پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۴
کد خبر: ۱۰۰۶۱۶
|
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۰
در هفتین روز جشنواره «دوربین.نت» حیدر رضایی عکاس خبری مشکل عکاسی مستند را تولید عکس با هر کیفیت و نداشتن فضای عرضه عکس دانست و گفت: عکاسان خبری به خاطر ذات خبر به جای محتوای سوژه دنبال موضوعیت خبری می‌روند در صورتی که بعضی از موضوعات درک فضایی بالایی می‌خواهد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در هفتمین روز از نشست‌های تخصصی‌«دوربین.نت» حیدر رضایی عکاس باسابقه خبری درباره عکاسی مستند صحبت کرد.

در ابتدا حیدر رضایی گفت: ۱۷ سال به صورت شبانه روزی در رسانه کار کرده‌ام. جامعه عکاسی ما خیلی شلخته، توهم‌ زا و جوگیر است ما باید بتوانیم راه درست را تشخیص بدهیم و یک مسیر را انتخاب کنیم و سال‌ها برای آن زحمت بکشیم. مجموعه‌ای از اتفاقات باعث می‌شود به چیزی که می‌خواهیم نرسیم. مثلا برای اینکه در نقاشی حرفه‌ای شویم کلاس می‌رویم، تمرین می‌کنیم، از سیاه قلم شروع می‌کنیم و همینطور مسیر را جلو می‌رویم تا نقاش شویم ولی در عکاسی کمی مشکل است سرعت بالای رشد تکنولوژی در این زمینه باعث بهم ریختگی می‌شود. 

وی افزود: اصحاب رسانه اکثرا افراد سیاسی هستند و عکس را نمی‌شناسند. دبیر عکس هم اصولا توسط اصحاب رسانه (عمومأ آشنایی مدیر رسانه) انتخاب می‌شوند در نتیجه دبیر عکس هم زیاد از عکس اطلاع ندارد به طبع عکاسانی را جذب می‌کند که تجربه کافی ندارند.

رضایی در ادامه بیان کرد: به دلیل بضاعت کم مالی رسانه‌ها و کم سوادی و کم تجربه بودن، خروجی‌ها بی‌تاثیر و منفی و پرت و پلا می‌شود. وقتی مدیر رسانه فهیم و با تجربه باشد قطعا از دبیر عکسی استفاده می‌کند که برنامه تصویری با توجه به سیاست آن رسانه دارد دبیر عکس باید بازوی تصویری رسانه باشد و بدیهیات اولیه کار را بداند. انگیزه‌ای که باید از سمت دبیر عکس باشد وجود ندارد، یکی از دلایلش این است که سواد و برنامه تصویری و انگیزه کافی وجود ندارد. افرادی هم در این مجموعه کار می‌کنند برنامه ندارند، شما کمتر عکاسی می‌شناسید که برای خودش برنامه داشته باشد، بیشتر حواسشون روی حواشی کار است. وقتی پذیرفته‌ایم در این رسانه کار کنیم با وجود همه مشکلاتی که رسانه دارد باید برنامه داشته باشیم. اگر بخواهیم رشد کنیم باید جرات ورود به مسائل را داشته باشیم. خیلی از عکاس‌ها نمی‌توانند حتی یک خط در مورد عکس بنویسند

وی در ادامه اضافه کرد:برای اینکه عکاس خوبی باشیم باید فیلم خوب ببینیم، کتاب بخونیم، موسیقی خوب گوش بدهیم، عکس ببینیم، مجموعه این چیزها روی ذهن خلاق شما تاثیر می گذارد. باید ذهنیت خود را بمباران تصویری کنیم باید ذهن، انباشته از تصاویر و مفاهیم باشد تا زمانی که می‌خواهید درباره سوژه‌ای فکر کنید بایگانی ذهنتون چیزی داشته باشد. عکاس‌های ما به دنبال نام هستند. لزوما عکاس خوب نمی‌تواند آموزش هم بدهد. بعضی عکاسان بی‌تجربه و کم سواد که صاحب اسم هستند کارگاه برگزار می‌کنند که جمعیت زیادی متاسفانه در آن شرکت می‌کنند این‌ها دردهای جامعه عکاسی است. عکاس باید از طریق آموزش و مطالعه و انتخاب راه درست و افراد آگاه به هدف خود برسد. عکاس خوب بودن فقط این نیست که عکس خوب بگیریم، باید رفتار حرفه‌ای داشته باشیم که آینده حرفه‌ای خوبی داشته باشیم.

رضایی گفت: مشکل عکاسی مستند دو چیز است؛١- تولید با هر کیفیتی ٢- فضای عرضه عکس نداریم. عکاسان خبری به خاطر ذات خبر به جای محتوای سوژه دنبال موضوعیت خبری می‌روند بعضی از موضوعات درک فضایی بالایی می‌خواهند مثل طلاق، خود سوزی و … کسی می‌تواند عکاسی کند که درک تصویری بالایی دارد. ما باید فرصت‌ها را غنیمت بشماریم. بعضی از موضوعات دوبار تکرار نمی‌شوند. در زمینه مناطق محروم کمتر عکاسی وجود دارد به دنبال مسائل آن منطقه بروند و آن را سوژه قرار دهند.


نظر شما