سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۴۰
کد خبر: ۱۰۰۷۰۷
|
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۷
دومین دوره از سلسله‌همایش‌های «هنر برای صلح» با موضوع «هنر، صلح و توسعه پایدار» پنجشنبه ۲۷ دی در باغ موزه قصر برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دومین دوره از سلسله همایش‌های «هنر برای صلح»  با عنوان «هنر، صلح و توسعه پایدار» روز پنجشنبه ۲۷ دی با حضور ژاک ورنر سفیر هلند، میشل دامن رایزن فرهنگی هلند، ماریا دوتسنکو رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، دانشجویان و علاقه‌مندان حوزه هنر و صلح، در محل باغ موزه قصر تهران برگزار شد.

ژاک ورنر سفیر هلند به عنوان اولین سخنران این همایش، با اشاره به اینکه شهر لاهه هلند مقر سازمان منع سلاح‌های شیمیایی است گفت: ایران به دلیل تجربه دردناک خود از حمله شیمیایی با این سازمان آشنایی کامل دارد و متاسفانه با گذشت بیش از ۳۰ سال از جنگ ایران و عراق هنوز به وجود چنین موسساتی نیازمندیم. در همین حال، در نقاطی از جهان، امکان دسترسی برای تحقیق از سازمان‌هایی مانند سازمان منع سلاح‌های شیمیایی دریغ می‌شود. همانطور که در سال گذشته شاهد بودیم سلاح‌های شیمیایی هنوز هم در حمله به غیر نظامیان به کار می‌روند که تبعات جبران‌ناپذیری برای نسل‌های کنونی و آتی بر جای خواهد گذاشت.‌

وی همچنین گفت: هنر، نقش بسزایی در آگاه‌سازی از فجایع جنگ دارد و اغلب ماندگاری بالایی دارد و به مراتب تاثیرگذارتر از هزاران مقاله در روزنامه‌هاست و دقیقا به همین علت باید از عکاسان و هنرمندان شجاعی که در شرایط خطرناک کار می‌کنند تا خشونت جنگ را به جهانیان نشان دهند، حمایت کنیم.

وی با اشاره اینکه عکس‌هایی که از سوریه، غزه و یمن می‌بینیم هولناک‌اند و اغلب ظلمی را به تصویر می‌کشند که وصف آن در کلام نمی‌گنجد، گفت: با نمایش این تصاویر، عکاسان ما را مجبور به دیدن واقعیت‌های تلخ جنگ می‌کنند. ما را مجبور می‌کنند تا دست به دست هم داده و راهی برای پایان دادن به درگیری‌ها پیدا کنیم.

ماریا دوتسنکو رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد نیز در این همایش گفت: دست‌یابی به صلح چیزی بیشتر از کنار گذاشتن سلاح را می‌طلبد. شاید زمان آن باشد که بیشتر در خصوص فرهنگ صحبت شود و این همایش قدمی رو به جلو برای این مسیر است.

وی با اشاره به طرح پیشنهادی دکتر روحانی رییس جمهور اسلامی ایران با عنوان «دنیا علیه خشونت و افراطی‌گری خشونت‌آمیز» گفت: ایران با هنر، شعر و فرهنگ غنی‌اش مهد تمدن است. مفهوم ایرانی گفت‌وگوی تمدن‌ها در جامعه بین‌الملل بسیار تاثیرگذار و مهم بود.

دوتسنکو ادامه داد: باید به ارتباط نزدیک بین تنوع فرهنگی، گفتمان، توسعه پایدار، امنیت و صلح توجه بیشتری شود. توانایی سازمان ملل متحد به دولت‌های عضو آن وابسته است و ایران با تاریخ کهن خود، تنوع فرهنگی و قومیتی و جمعیت جوان، نقش مهمی در منطقه و جهان برای ارتقای صلح بازی می‌کند. اقدامات و ابتکارات ایرانی‌ها استحقاق بیشتر شناخته شدن در منطقه و جهان را دارد.

همچنین سید سعید میرمحمدی دبیر این همایش با اشاره به حضور پررنگ‌تر علاقه‌مندان به مقوله هنر و صلح، به ویژه دانشجویان گفت: این مسئله برای ما بسیار پر اهمیت است، چرا که دانشجویان به عنوان نخبگان جامعه تولید فکر می‌­کنند و به تفکری که در جامعه جریان پیدا می‌کند، شکل می‌دهند.

وی ضمن تاکید بر تاثیر هنرمندان در نهادینه شدن صلح در دنیای امروز بیان کرد: همه ما می‌دانیم که دو مسئله و چالش امروز جهان صلح و محیط زیست است که اگر از آنها غافل شویم، امروز و فردای بشریت با خطرات و تهدیدات بی‌شماری مواجه خواهد شد.

دبیر این همایش ادامه داد: در این همایش‌ها می‌کوشیم هنرمندان به عنوان بخش خلاق جامعه از طریق آثارشان با بدنه جامعه ارتباط برقرار کنند و اهمیت و مزیت‌های صلح را در جامعه نهادینه کنند.

در پایان با حضور میهمانان و شرکت‌کنندگان در همایش، نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی شامل عکاسی، گرافیک، نقاشی، حجم و پرفورمنس آرت با موضوع صلح افتتاح شد.

موسسه فرهنگی هنری هنرنمای آبان این همایش را با مشارکت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بانک شهر، سفارت هلند، مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در ایران، سازمان فرهنگی اکو، کاخ صلح هلند، موزه صلح تهران، دانشگاه سوره تهران و باغ موزه قصر تهران برگزار کرد.

نشست‌های تخصصی جانبی این همایش شامل «بررسی تاثیرات عکاسی در بازنمایی پس از جنگ» از سوی دانشگاه سوره و «مناسبات صلح و توسعه پایدار» از سوی موسسه فرهنگی هنری هنرنمای آبان یکشنبه ۳۰ دی ماه و کارگاه «صلح در شمار آید» چهارشنبه ۳ بهمن از سوی موزه صلح تهران در سالن تماشاخانه باغ موزه قصر تهران برگزار می‌شود.
نظر شما