سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : ۰۸:۰۹
کد خبر: ۱۰۰۷۲۴
|
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴
نمایشگاه طرح‌های برگزیده «پلاسکو نو» با حضور پیروز حناچی در نگارخانه ملک‌الشعرای بهار باغ‌موزه قصر افتتاح شد و تا ۶ بهمن‌ماه پذیرای علاقه‌مندان است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پیروز حناچی صبح امروز در مراسم افتتاح نمایشگاه طرح‌های برگزیده «پلاسکو نو» و رونمایی از «دستورالعمل جدید ضوابط ایمنی و آتش‌نشانی در ساختمان‌ها» با حضور در جمع خبرنگاران گفت: مراسم امروز مربوط به نتیجه مسابقه طراحی ساختمان «پلاسکو نو» است که با همکاری بنیاد مستضعفان انجام شد. باید از بنیاد نیز تشکر کنیم که این موضوع را به همفکری عمومی گذاشت؛ علی‌رغم اینکه مشاور هم گرفته بودند و می‌توانستند به تنهایی عمل کنند، اما تصمیم گرفتند از ایده‌های دیگران نیز کمک بگیرند. آثار شرکت‌کننده‌ها نیز مورد قضاوت هیئت داوران قرار گرفت.

وی افزود: در این مسابقه به چند موضوع توجه شد، اعم از اینکه یاد و خاطره شهدای آتش‌نشان در طراحی مورد توجه قرار گیرد و کیفیت معماری شهر نیز افزایش یابد که با توجه به آثار موجود، خوشبختانه به نظر می‌آید این موارد رعایت شده‌اند.

پیروز حناچی با اشاره به اینکه حادثه پلاسکو نشان داد ما در خصوص ساختمان‌هایی که قبل از ابلاغ آیین‌نامه ملی ایمنی ساخته شدند آسیب‌پذیر هستیم، گفت: دستورالعمل جدید مربوط به ساختمان‌هایی است که پیش از آن آیین‌نامه ساخته شدند و حدود ۲۵۷ ساختمان بلندمرتبه (۱۲ طبقه و بالاتر) را شامل می‌شود. این دستورالعمل به موضوع شناسایی و کنترل نقشه‌های ساختمان‌ها و آموزش کارکنان این بناها پرداخته است.

حناچی در ادامه با اشاره به اینکه تجربه حادثه پلاسکو سخت بود، اظهار داشت: تلاش کردیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم؛ تجهیزات فعلی آتش‌نشانی نسبت به زمان قبل از حادثه پلاسکو قابل مقایسه نیست، چرا که بالغ بر ۱۹۰ میلیارد تومان تجهیزات خریده‌ایم.

شهردار تهران با اشاره به موضوع تهیه لباس آتش‌نشانان توضیح داد: خوشبختانه شورای شهر اعتباری را برای این موضوع تصویب کرده که به اندازه دو هزار دست لباس مخصوص آتش‌نشانی است. همان‌طور که می‌دانید لباس‌های همکاران آتش‌نشانمان خاص است و چیزی نیست که در داخل تولید شود؛ این لباس‌ها در برابر حرارت بسیار بالا مقاوم است و تولیدکنندگان آن نیز در جهان محدود هستند.

حناچی آتش‌نشانی را جزء مشاغل سخت و زیان‌آور دانست و افزود: بحث اصلی میزان و مبنای محاسبه است، آن بخشی که در اختیار ما است را پیگیری می‌کنیم، اما تمام موضوع در اختیار ما نیست؛ دستگاه‌های دیگری مانند سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این مورد مسئول هستند که باید بپذیرند و ان‌شاءالله خواهند پذیرفت.

وی در ادامه درباره بازدید اخیرش از محل گودبرداری پلاسکو گفت: هفته گذشته زمانی که بوی بد در تهران منتشر شد، حادثه‌ای را در پلاسکو داشتیم که گازی آزاد شده بود و یکی از تئوری‌ها این بود که آن گاز دلیل اصلی بوی بد است؛ به همین خاطر بازدیدی از پلاسکو انجام شد تا به خوبی در جریان گودبرداری قرار بگیریم. آن بازدید مشخصاً ارتباط چندانی به موضوع پلاسکو و پروژه ساختمان آن نداشت.

حناچی با اشاره به موارد حقوقی مربوط به ساختمان پلاسکو عنوان کرد: مقدمات حقوقی و مصوبات کمیسیون ماده ۵ حل شده و به تصویب رسیده است، صرفاً مشکل پارکینگ داشتیم که با همکاری بنیاد حل شد. در حال حاضر مشکل خاصی نداریم چرا که صورت‌مسئله جدید مبتنی بر حقوق مالکان تنظیم شده است و خطوط اصلی‌مان در چارچوب ساختمان پلاسکوی قبلی تنظیم شده و میراث‌فرهنگی نیز عضو کمیسیون ماده ۵ است.

شهردار تهران در پایان در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر عدم استفاده از دوچرخه در روز هوای پاک از سوی شهردار تهران، خاطرنشان کرد: روز هوای پاک یا سه‌شنبه‌های بدون خودرو الزاماً به معنای استفاده از دوچرخه نیست و استفاده از مترو، اتوبوس و پیاده‌روی را هم شامل می‌شود. من دیروز مشکل شخصی داشتم، به همین خاطر ترجیح دادم با موتوربرقی ساخت داخل به محل کارم بروم.


مطالب مرتبط
نظر شما