جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۵۴
کد خبر: ۱۰۰۶۰۱
|
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۱
در نشست همکاری سازمان فرهنگی هنری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شد:
موزه هنرهای دینی امام علی(ع) در پی دومین نشست همکاری سازمان فرهنگی هنری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برگزاری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی، میزبان بخش انتشارات چهل ساله هنر تجسمی می‌شود.
موزه امام علی(ع) میزبان بخش انتشارات چهل ساله هنر تجسمی می‌شودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دومین جلسه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر دوشنبه ۱۷ دی در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.

در ابتدای نشست هادي مظفري مدير كل مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن تشکر از زحمات و همکاری‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در برگزاری این جشنواره، گفت: با توجه به نظم و جدیتی که در دوستان سراغ دارم، احساس می‌کنم اتفاق خوبی خواهد افتاد. 

افزایش ۲۰۸ درصدی استقبال از جشنواره هنرهای تجسمی در چهلمین سالگرد انقلاب

وی در ادامه درباره جشنواره گفت: یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی تفاوت‌های جدی با جشنواره‌های گذشته دارد. اگر بخواهیم مقایسه آماری انجام دهیم، در آخرین دوره جشنواره چهار هزار و ۲۰۰ اثر ارسال شده است، در صورتی که در یازدهمین دوره جشنواره آثار ارسالی به ۱۳ هزار و ۷۰۰ اثر رسیده است و افزایش ۲۰۸ درصدی نشان از یک اعتماد جدی و تازه به هنرهای تجسمی است. یکی از علت‌های این استقبال جشن‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است که سعی کرده‌ایم مفصل به آن بپردازیم. از طرفی دیگر حضور استادان و افراد درجه یک حوزه هنر از بخش‌های جذاب این جشنواره بوده است و برای خیلی از شرکت‌کنندگان مهم است که در جشنواره‌ای شرکت کنند که اعضای شورای سیاست‌گذاری، دبیران و داوران آن از بهترین‌های هنر تجسمی کشور باشند. نکته بعدی توجه به بخش پژوهش و علمی جشنواره است که پیش از این صرفا بخش مسابقه بود و آثار برای شرکت در بخش مسابقه ارسال می‌شدند و در نهایت  جوایزی اهدا می‌شد. اضافه شدن حوزه علمی و پژوهشی یک کار ساختاری و جدی بود. در حال حاضر وضعیت جشنواره خیلی خوب است، از این جهت که می‌توانیم ادعا کنیم در یازدهمین دوره و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بر پایه علمی و پژوهشی حرکت کرده‌ایم.

ورود اقتصاد هنر به جشنواره با همکاری سازمان فرهنگی هنری

مظفری ادامه داد: نکته بعدی و تفاوتی که این دوره با دوره‌های پیشین دارد این است که  معمولا مخاطبان جشنواره افراد آماتور و جوان هستند و عمدتا افراد درجه یک شرکت نمی‌کنند مگر به عنوان دبیر یا داور جشنواره. اما در این جشنواره با اضافه کردن بخش گالری‌ها، قسمت عمده‌ای از آثار هنرمندان درجه یک به این جشنواره اضافه شد. این بخش آغاز ورود اقتصاد هنر در جشنواره است و برای نخستین بار در باغ موزه قصر و به میزبانی سازمان فرهنگی هنری برگزار می‌شود. فکر می‌کنم علاوه بر ویژگی‌هایی که این جشنواره دارد، یک وجه ممتاز آن ورود به بخش اقتصاد هنر است. یعنی از بین ۵۳۰ گالری، ۳۵ گالری برتر ایران با وسواس و دقت انتخاب شد. بهترین گالری‌ها بهترین آثار را برای نمایش و فروش گذاشته‌اند. یکی از دلایلی که جشنواره هنرهای تجسمی نسبت به جشنواره فیلم، موسیقی و تئاتر کمتر مورد استقبال بوده، قطع رابطه با اقتصاد هنر بوده است.
 
افتتاح گالری‌ها همزمان با شروع جشن‌های پیروزی انقلاب در باغ موزه قصر

مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امسال به کمک سازمان فرهنگی هنری برای نخستین بار حوزه اقتصاد هنر را در کشور فعال می‌کنیم و تدارک ویژه‌ای پیش‌بینی شده است. جشنواره تجسمی فجر پنجم بهمن ماه و زودتر از جشنواره‌های 6 گانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار می‌کند. همچنین «پلاک ۴۰» که مجموعه 100 اثر از آثار انقلاب اسلامی و هنرهای تجسمی استادان در موضوع انقلاب و چهل سالگی انقلاب است، در مرکز صبا افتتاح می‌شود و قدم سوم ۱۱ بهمن، شب آغاز جشن‌های پیروزی انقلاب اسلامی است که در باغ موزه قصر از گالری‌ها رونمایی خواهد شد. همچنین در خانه هنرمندان بخش نمایشگاه عکس روزهای انقلاب و «سینما تک» را داریم که فیلم‌های مرتبط با هنرهای تجسمی را نمایش می دهد.
وی در پایان گفت: تا اینجای کار دوستان سازمان فرهنگی هنری پای کار بودند و همراهی کردند. امیدوارم در ادامه مسیر نیز همراه باشند تا بتوانیم فاصله بیست و چند ساله بین هنر تجسمی و هنرهای دیگر را کم کنیم.

زند وکیلی: همکاری در جشنواره هنرهای تجسمی تعامل مبارکی است

در ادامه جلسه علیرضا زند وکیلی سرپرست معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری گفت: معاونت و همکاری و هم‌افزایی یکی از ارکان موفقیت است تعاون در کارها جزو آموزه‌های مکتب ماست. نمونه عملی آن را ما در جشنواره بهار مهربانی که در سطح تهران و کشور برگزار شد، تجربه کردیم. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رییس آن فعالیت در کشور بودند و سازمان فرهنگی هنری با مشارکت نهادهای فرهنگی دیگر تجربه خیلی خوبی را در تهران داشت. این تجربه خیلی الهام‌بخش بود و جای خالی آن در کشور احساس می‌شد. هم نقطه ضعف‌ها و قوت‌های نهادها مشخص می‌شود و هم نهادها در مقایسه با هم می‌فهمند در کجای کار قرار دارند. با این وضعیت اقتصادی که همه دست به گریبان آن هستند این اتفاق نشان داد که می‌توان با همدلی کارهای خیلی بزرگی انجام داد و از اینکه بودجه نیست نترسیم. 

وی افزود: اتفاق جشنواره هنرهای تجسمی نیز تعامل میمون و مبارکی است و باعث افتخار است که ما هم بتوانیم سهمی در این عرصه داشته باشیم. 

در پایان نشست، اعضای حاضر از باغ موزه هنرهای دینی امام علی(ع) بازدید کردند تا برای طراحی برگزاری بخش‌هایی از جشنواره به اتفاق نظر برسند.

دومین جلسه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی با حضور هادي مظفري مدير كل مركز هنرهاي تجسمي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، علیرضا زند وکیلی سرپرست معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امير سقراطی دبير هنری، كيانوش غريب‌پور مدير هنري يازدهمين جشنواره بين‌المللي هنرهای تجسمی فجر و حسن موريزيی‌نژاد دبير بخش دستاوردهای انتشارات هنرهای تجسمی بعد از انقلاب و مهدی راد رییس انجمن هنرمندان نقاش ایران، برگزار شد.

نظر شما