چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۵۱
کد خبر: ۱۰۰۵۴۵
|
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶
نخستین کارگاه «محفل داستان» در فصل زمستان با خوانش داستان «پایان بازی» نوشته خولیو کورتاسار در کتابخانه فرهنگ‌سرای گلستان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نخستین کارگاه «محفل داستان» فرهنگ‌سرای گلستان در فصل زمستان با حضور محمدرضا گودرزی و جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات داستانی عصر روز سه‌شنبه ۱۱ دی ماه با هدف آموزش و تربیت علاقه‌مندان به نوشتن داستان، آموزش مباحث نظری، ایجاد فرصت برای علاقه‌مندان به نقد و آموزش نقد برگزار شد.

در ابتدای جلسه تعدادی از مخاطبان داستان‌های خود را که با محوریت عنصر تشبیه و توصیف نوشته بودند، خواندند و مخاطبان و کارشناس برنامه نظرات خود را درباره داستان‌ها مطرح کردند. 
 
در ادامه داستان «پایان بازی» نوشته خولیو کورتاسار خوانده شد و حاضران درباره آن نظر دادند.
 
سپس محمدرضا گودرزی مدرس کارگاه درباره این داستان گفت: این داستان، داستان سه خواهر نوجوان است که دو نفر آنها بازیگوش و سومی افلیج است. دو خواهر سالم در عین آن که به خواهرشان علاقه دارند و دل برایش می‌سوزانند، اما از موقعیت او در خانه احساس حسادت می‌کنند. همین مسئله، داستان را روان‌شناختی کرده است. نویسنده با اینکه مرد است، اما حس درونی زنانه را خیلی خوب منعکس کرده است. 

در ادامه، مدرس کارگاه به مفهوم سبک، لحن و ضرباهنگ اشاره کرد و پیرامون موضوع ضرباهنگ گفت: ضرباهنگ به معنای آهنگ حرکت داستان، یعنی تندی و کندی آن است و در هفت مورد دیده می‌شود: ۱-حذف: بیان نکردن موارد ضروری که منجر به ایجاز می‌شود. ۲-وقفه: گفتن نکات اضافی و غیرضروری که باعث زیاده‌گویی می‌شود. ۳-صحنه: که بیان دقیق و درست رخدادهاست. ۴-چکیده: که بیان کلی و نقلی رخدادهاست و معمولاً در رمان به کار می‌رود تا گذر سال‌ها را در چند جمله نشان دهد. ۵-تکرارها در داستان. ۶-فلش‌بک (بازگشت به گذشته) که داستان را کند می‌کند. ۷-فلش‌فوروارد (پرش به آینده) که داستان را تند می‌کند.

این جلسه با پرسش و پاسخ حاضران به پایان رسید. 

نظر شما