جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۵۹
کد خبر: ۱۰۰۵۹۰
|
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰
در هفتمین برنامه چهل سال با رسانه‌ها مطرح شد:
محمدحسن قدیری ابیانه مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام در هفتمین برنامه چهل سال با رسانه‌ها در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی عنوان کرد: از رسانه به عنوان یک دانشگاه یاد می‌شود؛ بنابراین اصل کار رسانه رساندن صدای مردم به مسئولان نبوده، بلکه ارتقای وضعیت فکری و آگاهی رساندن به مردم است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هفتمین برنامه چهل سال با رسانه‌ها با حضور علی احمدی قائم‌مقام دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، محمدحسن قدیری ابیانه مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام و جعفر قادری رییس مرکز تحقیقات اقتصادی دانشگاه شیراز با موضوع رسانه‌ها و اقتصاد مقاومتی در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد. 

علی احمدی: رسانه حلقه میانجی میان سیاست‌گذاران، نخبگان، خبرگان، ذی‌نفعان و  مردم است

علی احمدی قائم‌مقام دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تعریف اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: زمانی که صحبت از اقتصاد مقاومتی می‌کنیم، باید چندین جنبه را مد نظر قرار دهیم. اولین نکته آنکه آیا اقتصاد مقاومتی به عنوان مفهوم تعریف می‌شود و یا سندی که در کشور توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد. زمانی که اقتصاد مقاومتی را به عنوان مفهوم در نظر می‌گیریم، دایره آن گسترده می‌شود و اگر بخواهیم به عنوان یک سند در نظر بگیریم، محدودیت‌هایی است که این محدودیت‌ها سبب می‌شود این نوع اقتصاد خود را ملزم به ابعاد موجود در سند کند.

وی ادامه داد: پس از شدت گرفتن تحریم، مفهوم جدیدی وارد ادبیات اقتصادی شد که عنوانش را اقتصاد مقاومتی گذاشتند. مقام معظم رهبری در سال ۸۹ طی دیدار با کارآفرینان از اقتصاد مقاومتی به معنای کارآفرینی نام بردند. دلیل ایشان برای این مفهوم به دلیل آمادگی کشور برای جهش اقتصادی و تحول جامعه و مصون ماندن جامعه در برابر فشارهای اقتصادی دشمن به واسطه تحریم‌هاست. نوآوری، شکوفایی، اصلاح الگوی مصرف، تلاش مضاعف و جهاد اقتصادی مفاهیمی است که با مفهوم اقتصاد مقاومتی گره خورده است که هر یک از این ابعاد در این نوع از اقتصاد تعریف می‌شود. اقتصاد مقاومتی یک گفتمان و الگوی اقتصادی برای مقاوم‌سازی اقتصاد ملی و توان تحریم شکنی در برابر تکانه‌ها از سوی دشمنان خارجی است. در واقع اقتصاد مقاومتی مولد است که می‌تواند درون‌زا و برون‌زا باشد. زمانی که ما اقتصاد مقاومتی را صرفاً در اقتصاد و مؤلفه‌های اقتصادی مطرح می‌کنیم، مؤلفه‌های مدیریت درصد اهمیت کمتری خواهند داشت.

کار رسانه ارتقای وضعیت فکری و آگاهی رساندن به مردم است

قائم‌مقام دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: رسانه‌ها اعم از رسانه ملی، روابط عمومی سازمان‌ها و نهادهای رسمی باید شورای اطلاع‌رسانی دولت و ستاد تبلیغاتی کشور باشد. امروز فضای مجازی به عنوان یک رسانه تعاملی هوشمندانه فعالیتش را انجام می‌دهد. رسانه حلقه میانجی میان سیاست‌گذاران، نخبگان، خبرگان، ذی‌نفعان و عموم مردم است. اگر حلقه واسط بتواند در چارچوب گفتمان سازی عملکرد خوبی داشته باشد قطعاً می‌تواند تأثیرگذار باشد، در غیر این صورت هویت‌یابی در جامعه دچار اختلال خواهد شد. اگر رسانه‌های ما نظام‌مند و دارای اجزایی همگون با یکدیگر نباشند، صرفاً یک اطلاع‌رسان خواهند بود. رسانه‌ها را باید از صرف یک میانجی اطلاع‌رسان به یک میانجی اطلاع‌رسان نظام‌مند تبدیل کرد و سپس در زمینه اقتصاد مقاومتی و مؤلفه‌های مربوط به اقتصاد، به اجتماعی سازی بپردازند. میانجی‌ها نقش اساسی خود را ایفا نمی‌کنند. اطلاع‌رسانی نیازمند را باید با اجتماعی‌سازی به شاخص دقیق برسانیم تا بتوانیم کمک شایسته‌ای به کارکرد و نقش رسانه و تکمیل سیاست‌ها و اجتماعی‌سازی کنیم.

وی با اشاره به افزایش سطح سواد اقتصادی مردم گفت: اولین مؤلفه‌ای که می‌تواند سواد اقتصادی مردم را افزایش دهد، شفافیت است. شفافیت در دنیا یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی برای مقابله با فساد به شمار می‌رود. برخی از کشورها با برخی قوانین، خودنظارتی را تقویت می‌کنند و در برخی دیگر از کشورها، این وظیفه نظارت را بر عهده رسانه‌ها می‌گذارند. در واقع رسانه‌ها نقش کلیدی در مقابله با فساد دارند. در ژاپن رسانه‌ها نقش کلیدی برای مبارزه با فساد دارند و به نوعی در این زمینه صاحب‌اختیار هستند.

