شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۲
کد خبر: ۱۰۰۶۲۴
|
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
موزه عکسخانه شهر از مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است که با نمایش مجموعه‌ای از عکس‌ها، ابزار و ادوات عکاسی مربوط به بیش از ۱۰۰ سال پیش، فرصتی برای علاقه‌مندان به تاریخ عکاسی در ایران فراهم می‌کند تا با این عکس‌ها و ادوات از نزدیک آشنا شوند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در سال‌های اخیر به دلیل رشد تکنولوژی و ظهور شبکه‌های اجتماعی عکس محور، تب عکاسی در ایران بسیار فراگیر شده است. با وجود دوربین دیجیتال دیگر نیازی نیست قبل از فشار دادن دکمه شاتر، حساب همه چیز را کرده باشید، چون محدودیت‌های سابق برای فیلم و نگاتیو و... وجود ندارد و می‌توانید تا دلتان می‌خواهد عکس بگیرید و بالاخره به عکس مورد نظرتان برسید. اما شاید برایتان جالب باشد که بدانید تاریخچه رشد عکاسی در ایران از چه قرار است و پس از طی کردن چه مسیری به شرایط کنونی رسیده است. «موزه عکسخانه شهر» از مراکز سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با همین هدف راه‌اندازی شده و با نمایش مجموعه‌ای از عکس‌ها، ابزار و ادوات عکاسی مربوط به بیش از ۱۰۰ سال پیش، فرصتی را برای علاقه‌مندان به تاریخ عکاسی در ایران فراهم می‌کند تا با این عکس‌ها و ادوات از نزدیک آشنا شوند.

موزه عکسخانه شهر نخستین موزه تخصصی تاریخ عکاسی در خاورمیانه است که عملیات تغییر کاربری و به‌سازی ساختمان آن از سال ۱۳۷۳ آغاز شد و در اردیبهشت ماه ۱۳۷۴ همزمان با روز جهانی موزه در فضایی به وسعت ۲۵۰ متر مربع افتتاح شد.  در سال ۱۳۹۴ نیز فضای داخلی موزه بازسازی و مرمت شد. تغییرات فراوانی در فضای داخلی اتفاق افتاد و کتابخانه موزه به فضایی مستقل و تازه اضافه شده نقل مکان کرد. پس از این نوسازی و طرح توسعه، مساحت موزه عکسخانه شهر به ۲۷۵ متر مربع افزایش یافت.

آشنایی با تاریخ عکاسی ایران در موزه عکسخانه شهر / پنجشنبه منتشر شود

در این موزه می‌توان قدیمی‌ترین عکس‌ها و ابزار و ادوات مربوط به تاریخ عکاسی در ایران را شاهد بود؛ دوربین‌هایی که در فاصله سال‌های ۱۹۰۰ تا ۱۹۷۰ میلادی در کشورهای مختلف دنیا ساخته و به ایران آورده شده است و همچنین عکس‌هایی قدیمی از دوران قاجار که در این دوره برای نخستین بار عکاسی وارد ایران شد. دوربین‌های استودیویی، جعبه‌ای، فانوسی، جهان‌نما، فیلم فوری، رفلکس و غیر رفلکس تک لنزی و دولنزی، دولنزی انعکاسی و مینیاتوری تعدادی از انواع دوربین‌هایی هستند که می‌توانید در موزه عکسخانه شهر ببینید. علاوه بر اینها سایر ابزار و ادوات عکاسی از جمله آگراندیسمان، کاغذهای عکاسی، مواد چاپ و ظهور، مخازن فیلم و قیدهای کنتاکت، انواع نورسنج، سه پایه، لنز، فلاش و ابزار رتوش و همچنین تعداد محدودی از اولین نمونه‌های دوربین فیلم‌برداری و نیز پروژکتورهای پخش فیلم و اسلاید نیز در این مجموعه باارزش به چشم می‌خورد.

آشنایی با تاریخ عکاسی ایران در موزه عکسخانه شهر / پنجشنبه منتشر شود

از ابزار و ادوات عکاسی که بگذریم، عکس‌های جمع‌آوری‌شده در موزه عکسخانه شهر گنجینه‌ای ارزشمند از تاریخ معاصر ایران است. اختراع رسمی عکاسی در سال ۱۸۳۹ میلادی در فرانسه اتفاق افتاد و سه سال بعد وارد ایران شد، یعنی عکاسی در ایران تقریباً قدمتی به اندازه اروپا دارد. تعداد زیادی عکس از جمله پرتره‌های خانوادگی، مناظر و ابنیه تاریخی، مبارزان و مجاهدان، مردم عادی و... در این موزه به نمایش گذاشته شده‌اند که عکاسانی مانند معیرالممالک، عبدالله میرزا قاجار، میرزا ابراهیم‌خان صنیع‌السلطنه، میرسیدعلی، آنتوان سوریوگین، روسی خان، ماشالله‌خان، برادران خاچاطوریان، آقایانس، خانواده چهره‌نگار و... از جمله عکاسانی هستند که نوشته و مهر آنها روی برخی از عکس‌های مجموعه آمده است. علاوه بر عکس‌ها، کارت پستال‌های قدیمی نیز در این گنجینه موجود است. همچنین اگر از اهالی هنر عکاسی هستید، می‌توانید در موزه عکسخانه شهر انواع کتاب‌ها و نشریات تخصصی مربوط به عکاسی را تهیه کنید. همچنین با عضویت در کتابخانه تخصصی موزه، می‌توانید از بیش از ۶۰۰ عنوان کتاب فارسی و لاتین در حوزه عکاسی بهره‌مند شوید. 

آشنایی با تاریخ عکاسی ایران در موزه عکسخانه شهر / پنجشنبه منتشر شود

برای اینکه با تاریخ عکاسی ایران آشنا شوید، می‌توانید به موزه عکسخانه شهر به نشانی میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز، میدان بهار شیراز مراجعه کنید. 

در ادامه گزارش برنامه تلویزیونی تهرانگرد از این خانه موزه را مشاهده می‌کنید:

نظر شما