چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۵۶
کد خبر: ۱۰۰۵۵۱
|
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴
در سیزدهمین جشنواره عکس «دوربین.نت» عنوان شد
پنل «اقتصاد در عکاسی؛ اقتصاد مطبوعاتی» با حضور مرتضی نیکوبذل در سیزهمین جشنواره عکس خبری، مطبوعاتی «دوربین.نت» چهارشنبه ۱۳ دی در فرهنگ‌سرای سرو برگزار شد.
مرتضی نیکوبذل: قلب مطبوعات برای عکاس‌ها نمی‌لرزدبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مرتضی نیکوبذل در سیزدهمین جشنواره «دوربین.نت» در پنل «اقتصاد در عکاسی؛ اقتصاد مطبوعاتی» به سخنرانی پرداخت. وی با توجه به ۲۲ سال سابقه کار با مطبوعات داخلی و ۱۳ سال مطبوعات خارجی اظهار کرد: اقتصاد مطبوعاتی در ایران معنا ندارد و اقتصاد مطبوعاتی باید علاوه بر اینکه عکاس را تامین می‌کند، مطبوعات را هم تامین کند. 

وی در ادامه گفت: با آمدن دوربین‌های دیجیتال، ما با تولید انبوه عکس روبه‌رو هستیم که باعث جابه‌جایی جایگاه عرضه و تقاضا در این زمینه شده است، این در حالی است که هدف از تولید دوربین‌های دیجیتال سرعت عمل بخشیدن و بالا بردن تمرکز عکاس است.

نیکوبذل با بیان اینکه مجلات و مطبوعات کمی وجود دارند که هنوز به دنبال عکس خوب با ارزشمندی عکاسانه باشند گفت: اما هنوز می‌توان با قبول نکردن شرایط نامعقول، تلاش برای تغییر فضای موجود کرد. رزومه ارزشمند داشتن خیلی به انتخاب شدن عکاس کمک می‌کند. 

وی در ادامه با نشان دادن چند نمونه از قراردادهای آژانس‌های عکس خارجی از جمله رویترز، یو ان اس آر، نشنال جئوگرافی، سون و… عنوان کرد: مطبوعات خارجی حرفه‌ای خیلی پایبند به قرارداد هستند به شرطی که قرارداد به صورت کتبی باشد. اقتصاد مطبوعاتی همان قرارداد مکتوب است که عکاس باید از تمام مفاد آن اطلاع دقیق داشته باشد تا در شرایط خاص بتواند از آن استفاده کنند.

از نمونه مفاد قراردادها به موضوع حق نشر عکس، کپی‌رایت و میزان درصد دریافتی عکاس از آن، نوع کپی‌رایت، مبلغ فروش عکس و شیوه پرداخت آن و حتی مدل و سایز عکس صحبت کرد.

وی در پایان سخنان خود گفت: قلب مطبوعات برای عکاس نمی‌لرزد و هوشمندی عکاس در انتخاب ابزار عکاسی نقش مهمی در این بین دارد و داشتن تجهیزات مدرن کمکی به عکاس نمی‌کند.

سیزدهمین جشنواره عکس خبری، مطبوعاتی دوربین.نت ۱۳ تا ۲۱ دی ماه ۹۷ با حمایت و همکاری فرهنگ‌سرای سرو، فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند، صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان، شرکت نورنگار و سایت عکاسی در فرهنگ‌سرای سرو برگزار می‌شود.

نظر شما