پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۷
کد خبر: ۱۰۰۶۷۱
|
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۱
در آیین اختتامیه نخستین پویش فرهنگی «شاهدان حقیقت» مطرح شد:
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آیین اختتامیه نخستین پویش فرهنگی «شاهدان حقیقت» گفت: امسال دشمن با ایجاد بحران‌های ارزی به دنبال کاهش حضور مردم در مراسم اربعین حسینی بود، اما حضور مردم در این مراسم تمام معادلات دشمنان را بر هم زد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین اختتامیه نخستین پویش فرهنگی «شاهدان حقیقت» با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و  نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، دوشنبه ۲۴ دی در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.

در ابتدای مراسم سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن خیر مقدم و تبریک به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب(س) گفت: در طول ۶ سالی که از راه‌اندازی قرارگاه اربعین گذشته است، شاهد اتفاق‌های بزرگی در خدمات‌رسانی به زائران بودیم. همچنین در حوزه امنیت، درمان، حمل و نقل، اسکان، موکب‌ها و... یک انقلاب رخ داده است. در صورتی که طی سفری که در سال ۹۲ به چذابه داشتیم، ۲۵۰ هزار نفر زائر به سختی و با مشکلات زیادی برای اربعین سیدالشهدا(ع) به کربلا مشرف شده بودند.

وی افزود: در سال ۹۳ داعش بر جاده پیاده‌روی اربعین اشراف داشت؛ اما همان سال با اجرای عملیات جرف‌الصخر این مشکلات امنیتی برطرف شد و مشکلات امنیتی عراق را اربعین برطرف کرد. اگر امسال حشدالشعبی بالاترین رأی مردمی را در عراق به دست می‌آورد، یکی از مهم‌ترین دلایل آن قدرشناسی مردم عراق از حشدالشعبی، برقراری امنیت در اربعین و عراق است.

وی با اشاره به اینکه دشمن امسال با ایجاد بحران‌های ارزی به دنبال کاهش حضور مردم در مراسم اربعین حسینی بود، افزود: حضور مردم در این مراسم، تمام معادلات دشمنان را بر هم زد. دشمن بر این باور بود که می‌تواند موانعی برای حضور ایران در سوریه ایجاد کند، اما امروز دشمن به شکلی مفتضحانه در حال ترک سوریه است.

رییس سازمان فرهنگی هنری در پایان بیان کرد: امروز چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را به کوری چشم دشمنان جشن می‌گیریم. امسال سالگرد انقلاب اسلامی همزمان با پیروزی محور مقاومت است و این طعم شیرین چهلمین سالگرد انقلاب را بیشتر خواهد کرد.

اوحدی: حضور مردم در اربعین معادلات دشمن را برهم زد

پیروان مدرسه عاشورا با خلق زیباترین صحنه، همبستگی خود را به دنیا نشان می‌دهند

در ادامه مراسم حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام‌جمعه موقت تهران از نیروی انتظامی، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حوزه هنری، سازمان تبلیغات اسلامی و مجموعه نهادهایی که در این نشست الهام‌بخش ایفای نقش کرده‌اند، تشکر کرد.

وی گفت: اگر بخواهیم به چند رویداد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در نیم‌ قرن اخیر اشاره کنیم، در کنار شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که مهم‌ترین رویداد قرون پیش رو و گذشته است، یکی از رویداد‌های مهم و استثنایی، راهپیمایی اربعین حسینی است.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: امروز بیش از ۱۴۰۰ سال از حادثه عاشورا می‌گذرد، اما می‌بینیم که مردم با پای پیاده در راهپیمایی اربعین حسینی حضور پیدا می‌کنند. امروز حضور مردم در اربعین حسینی بسیار معنادار است. به تعبیر یک روزنامه انگلیسی، اربعین حسینی بزرگ‌ترین راهپیمایی جهان است و به‌ نماد قدرت و همبستگی شیعیان تبدیل شده است.

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد با اشاره به اینکه راهپیمایی اربعین یک هویت اعتقادی و سیاسی را به نمایش می‌گذارد، بیان کرد: پیروان مدرسه عاشورا با خلق زیباترین صحنه، همبستگی خود را به دنیا نشان می‌دهند. شاید آنچه امروز ما در دنیای اسلام می‌بینیم، ترجمه روشنی از فراز زیارتنامه اربعین است. اربعین باعث شد که دنیای اسلام از جهل، ذلت و گمراهی خارج شود و نتیجه آن شکل‌گیری محور مقاومت است که امروز با قدرت و بالندگی در منطقه در حال فعالیت است.

امام‌جمعه موقت تهران افزود: آمریکا داعش را خلق کرد تا این گونه القا کند که پیروان اباعبدالله‌الحسین(ع) در عراق قدرت ندارند، اما شکست داعش موجب افزایش قدرت دنیای اسلام شد که این قدرت از اربعین و عاشورا الهام می‌گیرد. بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در عراق در تهاجم آمریکایی‌ها و جریان داعش به شهادت رسیدند. همچنین در افغانستان، عراق و سوریه هزار و ۳۰۰ نفر به دلیل آوارگی جان باختند.

وی در ادامه گفت: دنیای اسلام به این موضوع رسیده است که نظام سلطه در هر جایی که منافع خود را دنبال می‌کند، کمترین ترحمی برای انسان و انسانیت قائل نیست و دست به فجیع‌ترین قتل‌ها می‌زند. شهدا، ایثارگران و آزادگان رمز پیروزی، امنیت و اقتدار و پایداری عراق، سوریه، لبنان و یمن هستند؛ نقش مدافعان حرم استثنایی و بی‌نظیر است و باید این سرمایه‌ها را حفظ کنیم، زیرا ریشه در فرهنگ، اندیشه و ایمان دارند.

