جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۰۰
کد خبر: ۱۰۰۶۸۴
|
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰
باغ موزه هنر ایرانی یکی از مراکز فرهنگی هنری شهرداری تهران است که با وجود عمارت قدیمی و مجموعه‌ کم‌نظیری از ماکت‌های معروف‌ترین بناهای تاریخی ایران می‌تواند انتخاب خوبی برای تهرانگردی باشد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، باغ موزه هنر ایرانی با متراژی نزدیک به یک هکتار در منطقه الهیه تهران واقع شده است و از لحاظ معماری مربوط به دوره پهلوی اول است. این بنا در اختیار خانه سینما و فعالیت‌های جنبی آن بود و در سال ۱۳۸۶ با تغییر کاربری به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران واگذار و  تبدیل به باغ موزه هنر ایرانی شد. 

یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های این مرکز، نمایشگاهی از بهترین آثار حجمی کهن و معاصر از هنرمندان ایرانی و بین‌المللی است.

سیر تاریخی معماری ایران در باغ موزه هنر ایرانی

در این باغ سعی شده با توجه به پیشینه تاریخی ایران، ایرانی کوچک گردآوری شود. ماکت‌هایی از بناهای تاریخی ایران شامل هشت‌ بهشت، چهل‌ستون، گنبد‌قابوس، شمس‌العماره، سی‌و‌سه‌پل، کاروان‌سرای مهیار، باغ‌ فین کاشان، نقش رستم، برج‌ آزادی، برج‌ میلاد، مقبره دانیال ‌نبی ‌و قره کلیسا در فضای باز مجموعه نگهداری می‌شود. 

حکایت این ماکت‌ها این است که اوایل دهه ۵۰، تعدادی ماکت از معروف‌ترین بناهای تاریخی ایران توسط هنرمندان ایتالیایی ساخته می‌شود که سال ۸۵، ۱۲ ماکت در این باغ موزه رونمایی شدند. این آثار به دلیل ارزش هنری‌شان تنها ماکت محسوب نمی‌شوند؛ جنبه هنری هم دارند و سیر تحول تاریخی معماری ایران را از قبل از اسلام تا دهه اخیر به طور کامل نشان می‌دهند.

همچنین ۶ اثر برگزیده نخستین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران، آثاری از  اینیاس ویلدر، گوشکا بیالک، لاتیشیا دو بازلر، آلن واترز، برت ون لو و جبار حسین نیز در فضای باز این مرکز به نمایش درآمده است.

در تابستان و پاییز ۱۳۸۷ به مناسبت گشایش باغ موزه هنر ایرانی، هنرمندانی همچون جمشید مرادیان، کامران و کامبیز شریف به مدت یک هفته با استفاده از تنه خشکیده درختان آثاری را به زیباترین شکل ممکن به وجود آورند. جمشید مرادیان تنه خشکیده درختان ۴ اثر با موضوعات افسانه‌ها و اسطوره‌های ایرانی با نام‌های اسفندیار با ارتفاع ۵ متر، ققنوس با ارتفاع ۸ متر و سروش و صور اسرافیل با ارتفاع ۱۰ متر خلق کرده است. آثار حجمی دیگری از هنرمندان معاصر کامبیز صبری، حمیدرضا حکیمی و شجاع‌الدین شهابی نیز در فضای باز باغ موزه هنر ایرانی به نمایش در آمده است.

یکی دیگر از موارد دیدنی و جذاب این باغ موزه، نمایشگاه عکس فضای باز آن با امکان نمایش ۲۰ اثر هنری در دوره‌های ماهیانه است. معمولا عکس‌هایی از تهران قدیم در این نمایشگاه، نمایش داده می‌شوند. در گوشه دیگری از باغ موزه هنر ایرانی کافه‌ای سنتی وجود دارد که با طراحی سنتی و بسیار زیبایش پذیرای گردشگران و بازدیدکنندگان از باغ است.

سیر تاریخی معماری ایران در باغ موزه هنر ایرانی

عمارت اصلی باغ موزه هنر ایرانی با مساحت ۲۷۰ متر مربع در ضلع شمال غربی باغ واقع شده است. معماری این بنای تاریخی مربوط به اوایل دوره پهلوی اول یعنی سال ۱۳۱۰ بر می‌گردد. عمارتی آجری و سقفی شیروانی در میان انبوه درختان کهنسال که زیبایی این بنا را دو چندان کرده است. برپایی نمایشگاه از آثار استادان و سرآمدان عرصه هنرهای تجسمی در اتاق‌های متعدد و تو در توی این بنای تاریخی توجه بسیاری از هنرمندان و مخاطبان برنامه‌های هنری را به خود معطوف کرده است. کارگاه مرمت و غرفه‌های کهن دیار، زیورآلات، صنایع دستی، کتاب‌فروشی و ... بخش سر پوشیده این موزه را تشکیل می‌دهند که میزبان علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر هستند.

اگر با اتومبیل شخصی قصد بازدید از این باغ موزه را دارید، ابتدا باید به خیابان ولی‌عصر(عج) و پارک‌وی بروید، از پارک‌وی که عبور کردید، به خیابان فرشته (شهید فیاضی) بپیچید. می توانید خودروی خود را در خیابان بوسنی و هرزگوین پارک کنید. اگر قصد دارید تا با مترو،  BRT و یا تاکسی به دیدن این مجموعه زیبا بروید، باید خود را به میدان تجریش برسانید. از خیابان شهید دربندی تاکسی‌هایی به مقصد باغ موزه هنر حرکت می‌کنند. البته اگر اهل پیاده‌روی باشید هم می‌توانید با حدود ۱۵ دقیقه پیاده‌روی به مقصد برسید.
نظر شما