پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۵۰
بی‎تردید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به دلیل ویژگی‎های بالفعل و بالقوه‎ برجسته‎ای که دارد، جایگاه، شأن و شوکتی والا و قابل تکیه‎ای را در بین سازمان‎های فرهنگی هنری دارا بوده و در مقاطع مختلف با نقش‎آفرینی‎ها و انجام فعالیت‎های فاخر، فراگیر و تأثیرگذار توانسته این واقعیت را به اثبات برساند. 

سازمان، بیست و دومین سال تأسیس خود را سپری می‌کند. با توجه به رسالت و نقش مهم آن در «راهبری و هدايت وقايع فرهنگی، هنری و اجتماعی کلان‌شهر تهران» و نيز منابع و امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری قابل توجهی که در اختيار آن قرار دارد،‌ ضرورت دارد، در عمل‌کرد خویش تأمل و درنگ کند و با «سنجش» و «خودارزیابی» و با نگاه به «حال» و «آینده»، اقدام به «تحول انگاره» و «افق‌گشانی» (Paradigm Shift) کند و افق‎های نو و تازه‎ای را برای خود ترسیم و عملیاتی کند.
 
از مهم‎ترین حوزه‎ها و به نوعی دلیل وجودی سازمان، «مراکز فرهنگی هنری تحت پوشش آن» شامل: فرهنگ‎سراها، خانه‎های فرهنگ، نگارخانه‎ها، کتابخانه‎ها، خانه‎موزه‎ها، پردیس‎ها و مراکز مشارکتی است که در سطح محلات و مناطق تهران به عنوان «حوزه‌ی صف سازمان» فعالیت می‌کنند.
بی‎تردید مراکز «متعدد» و «متنوع» سازمان برای ارایه‌ خدمات هرچه بهتر به شهروندان و توفیق هرچه بیش‌تر در تحقق اهداف و مأموریت‎هایشان، بیش از پیش محتاج «وحدت فرماندهی، یک‌پارچگی، وحدت‌رویه و هم‎آهنگی و هم‎افزایی» هستند.

اگر «نگاه فرایندی» به مدیریت سازمان داشته باشیم و آن را بهبود بخشیده و تقویت نماییم، آن‎گاه می‌توان امیدوار بود که در سایه‌ ایجاد «احساس تعلق و هویت مشترک» و «غنی‎سازی فرهنگ سازمانی» در راستای ارتقای سرمایه‎ها، قدرت و اقتدار سازمانی گام‎های مثبتی را برداریم.
در شرایط کنونی، سازمان به شدت نیازمند «تقویت روحیه‌ تعاون، هم‌بستگی و انجام کار گروهی» است تا کارایی، کارآمدی، اثربخشی و بهره‎وری و اقتدار سازمان هرچه بیش‌تر بروز و ظهور کند و آن‌چه خود دارد را از بیگانه تمنا نکند.

سازمان باید بداند منابع مالی و تجهیزاتی‎اش «بسیار محدود» و منابع و سرمایه‎های انسانی‎اش «بسیار نامحدود» است و لذا با تدابیری شایسته، قدرشناسی و ارج نهادن به سرمایه‎هایش از یک‌‎‎سو و تکریم و احترام شهروندان و مشتریان از سویی دیگر، به خوبی می‌تواند کانون تمرکز، تعامل و آمد و شد شهروندان به مراکز فرهنگی هنری باشد؛ و به این ترتیب، ضمن «تقویت سرمایه و مقبولیت اجتماعی سازمان»‌، امکان اعتمادافزایی و جذب بیش از پیش کمک‎های و مردمی و برون‌سازمانی را فراهم کرده، بر دام‎ها و تله‎هایی را که «تهدید» و گرفتارش کرده و می‎کند، غلبه کند.