قدیری ابیانه: کار رسانه ارتقای وضعیت فکری و آگاهی رساندن به مردم است

در ادامه محمدحسن قدیری ابیانه مدیر انجمن نخبگان جهان اسلام با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: در شرایط عادی اقتصادمان از استحکام خوبی برخوردار است، اما زمانی که با تحریم روبه‌رو می‌شویم، باید اقتصادمان در برابر فشارها مقاوم‌تر باشد. اقتصاد مقاومتی به معنای شعار کم‌مصرف کردن نیست، بلکه به معنای درست مصرف کردن است. اگر ما به اقتصاد مقاومتی عمل نکنیم، باید اقتصاد ریاضتی داشته باشیم و به خودمان سخت بگیریم. در معنای دیگر، اگر به اقتصاد مقاومتی عمل نکنیم، چاره‌ای جز اقتصاد ریاضتی نداریم. در برخی کشورها زمانی که اقتصاد دچار بحران می‌شود، قیمت جنس‌ها نه تنها افزایش نمی‌یابد، بلکه شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم. آنها حقوق‌ها را کاهش می‌دهند که همان اقتصاد ریاضتی است، یعنی به خودمان سختی می‌دهیم، کمتر مصرف می‌کنیم و بیشتر کار می‌کنیم.

کار رسانه ارتقای وضعیت فکری و آگاهی رساندن به مردم است

وی بیان کرد: کار رسانه بیش از میانجی بودن است. در واقع از رسانه به عنوان یک دانشگاه یاد می‌شود؛ بنابراین اصل کار رسانه رساندن صدای مردم به مسئولان نبوده، بلکه ارتقای وضعیت فکری و آگاهی رساندن به مردم است. رسانه صدایش را می‌رساند، اما معلوم نیست که کسی این صدا را تأیید کند. برای مثال مردم تصور غلطی از درآمدهای دولت دارند. دولت حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بدهکار بوده، یعنی بیش از توانش خرج کرده است. همین تصورات غلط سبب تنبلی افراد می‌شود، چون بر اساس نیازش طلب می‌کند و رسانه‌های ما هم دائما به مطالبه گری دامن زده‌اند. دولت و حکومت حتماً وظایفی دارد و به اندازه امکاناتش آن را انجام داده است. برای مثال به واسطه ایجاد دانشگاه، پنج میلیون ظرفیت را برای دانشجویان ایجاد کرد تا دانشجویان مهارت کسب کنند، نه آنکه تنها به دریافت مدرک اکتفا کنند.

جعفر قادری: رسانه‌ها باید جهت‌گیری، سمت و سو و هدف‌ها را مشخص کنند

در ادامه جعفر قادری رییس مرکز تحقیقات اقتصادی دانشگاه شیراز اقتصاد مقاومتی را تاب‌آوری در مفاهیم اقتصادی تعریف کرد و گفت: اقتصاد برخی کشورها وابسته به اروپا و آمریکاست، به این معنا که اگر اقتصاد آنها سرفه کند، اقتصاد این کشورهای وابسته سرما می‌خورد. در حالی که اگر اقتصادشان تاب آور باشد، چنین مشکلاتی نخواهند داشت. اقتصاد مقاومتی یا تاب آور دارای مؤلفه‌هایی است که در کشورمان، مردمی بودن مؤلفه اقتصاد مقاومتی است.

رییس مرکز تحقیقات اقتصادی دانشگاه شیراز با اشاره به نقش مردم در رشد اقتصاد کشور گفت: برای رشد اقتصاد باید مردم هم پای سیاست‌گذاران تلاش کنند. رسانه‌ها باید جهت‌گیری، سمت و سو و هدف‌ها را مشخص کنند. اگر می‌خواهیم مقاومت فرهنگی داشته باشیم، رسانه‌ها باید آگاه باشند. اگر در نقطه‌ای تخلفی صورت می‌گیرد، باید رسانه‌ها توضیح بخواهند و مسائل را پیگیری کنند.

کار رسانه ارتقای وضعیت فکری و آگاهی رساندن به مردم است

قادری اظهار کرد: باید محدودیت‌ها را از سر راه برداریم و بسترها را فراهم کنیم، در غیر این صورت نمی‌توانیم درآمد بیشتری داشته باشیم. نباید خود را با کشورهایی مقایسه کنیم که سرانه درآمدی‌شان بالاست. ما باید خود را با جمعیت ۸۰ میلیونی مقایسه کنیم. درون‌زایی یکی از مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی است. اشتغال با توسعه تولید داخلی امکان‌پذیر خواهد بود. برخی از افراد حاضر به خرید پوشاک و کالای داخلی نمی‌شوند، از آن سو انتظارات و توقعات بسیاری از وضعیت اقتصاد کشور دارند. باید برای مردم روشن شود که مردم کشورهای موفق از تولیدات داخلی‌شان حمایت می‌کنند. تولیدکنندگان داخلی باید با کیفیت مناسب و خدمات پس از فروش، کالای خود را در اختیار مردم بگذارند. در واقع تولیدکننده باید احساس مسئولیت کند و مشتری‌محور باشد.

نظر شما