جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۳
کد خبر: ۱۰۰۵۰۵
|
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
۴۰ کانون ادبی فعال در مراکز فرهنگی هنری شهر تهران با برپایی نشست‌ها و کارگاه‌های ادبی میزبان علاقه‌مندان به ادبیات هستند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کانون‌های ادبی فرهنگ‌سراهای تهران از جمله ظرفیت‌های مهم و قابل استفاده برای شهروندان علاقه‌مند به ادبیات در شاخه‌های گوناگون است. دوستداران شعر، داستان و نقد ادبی می‌توانند با حضور در کانون‌های ادبی فرهنگ‌سراها و مراکز فرهنگی هنری نزدیک محل سکونت خود، از نشست‌ها، ویژه‌برنامه‌ها، کارگاه‌های آموزشی و دیگر برنامه‌های این کانون‌ها بهره‌مند شوند و در این فعالیت‌های ادبی مشارکت کنند.
در مجموع ۴۴۹ کانون در مراکز فرهنگی هنری وابسته به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مشغول فعالیت هستند که از این تعداد، ۴۰ کانون به صورت تخصصی در زمینه ادبیات تشکیل شده است. در این گزارش می‌توانید برخی از کانون‌های ادبی فعال و شاخص مراکز فرهنگی هنری را بیشتر بشناسید و برای عضویت در آنها اقدام کنید.


کانون ادبی اندیشه

کانون ادبی فرهنگ‌سرای اندیشه از سال ۷۲ آغاز به کار کرده و تا کنون نشست‌های ادبی پرشماری را در این فرهنگ‌سرا برگزار کرده است. رضا عبداللهی دبیر این کانون سابقه زیادی در حوزه فرهنگ و ادب دارد و به جز فرهنگ‌سرای اندیشه در فرهنگ‌سرای خاوران نیز سابقه تشکیل کانون ادبی دارد. «وقتی کانون ادبی اندیشه را راه انداختیم، با استقبال چشمگیری روبه‌رو شدیم و اهل ادب به فرهنگ‌سرا آمدند. سه‌شنبه‌ها جلسات شعرخوانی و نقد و بررسی برگزار می‌شد و همچنان نیز این نشست‌ها ادامه دارد.» عبداللهی می‌گوید در سال ۹۰ هزارمین نشست کانون ادبی اندیشه با حضور محمدعلی بهمنی برگزار شده و کتاب پیوند اندیشه‌ها نیز به همین مناسبت به چاپ رسیده است. «در حال حاضر هم برای برپایی هزار و چهارصدمین نشست کانون ادبی اندیشه درخواست داده‌ایم که به زودی برگزار خواهد شد.» این کانون در حوزه جذب استعدادهای نوجوانان و جوانان در زمینه شعر و ادبیات فعالیت می‌کند و برای بهره‌مندی از نشست‌های آن می‌توانید سه‌شنبه‌ها از ساعت ۱۴ تا ۱۸ به فرهنگ‌سرای اندیشه مراجعه کنید. 

محفل ادبی ققنوس

مینا آقازاده از بانوان شاعر دبیری این کانون ادبی را بر عهده دارد که چند سالی است در مجتمع فرهنگی هنری نور در منطقه ۵ تهران فعالیت می‌کند. برپایی نشست‌های ادبی مانند شعرخوانی، نقد و بررسی کتاب و برخی نشست‌های مناسبتی از جمله فعالیت‌های محفل ادبی ققنوس است. تا کنون شاعران مطرحی مانند مصطفی رحماندوست، ناصر فیض، علیرضا آذر و حمیدرضا شکارسری در نشست‌های این محفل ادبی شرکت کرده‌اند.


کانون‌های ادبی؛ پاتوقی برای دوستداران ادبیات

کانون زنگ داستان

کانون ادبی زنگ داستان در فرهنگ‌سرای اخلاق واقع در منطقه ۱۴ تهران قرار دارد و به طور تخصصی به برپایی کارگاه‌ها و نشست‌های آموزش داستان‌نویسی می‌پردازد. زینب روزبهانی دبیر این کانون است و ابوالفضل درخشنده داستان‌نویس، در بیشتر نشست‌های این کانون به عنوان مدرس حضور دارد. یکی از فعالیت‌های شاخص کانون زنگ داستان، مشارکت در برگزاری جشنواره ادبی نسیم کلمات بوده است. تا کنون هفت دوره از این مسابقه داستان‌نویسی برگزار شده و آثار برگزیدگان نیز در قالب کتاب منتشر شده است. هفتمین دوره جشنواره نسیم کلمات با توجه به نامگذاری سال ۹۷ به موضوع حمایت از تولید ملی اختصاص داشت. 

کانون‌های ادبی؛ پاتوقی برای دوستداران ادبیات

کانون بانوی فرهنگ

این کانون دو سالی است که در فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی آغاز به کار کرده و سارا عرفانی داستان‌نویس جوان به عنوان دبیر آن فعالیت می‌کند. عرفانی می‌گوید این کانون به پیشنهاد رییس فرهنگ‌سرای انقلاب تأسیس شده تا فضایی برای گردهمایی بانوان نویسنده و نقد و بررسی آثار فراهم شود. «هدف اصلی این نشست‌ها، هم‌افزایی و همگرایی میان بانوان نویسنده کشور است تا کنار هم قدم‌های موثری برداریم، هر کس توانایی خود را با بقیه به اشتراک بگذارد و نتیجه کار یا تولید کتاب‌های خوبی در این فضا بشود یا نیروی محرکی باشد برای کسانی که استعداد دارند و می‌خواهند در این زمینه حرکت کنند.» جلیل سامان، سید علی شجاعی، هادی خورشاهیان، حامد عسکری، رضا رفیع و مجید خسروانجم از جمله چهره‌های حاضر در برنامه‌های کانون بانوی فرهنگ بوده‌اند و البته حضور بانوان نویسنده از جمله منیژه آرمین، راضیه تجار و بهناز ضرابی‌زاده نیز از بخش‌های ثابت نشست‌های تخصصی این کانون در حوزه ادبیات بوده است. 

کانون‌های ادبی باران شعر، داستان امروز، بانوی قلم، شعر هنگام، شعر طنز هنگام، داستان هنگام، میثاق، ترنم یاس، ادبیات داستانی، تهران، عرفانی شفق، یاران قلم، مداد خیال، مادران فرزانه، نیستان، سلام، قلم، آنک، نفیر قلم، قلم رازی، پاتوق داستان، اخلاق، واژه، شعر و ادب، بهمن، فجر، بامداد، شعر و شعور، گلستان سخن، قند پارسی، شعر بوستان، داستان‌نویسی راوی، شعر آیینی ایثار، رهپویان فرهنگ و ادب و هنر ایران، قاف و مدارا نیز سایر کانون‌هایی هستند که در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران فعالیت می‌کنند. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره کانون‌های نزدیک به محل سکونت خود می‌توانید با شماره تلفن ۸۸۹۸۸۳۰۵ (مرکز مشارکت‌های فرهنگی هنری) یا سامانه ۱۸۳۷ تماس بگیرید. 

چندی پیش گزارشی درباره برخی از کانون‌های ادبی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اجرای سعید بیابانکی در شبکه چهار سیما پخش شد که در ادامه مشاهده می‌کنید.
نظر شما