جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۲۶
کد خبر: ۱۰۰۶۷۷
|
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹
کارگاه آموزشی «مهارت‌های زندگی» با رویکرد چشم‌انداز خانواده اسلامی و تحکیم بنیان خانواده، دوشنبه ۲۴ دی در فرهنگ‌سرا یکار و تعاون برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هشتاد و هشتمین کارگاه آموزشی مهارت‌های زندگی با موضوع «بررسی اختلالات و ناهنجاری‌های رفتاری در کودکان و نوجوانان با مولفه‌های پیشگیری بهتر از درمان، مراحل شناختی، مدیریت رفتاری و اصلاح آن، تاکید برنقاط مثبت و بالابردن اعتماد به نفس در مقابل کج رفتاری در دوره نوجوانی با حضور محمد مکی دانشجوی دوره دکترای روانشناسی بالینی، دوشنبه ۲۴ دی درسالن اجتماعات این مرکز برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی کار شناس برنامه، جوانی را دوران طوفان و تنش شديد و نيز دوران توانایی فوق‌العاده جسمانی، عقلی و عاطفی عنوان کرد. 

مکی گفت: دوران نوجواني شرایطی است که در آن نوجوان با بحران اختلال روانی مواجه می‌شود. زیرا آشفتگی این دوران فرايند انتقال از كودكی به بزرگسالی است. نوجوان از يک‌سو با سرعت بی سابقه ای بلوغ جسمی و جنسی را می‌گذراند و از سوی ديگر، خانواده، فرهنگ و جامعه از او می‌خواهند تا مستقل باشد و روابط جديدی را با همسالان و بزرگسالان برقرار كند و آمادگی‌ها و مهارت‌های لازم را برای زندگی شغلی و اجتماعی خود به دست آورد.

وی افزود: نوجوان بايد علاوه بر پذيرش و سازگاری با اين همه تغيير و تحوّل، هويت منسجمی را برای خود كسب كند. بر اين اساس، دوران نوجوانی از مراحل بسيار مهم تحول شخصيت به شمار می‌رود. 

مکی در ادامه به مؤلفه یشگیری بهتر از درمان در این دوران پرداخت و گفت: مهمترین نیاز کودکان و نوجوانان از این دوران آموزش صحیح و برخوردهای مناسب والدین است. لذا ما باید روی آموزش خیلی هزینه کنیم تا مراحل شناختی دوره بلوغ به درستی طی شود. والدین در این دوران باید بر نقاط مثبت نوجوان تاکید کنند و به بالابردن اعتماد به نفس کمک کنند. به او مسئولیت دهند و برای کج رفتاری‌های او راهکار مناسب در پیش گیرند و خود آگاهی را در نوجوان شکوفا کنند. 

وی همچنین به خودآگاهی اشاره کرد وافزود: خودآگاهی شناخت فرد نسبت به خود آگاهی یافتن از خصوصیات، نقاط ضعف و قدرت، خواست‌ها، ترس‌ها و انزجارهاست. برای اینکه بهتر به این شناخت برسیم باید این موارد را رعایت کنیم؛ ۱- با تکیه بر نقاط قوت برای بهبود نقاط ضعف خود تلاش کنیم. آگاهی از نقاط ضعف باعث می‌شود که فرد با استفاده از آگاهی بتواند تسلط بیشتری بر خود داشته باشد. ۲- احساسات خود را بشناسیم. چون فردی که از احساسات خود آگاه می‌شود می‌تواند آن‌ها را کنترل کند. ناتوانی در کنترل و مهار احساسات می‌تواند به اعتیاد، خشونت و … بیانجامد. ۳- از نیازهای خود اطلاع پیدا کنیم و یاد بگیریم از مسیرهای سالم نیازهای خود را مرتفع سازیم. ۴- در زندگی خود اهداف واقعی را دنبال کنیم. از دنبال کردن اهداف غیرواقعی، تخیلی و کمال گرایانه پرهیز کنیم. چرا که اهداف غیر واقع بینانه باعث ناکامی و به تبع آن خشم و خشونت می‌شود. ۵- خود آگاهی باعث ارزشمندی ما می‌شود و به ما کمک می‌کند تا دنبال ارزش‌های واقعی به جای ارزش‌های کاذب باشیم و رضایت کافی از زندگی داشته باشیم.

در پایان این نشست کارشناس برنامه با توجه به موضوع مورد بحث به نظرخواهی از مخاطبان حاضر پرداخته و به پرسش‌های آنان پیرامون مباحث ارائه شده پاسخ و راهکارهای لازم را ارائه داد. 
نظر شما