چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۸
کد خبر: ۱۰۰۶۱۵
|
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳
آناهیتا قبائیان مدیر گالری راه ابریشم درباره نمایشگاه اختصاصی عکس در سیزدهمین جشنواره دوربین. نت در فرهنگ‌سرای سرو صحبت کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آناهیتا قبائیان مدیر گالری راه ابریشم درباره نمایشگاه اختصاصی عکس در سیزدهمین جشنواره دوربین. نت در فرهنگ‌سرای سرو صحبت کرد. 

وی با بیان اینکه گالری راه ابریشم بیش از ۱۷ سال در زمینه نمایش عکس‌های هنری سابقه دارد، گفت: امروز عکاسی مطبوعاتی و مستند در ایران، حتی بهتر از عکاسی هنری حرکت می‌کند و جلو می‌رود. اما مسئله این است، جایگاه عکاسی مستند و مطبوعات چطور ممکن است در گالری باشد؟ گالری جایی است که توسط شخص خاصی به وجود آمده و باید برای پرداخت هزینه‌ها پول در بیاورد. همزمان با این مسائل که برای ما مطرح بود، کم‌کم در دنیا بحث حضور عکاسی مستند در گالری‌ها مطرح شد و ما متوجه شدیم این شرایط فقط برای ما نیست. بعدها شرایطی پیش آمد که توانستیم با گروه‌هایی از جمله پودیوم و شید و عکاس‌های مستند کار کنیم.

قبائیان در ادامه گفت: در حال حاضر در موزه عکس الیزه در شهر لوزان نمایشگاهی برپا شده از مجموعه عکس‌های شخصی که جایزه موزه الیزه را برده است که این شخص یک عکاس مطبوعاتی به نام برودمن است. او حدود سه سال از جنگ سوریه عکاسی کرده است. جایزه موزه الیزه تا قبل از این به عکس‌های هنری تعلق می‌گرفت و این اتفاق خیلی مهمی است که در جامعه هنری در حال رخ دادن است. با وجود فعالیتی که در این ١٧ سال انجام داده‌ام، معتقدم این بخش از هنر (عکاسی) به طور کامل جا نیافتاده است. حتی اگر در حراج تهران هم مشاهده کنید درصد کمی از عکس نسبت به نقاشی و مجسمه خریداری می‌شود. یا عکسی انتخاب می‌شود که فرد بتواند روی دیوار خانه نصب کند. مسئله رنج‌آوری است که با وجود این فعالیت‌ها نتوانستیم آن را جا بیاندازیم.

عکس مستند امروز چیزی کمتر از عکس هنری ندارد

قبائیان اظهار کرد: اولین مسئله‌ای که باعث می‌شود گالری نتواند نمایشگاه عکس مستند و خبری برگزار کند بودجه است. گالری هیچ وقت نمی‌تواند بودجه در اختیار عکاس قرار بدهد. گالری‌ها فقط فضا، نور و پذیرایی را در اختیار عکاس قرار می‌دهند و چاپ و قاب و پرزنت عکس‌ها به عهده عکاس است. عکاس‌های هنری به دلیل اینکه امکان فروش عکس را دارند، پرداخت هزینه چاپ و قاب برایشان راحت‌تر است. پرزنتیشن عکس‌ها روز به روز حرفه‌ای تر و جذاب‌تر می‌شود و لابراتور ها تعدادشان زیادتر شده است و تکنیک‌های جدید به ایران آمده است. طبیعتاً در چنین شرایطی هزینه‌ها هم بالا می‌رود و عکاس خبری هم نمی‌تواند هزینه آن را پرداخت کند.

او در ادامه گفت: خارج از ایران مسابقات زیادی برای عکاس‌های خبری وجود دارد. موزه‌ها هم شروع به نشان دادن عکس خبری کرده‌اند. مدارس و دانشگاه‌هایی که عکاسی درس می‌دهند، خیلی بیشتر دانشجوها را همراهی می‌کنند و امکانات در اختیار آنها می‌گذارند. سعی می‌کنند کارهای آنها را نشان دهند و کتاب چاپ کنند. بخش خبری و مستند عکاسی امروز شاید خیلی بهتر از بخش هنری ما باشد اما با بن‌بست بودجه روبه‌رو هستند. نمایشگاه‌هایی که داخل موزه‌ها در خارج ایران برگزار می‌شود و جایزه‌هایی که به این بخش تعلق می‌گیرد، شاید بشارت خوبی باشد. شاید در آینده ما هم بتوانیم این همکاری را بین گالری و عکاس  داشته باشیم. مسئله فروش نرفتن عکس‌های خبری و مستند خیلی بغرنج است. امروز دنیای عکاسی خیلی رقابتی است، اکثر عکس‌ها و موضوعات و سوژه‌های تکراری است، اما مستند بخشی از عکاسی است که فرد به دنبالش می‌رود و هر روز آن را تغییر می‌دهد. در واقع عکاسی همین است، وقتی به سابقه عکاس‌های معروف نگاه می‌کنیم، می‌بینم یک راه مخصوص به خودشان را رفته‌اند و موفق شده‌اند.
مدیر گالری راه ابریشم اضافه کرد: یک گالری نمی‌تواند فقط کم‌تجربه‌ها را معرفی کند، بلکه باید از پیشکسوت‌ها هم بتواند کار بگذارد. من معتقدم پیشکسوت‌ها باید کمک کنند و کارهای جوان‌ترها را معرفی کنند. گالری زیاد نمی‌تواند کاری در این زمینه انجام دهد. در ایران یک عکاس باید شانس بیاورد که بتواند همه مراحل را طی کند. یعنی موضوعش جدید باشد، کادربندی و تکنیک داشته باشد، با کیفیت مناسبی عکس‌هایش را چاپ کند و خوب تبلیغ کند.

وی در پایان گفت: در خارج از ایران دانشجویان عکاسی‌ترم به ترم نمایشگاه گروهی می‌گذارند و کم‌کم نامشان مطرح می‌شود و بعد از پایان دانشگاه، به خاطر اسم و رسمی که به دست آورده‌اند با گالری‌ها کار می‌کنند. عکاس باید تلاش کنند راه خود را پیدا کند؛ از طریق نمایشگاه‌هایی که مدارس و فرهنگ‌سراها برگزار می‌کنند. الان هزینه برگزاری نمایشگاه انفرادی زیاد است و عکاس‌ها باید جمع شوند و پروژه گروهی پیشنهاد بدهند، به این شکل هزینه‌ها خیلی کاهش پیدا می‌کند.

نظر شما