«ارتباط نظام‌مند سازمان»، به انسجام درونی و بیرونی آن و درنتیجه تسریع امور، کاهش هزینه‌ها، افزایش کارایی، اثربخشی و بهره‌وری این مجموعه‌ی گسترده منجر می‌شود. در این راستا، «تقویت مناطق و مراکز»، ازجمله وظایف اصلی ستاد سازمان است که این مهم، در ادوار مختلف مدیریتی آن دارای فرازوفرودها و در بعضی اوقات با ناهماهنگی‌هایی هم‌راه بوده است و لذا باید دانست مسایل کلیدی و اولویت‌دار سازمان کدام است؟ برای حل آن‌ها چه کاری را با چه هدفی، چگونه و در چه زمانی و توسط چه کسانی انجام داد؟

در این دوره‌ی مدیریتی سازمان، راه‌اندازی و آغاز به کار «شورای هماهنگی امور مناطق و مراکز سازمان» به همت اداره‌کل حوزه‌ ریاست را باید به‌ عنوان فرصتی مغتنم به فال نیک گرفت و برای تقویت آن -به‌مثابه‌ موتور محرکه‌ مناطق سازمان-، امیدوارانه با مسئولیت‎پذیری، مشارکت و همیاری اهتمام ورزید. چرا که «سبب وجودی سازمان»، مناطق و مراکز آن است و حمایت و پویایی آن‌ها، موجب کارآمدی و اثربخشی، اقتدار و مشروعیت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است. 
این شورا با هدف «فعال‌سازی، تقویت و بهبود کارایی، عمل‌کرد و اثربخشی اقدامات واحدهای صف سازمان» تشکیل شده و تعیین موضوعات و مسایل گلوگاهی و کلیدی تأثیرگذار بر کم‌وکیف فعالیت‌ها و ارایه‌ خدمات و عمل‌کردها و ارایه‌ی راه‌کارهای کاهش یا برون‌رفت از مشکلات، موانع و عوامل بازدارنده از اهم مأموریت‌های این شوراست. 

اهداف فرعی این شورا شامل: «کاهش و رفع مشکلات و موانع ساختاری، قانونی و اداری کار و تسهیل، تقویت و توسعه‌ی فعالیت بهینه‌ی مناطق و مراکز»؛ «افزایش انگیزه و روحیه‌ی تعاون و خلاقیت مدیران و کارشناسان مناطق»؛ «ارتباط نظام‌مند و اثربخش مناطق و مراکز با ستاد و با هم‌دیگر»؛ «تسریع و تسهیل تحقق مطالبات بخش‌های ستادی از سوی مناطق»؛ «افزایش انسجام و هم‌نوایی ستاد و صف سازمان در دست‌یابی به اهداف سازمانی ازجمله در برگزاری برنامه‌های فراگیر» و «به‌روزآوری بانک اطلاعات کاربردی مناطق و مراکز جهت بهره‌برداری از داده‌های آن در تقسیم و نحوه‌ی انجام کار و ماموریت‌های محول‌شده و تشکیل و تقویت بانک جامع اطلاعات متمرکز» است. 

مراکز تحت پوشش سازمان و کارگزاران آن به‌عنوان «بازوها و شریان‌های حیات‌بخش آن»، وظیفه‌ اصلی و مهم نیازسنجی، ایده‌پردازی، طراحی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری هستند و از این‌رو، در فرصتی که با فعالیت پنج کارگروه‎ تخصصی شامل: «منابع انسانی»، «مالی و پشتیبانی»، «فرهنگی هنری»، «آموزش و پژوهش» و «برنامه و بودجه» به‌وجود آمده، می‌توان با «مدل فواره‎ای» (پایین به بالا) ایده‎ها، نظرها، دغدغه‌ها و راه‎کارهای پیشنهادی را ارایه کردو با اطلاع از سازوکار، تصمیمات، گردش کار و پیگیری مستمر میزان اجرایی شدن آن‌ها، سازمان را در مسیر خلاقیت، پویایی، چابکی، بهبودی و تعالی یاری کرد. 
نظر شما