پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۴
کد خبر: ۱۰۰۵۵۴
|
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
در آیین رونمایی از کتاب «پری‌دخت» مطرح شد؛
احسان حسینی نسب نویسنده و پژوهشگر در آیین رونمایی از کتاب «پری‌دخت» گفت: نویسنده کتاب در «پری‌دخت» رندی به خرج داده است، چون نویسنده شاعر است. شاید اگر داستان‌نویس بود برای اینکه رندی را به نمایش بگذارد صفحات کتاب دو برابر می‌شد، اما چون شاعر است با حساسیت و ظرافت کلمات را انتخاب می‌کند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم رونمایی از کتاب «پر‌ی‌دخت» اثر جدید حامد عسکری، پنجشنبه ۱۳ دی در فرهنگ‌سرای اندیشه با حضور این نویسنده برگزار شد.

منصور علیمرادی، نویسنده، پژوهشگر و شاعر با اشاره به اینکه ساختار و سبک و سیاق کتاب پری‌دخت نامه نگاری است، گفت: ما آثار نامه نگارانه را هم در ادبیات کلاسیک و فرهنگ خودمان و هم در ادبیات غرب داریم. نمونه‌های آثار نامه نگارانه در غرب زیاد است و از نمونه‌های آن می‌توان به نامه پادشاه سومر اشاره کرد که پیش از میلاد مسیح نوشته شد. 

این نویسنده در خصوص کتاب پری‌دخت بیان کرد: شرح نامه نگاری محمود و پری‌دخت با همان نثر، لحن و لسان قاجاری است و برای اولین بار قائم مقام فراهانی این نوع نوشتار را باب کرد. قبل از وی پیشینیان فراهانی سعی کردند خیلی اشرافی بنویسند، به گونه‌ای انتزاعی نوشته می‌شد که کسی آن را نمی‌فهمید. قائم مقام فراهانی نثر ساده‌ای مانند نثر گلستان سعدی را باب کرد. ما با حجمی از سفرنامه‌ها و شکایت نامه‌ها در ادبیات مواجهیم.

علیمردانی بیان کرد: حامد عسکری در مقدمه کتابش من را به یاد بیهقی می‌اندازد. این نوع شکسته نفسی که در مقدمه کتاب پری‌دخت است از نوع شکسته نفسی‌های بیهقی است. نامه‌های کتاب بسیار جالب تنظیم شدند. باید در نامه‌های سید محمود لحن مردانه و در زبان پری‌دخت زبان زنانه‌ای را ببینیم. پری‌دخت خودش است و خیلی صمیمی و با لحن و بیانی زنانه سخن می‌گوید. هرچه در نامه‌هایش جلوتر برویم اشتیاقی سوزان را در حرف هایش بیشتر می‌بینیم. سودای سیاست و مشروطه خواهی در کتاب دیده می‌شود.

عسکری در کتاب «پری‌دخت» رندی به خرج داده است

در این مراسم احسان حسینی نسب، روزنامه‌نگار، نویسنده و پژوهشگر درباره کتاب پری‌دخت گفت: وقتی زبان فارسی را برای بیان مطلب گوینده به کار می‌بریم قدرتی دارد که جز با غور و تفحص در زبان فارسی روشن نمی‌شود. اگر بخواهیم با نگاه تخصصی‌تری به کتاب نگاه کنیم باید از تخیل نویسنده عبور کنیم تا با شرح حال نویسی و حسب حال نویسی در کتاب پری‌دخت رو به رو شویم. وقتی در نثر معاصر فارسی، شرح حال نویس‌ها به زبان فارسی می‌رسند افسار کلام را در دست می‌گیرند و از همه کرشمه‌های زبان فارسی بهره مند می‌شوند.

وی افزود: عسکری در پری‌دخت رندی به خرج داده است، چون نویسنده اثر شاعر است. شاید اگر داستان نویس بود برای اینکه رندی را به نمایش بگذارد صفحات کتاب دو برابر می‌شد، اما چون شاعر است با حساسیت و ظرافت کلمات کتاب را انتخاب می‌کند.

این نویسنده با اشاره به دلیل اینکه عسکری پری‌دخت را به نثری فانتزی نوشته است، بیان کرد: نویسنده می‌داند تاریخ نمی‌نویسد و می‌داند با یک نثر خلاقانه اثر تولید می‌کند. نثر پری‌دخت فانتزی است و نویسنده در یک خط روشن و صافی جلو می‌رود. ولی شما چند فصل پیش می‌روید و ممکن است در جایی احساس کنید خسته می‌شوید. نویسنده سعی دارد نسبت خود را با مشروطه خواهی بگوید و درباره اش حرف بزند.

عسکری در کتاب «پری‌دخت» رندی به خرج داده است

در انتهای مراسم حامد عسکری، نویسنده کتاب پری‌دخت با اشاره به داستان کودکی‌اش، گفت: چهار، پنج ساله بودم با مادرم به کابین می‌رفتیم آنجا مادرم با پدرم حرف می‌زند. گاهی اوقات چشمانش خیس بود و به پدرم زنگ می‌زد که در زاهدان دانشجو بود. وقتی به خانه می‌آمدم صندوقچه‌ای را می‌دیدم که پر از کاغذ‌های سبز و صورتی بود. وقتی بزرگتر شدم و نسبتی با کلمات پیدا کردم به صندوقچه دستبرد زدم و فهمیدم نامه‌های پدرم به مادرم در دوران نامزدی‌شان است. یک خصوصیتی در نامه‌ها وجود دارد و آن این است که تمام دلت را درون کاغذ می‌ریزی.

وی بیان کرد: نگارش کتاب پری‌دخت یک سال و خورده‌ای طول کشید. بار‌ها نوشتم و ویرایش کردم. اینکه چقدر کتاب پری‌دخت موفق بوده و مورد قبول اهل نظر افتاده است، با گذشت زمان مشخص می‌شود.

در انتهای مراسم از کتاب پری دخت اثر حامد عسکری رونمایی شد.
مطالب مرتبط
نظر شما