امروز امنیت ملت‌ها به‌‌ هم گره‌ خورده است

حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد گفت: دنیای استکبار به منظور ریشه‌کنی این اقتدار، اخلاق، فرهنگ و امنیت مسلمانان را مورد هدف قرار داده است، لذا باید در شرایط سخت به ارزش‌های دینی، اخلاقی و انقلابی وفادار باشیم تا بتوانیم قدرت خود را افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه مشکلات بسیار سطحی و ابتدایی در کشور ما وجود دارد، افزود: این مشکلات با برنامه‌ریزی بلندمدت حل خواهد شد و باید از داشتن نگاه روزمره به مشکلات دوری کنیم. اگر نگاه ما روزمره بود، امروز ایران، عراق، سوریه و... وجود نداشتند، لذا باید نگاه بلندمدت به مسائل داشته باشیم. آنهایی که فکر می‌کنند امنیت فقط باید در مرز‌های کشور تأمین شود، نگاهی سطحی و ابتدایی دارند، چرا که امروز امنیت ملت‌ها به هم گره خورده است.

ابوترابی‌فرد ادامه داد: آموزه‌های دینی، مبنای عقلانی و واقعیت‌های خارجی ثابت می‌کند که ملت‌های مسلمان دارای یک هویت واحد هستند و اقتدار، امنیت و صلابت آنها با هم پیوند محکمی دارد.

امام‌جمعه موقت تهران با توصیه به کشور‌های مسلمان برای اینکه با وحدت و یکپارچگی در مقابل دنیای استکبار ایستادگی کنند، گفت: ایران، عراق، سوریه، یمن، بحرین، ترکیه، فلسطین و سایر مسلمانان جهان در کنار هم هستند، امروز بسیج ایران در کنار حشدالشعبی عراق، بسیج سوریه، حزب‌الله لبنان و نیرو‌های یمن است و این موضوع، غرب را وحشت‌زده کرده است.

اوحدی: حضور مردم در اربعین معادلات دشمن را برهم زد

عظمت حضور زائران در اربعین باعث قوت قلب همه مظلومان جهان می‌شود

در ادامه سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به حضور تعداد زیادی از زائران ایرانی در مراسم راهپیمایی اربعین طی سال‌های گذشته بیان کرد: از شش سال گذشته تا کنون این جمعیت افزایش داشته است و این یک برکت برای جهان اسلام، مسلمانان و آزادی‌خواهان است. عظمتی که زائران در اربعین می‌آفرینند، باعث قوت قلب همه مظلومان جهان و نگرانی و تحقیر همه ظالمان است. این کنگره بزرگ که در ایام اربعین حسینی تشکیل می‌شود، برکات و خیرات بسیار زیادی دارد و هر سال به خیل زائران افزوده می‌شود.

فرمانده ناجا گفت: نیروی انتظامی افتخار خادمی زائران را دارد و مسئولیت امنیت زائران و تسهیل تردد زائرین را بر عهده دارد. در اربعین امسال ۳۰ هزار نیروی پلیس به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این ماموریت حضور داشتند. در حوزه تردد، خوشبختانه هر سال شاهد کاهش میزان تصادفات هستیم، امسال در موضوع اربعین، تلفات به میزان ۶۰ درصد کاهش داشت.

سردار اشتری: بالاترین سرمایه نیروی انتظامی اعتماد مردم است

وی با بیان اینکه تأمین امنیت زائران از اولویت‌های ناجاست، گفت: با توجه به تحرکات گروه‌های تروریستی در جوار مرز‌ها، با همت همه دستگاه‌ها و با مسئولیت مستقیم ناجا هیچ حادثه امنیتی نداشتیم. بعضی از تحرکات هم قبل از اینکه به اهداف خود برسد، خنثی شد. پلیس در خدمت مردم است و افتخار ناجا این است که در خدمت مردم است و امروز بالاترین سرمایه نیروی انتظامی اعتماد مردم است.

سردار اشتری با بیان اینکه باب شهادت در نیروی انتظامی باز است، گفت: امروز از خانواده‌های شهیدان؛ سید نورخدا موسوی و مهدی نوروزی تقدیر می‌شود. شهید نورخدا موسوی در راه مبارزه با گروه‌های ضد انقلاب مجروح شد و ۱۰ سال در کما بود و در سالروز رحلت پیامبر اعظم(ص) به شهادت رسید. همچنین شهید مهدی نوروزی نیز فردی ولایت‌مدار، غیور، انقلابی و در تمامی عرصه‌ها پیشگام بود.

اوحدی: حضور مردم در اربعین معادلات دشمن را برهم زد

در پایان مراسم از خانواده شهید مدافع حرم مهدی نوروزی و سید نورخدا موسوی تجلیل شد. همچنین از برگزیدگان آثار هنری فاخر و ارزشمند حوزه ایثار و مقاومت، از برخی خادمان اربعین، خانواده معظم شهدای مدافع حرم فاطمیون تجلیل شد.

آیین اختتامیه اولین پویش فرهنگی هنری «شاهدان حقیقت» با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سید محمدحسن ابوترابی‌فرد امام‌جمعه موقت تهران، سردار حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی، سردار احمد نوریان سخنگوی ناجا، حجت‌الاسلام حبیب‌رضا ارزانی دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، جمعی از مدیران سازمان فرهنگی هنری و جمعی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم دوشنبه ۲۴ دی در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.

مطالب مرتبط
نظر شما