جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۰
کد خبر: ۱۰۰۶۹۰
|
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶
نگاهی به کتابخانه و موزه دکتر شهیدی همزمان با سالروز درگذشت او
کتابخانه و موزه علامه شهیدی، با در اختیار داشتن بیش از ۴۰ هزار عنوان کتاب، میزبان علاقه‌مندان در منطقه ۸ تهران است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علامه سید جعفر شهیدی را باید یکی از بزرگ‌ترین اندیشمندان و پژوهشگران عرصه زبان و ادبیات فارسی، تاریخ و فقه اسلام دانست. این استاد بزرگ ادبیات که رییس موسسه لغت‌نامه دهخدا و استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود، زیر نظر استادان بنامی نظیر علی‌اکبر دهخدا و بدیع‌الزمان فروزانفر در دانشگاه تهران تحصیل کرد و با تحصیل در حوزه علمیه قم و نجف، به درجه اجتهاد رسید.

۲۶ دی سالروز درگذشت این استاد گرانقدر است که همه ساله یاد و خاطره ایشان در ذهن دوست‌داران کتاب و ادبیات زنده می‌شود. البته باید اشاره داشت که علامه جعفر شهیدی، برای اهالی منطقه ۸ رنگ و بوی متفاوتی را رقم زده است و یادگاری او در این منطقه، محفلی برای گردهم‌آیی دوستداران ادبیات است. اکنون بیش از ۲۰ سال است که از وقف منزل شخصی این استاد گرانقدر و تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های منطقه ۸ می‌گذرد و علاقه‌مندان زیادی با حضور در این مکان از آثار متعدد آن بهره‌مند می‌شوند.

هم‌چنین «اتاق موزه دکتر شهیدی» به مناسبت هفته معلم در ۱۵ اردیبهشت سال ۱۳۸۷ افتتاح شد. لوح‌های یادبود دکتر شهیدی از دانشگاه‌های ایران، عربستان، بیروت، چین و .... درجات و جوایز دریافتی، کتاب‌ها و آثار این استاد ادبیات، عکس‌هایی دیده نشده از دوران تحصیل و  برخی وسایل شخصی از جمله وسایلی است که در این موزه نگهداری می‌شود. 

سیمین جغتایی، مدیر کتابخانه دکتر شهیدی راجع به آثار این کتابخانه می‌گوید: کتابخانه دکتر شهیدی اولین کتابخانه‌ای بود که در سال ۱۳۷۴ در منطقه ۸ افتتاح شد و تاکنون بیش از ۲۳ سال از عمر آن می‌گذرد. مجموعه غنی آثار این کتابخانه مشتمل بر ۳۵ هزار و ۳۰۰ کتاب فارسی مرجع و ۸ هزار و ۷۰۰ کتاب کودک و نوجوان است که در اختیار علاقه‌مندان قرار دارد. یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های این کتابخانه، محلی بودن آن است و همین موضوع باعث شده است که بسیاری از کودکان و نوجوانان جذب آن شوند. 

وی ادامه داد: در این مجموعه تلاش شده است که برای پاسداشت نام و یاد استاد شهیدی،‌ تمام آثار مکتوب ایشان گردآوری شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد. از جمله آثار مهم ایشان که در مخزن کتابخانه وجود دارد می‌توان به «ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه»، «تاریخ تحلیلی اسلام» که در سال ۱۳۸۵ کتاب برگزیده سال شد، «پس از ۵۰ سال»، پژوهشی تازه پیرامون قیام امام حسین، «علی از زبان علی»، شرح زندگانی امیر مؤمنان، «زندگانی حضرت فاطمه» و «شرح مثنوی» اشاره کرد. 

جغتایی درباره دیگر بخش‌های این کتابخانه گفت: در سال ۱۳۹۰، بنا به ضرورتی که برای پرورش کودک و نوجوان وجود داشت، بخشی ویژه این گروه سنی در کتابخانه تاسیس شد. 

مدیر کتابخانه دکتر شهیدی به برگزاری برنامه‌های فرهنگی در این کتابخانه اشاره کرد و گفت: دکتر شهیدی، منزل خود را برای برپایی یک کتابخانه وقف کردند و ما به عنوان میراث‌دار این یادگاری وظیفه داریم تا راهش را به بهترین نحو ادامه بدهیم. در همین راستا، برنامه‌های متنوع کتاب‌خوانی، معرفی کتاب‌های مناسب، نقد و بررسی کتاب، مسابقات کتابخوانی و ... ویژه رده‌های سنی برگزار می‌شود.

نظر شما