: ساخت باغ کتاب یکی از اتفاقات خوبی بود که در کشور شاهد آن بودیم. در باغ کتاب در کنار فضای ۱۰ هزار متر مربعی که به کتاب در حوزه‌های مختلف همچون دفاع مقدس، کودک و نوجوان و عمومی تخصیص داده شده است، مرکز علم و فناوری ویژه‌ای نیز وجود دارد که از مردم دعوت می‌کنیم حتما از باغ کتاب دیدن کنند. در کنار آن باغ علم کودک و نوجوان برای کودکان ۳ تا ۱۲ ساله طراحی شده است. مرکز علم و فناوری برای افراد بالای ۱۲ سال است که در این مرکز دستگاه‌های مختلف و آنچه که امروز در حوزه علم و فناوری شاهد هستیم هم در حوزه آموزشی و هم اطلاع‌رسانی به نوجوانان و جوانان در اینجا وجود دارد.

وی افزود: امروز نیز با مرکز علوم شناختی ایران در حال انجام کار مشترکی در رابطه با مغز هستیم. خلقت بسیار پیچیده‌ای که همه چیز انسان از آن نشات می‌گیرد و توسعه علوم و فنون و همه تحولاتی که در عالم خلقت است، همه از مغز نشات می‌گیرد. با همت دکتر خرازی و مرکز ستاد علوم شناختی، امروز مراسم آغاز ساخت مرکز آشنایی با مغز برگزار شد. امیدواریم در هفته آگاهی و شناخت مغز افتتاحیه این مرکز را داشته باشیم. انتظار ما این است که مردم با مغز که کانون همه تحولات است بیشتر آشنایی پیدا کنند. همچنین امیدواریم تاسیس این مرکز، بتواند در جهت توسعه باغ کتاب در حوزه پرداختن به علوم و فناوری‌های جدید نقش بسزایی داشته باشد.

اوحدی در پایان بیان کرد: اینجا می‌تواند یک مرکز جدی برای شناخت علم و فناوری باشد. مجموعه‌های مردم‌نهاد، استارت‌آپ‌ها، دانشجوها و... می‌توانند در این مرکز فعالیت کنند و قطعا توسعه پیدا می‌کند.  

مرکز علم مغز و علوم شناختی در باغ کتاب تهران واقع در بزرگراه شهید همت، مسیر شرق به غرب، بعد از خروجی بزگراه حقانی، خروجی باغ‌موزه دفاع مقدس و باغ کتاب تهران قرار دارد. 
مطالب مرتبط
نظر شما