جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۱۶
کد خبر: ۱۰۰۳۷۲
|
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۵
در شب شعر و موسیقی یلدای مهربانی عنوان شد
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آستانه شب یلدا با حضور در برنامه «یلدای مهربانی» با تأکید بر تلاش برای زنده نگاه‌داشتن سنت‌های ملی گفت: هر ملتی برای خود آیینی دارد، در برابر آیینی‌هایی که صرفاً جلوه سرگرمی دارد، ایرانیان باستان سنت‌هایشان را بر اساس علم چیده‌اند و آداب و سنن ایرانی ریشه در فلسفه دارد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در آستانه شب یلدا شب شعر و موسیقی «یلدای مهربانی» شامگاه چهارشنبه ۲۸ آذر به همت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از مدیران این سازمان و اهالی منطقه ۱۵ در پردیس تئاتر تهران برگزار شد.

اوحدی: آداب و سنن ایرانی ریشه در فلسفه دارند

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با حضور در این برنامه درباره زنده نگاه‌داشتن سنت‌های ملی گفت: هر ملتی برای خود آیینی دارد، در برابر آیینی‌هایی که صرفاً جلوه سرگرمی دارد، ایرانیان باستان سنت‌هایشان را بر اساس علم چیده‌اند و آداب و سنن ایرانی ریشه در فلسفه دارد. این آداب باعث پویایی جامعه می‌شود چون بر اساس هویت و اصالت ما پایه‌گذاری شده است.

وی افزود: همواره هستند افرادی که جنبه‌های ظاهری آیین را باشکوه هرچه‌تمام‌تر اجرا می‌کنند و ماهیت را به کلی به فراموشی می‌سپارند و در برابر آن افرادی هستند که به کلی با آداب و سنن مخالف‌اند و آنها را ضد ارزش، ضد دین و حتی ضد انقلاب می‌دانند. در حالی که آنچه که ما در آیین‌های ایرانی باستان می‌بینیم چیزی جدای از آموزه‌های دینمان نیست. آیین باستانی یلدا یعنی «مهربانی» و «صله‌رحم» که بارها در دینمان به آن تأکید شده است.

اوحدی: آداب و سنن ایرانی ریشه در فلسفه دارند

برداشت عموم از تفأل به حافظ یک شوخی است 
سوگل مشایخی حافظ‌پژوه در این آیین با اشاره به آیین تفأل زدن به حافظ در شب یلدا گفت: برداشت عموم از تفأل به حافظ یک شوخی است و این شوخی  را خود حافظ آغاز کرده است. جایی که می‌گوید «حال نکو در قفای فال نکوست» اتفاقی است که امروزه در علم روانشناسی ثابت‌شده است به این مفهوم که اگر از چیزها برداشت نیک داشته باشیم، اتفاقات خوب خواهد افتاد.

وی افزود: از دیرباز در شب یلدا اشعار حافظ را باز می‌کردند، غزل خوبی را می‌خواندند و به نیکی تعبیرش می‌کردند و اعتقاد داشتند با شعر خوب، روزهای خوبی را در پیش دارند. ما هم در این برنامه برای حاضران غزل‌هایی از حافظ که خوش‌تر بود و یمن و مژده داشت را انتخاب کردیم و در میان شما قسمت کردیم و این فال‌ها همه فال خوش است که خود حافظ گفته است «به ناامیدی از این در مرو بزن فالی بود که قرعه دولت به نام ما افتد»

اوحدی: آداب و سنن ایرانی ریشه در فلسفه دارند

نقالی مرشد میرزاعلی، شعرخوانی بهروز یاسمی و سعید بیابانکی حال و هوای متفاوتی به این جمع بخشید. اجرای موسیقی نواحی کرمانشاه و اجرای موسیقی سنتی ایرانی توسط علی رستمیان از دیگر بخش‌های شب شعر و موسیقی «یلدای مهربانی» بود.

در پایان این نشست رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تقدیم لوح سپاس از دکتر سوگل مشایخی و استاد علی رستمیان تقدیر کرد.
مطالب مرتبط
نظر شما