جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۴
کد خبر: ۱۰۰۷۵۵
|
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲
همزمان با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، می‌توانید از خانه موزه‌های شهید بهشتی، شهید مطهری، دکتر شریعتی و شهید چمران دیدن کنید.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، چند سالی است که سازمان فرهنگی هنری خانه برخی شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و هنری را در قالب «خانه موزه» برای بازدید شهروندان آماده کرده است. دهه فجر فرصت مناسبی است که با بازدید از خانه شخصیت‌های مؤثر در وقوع انقلاب اسلامی، از نزدیک با محیط زندگی آنها آشنا شوید. در این گزارش با چند خانه موزه شهر تهران بیشتر آشنا می‌شویم. 

خانه موزه دکتر علی شریعتی

خانه دکتر علی شریعتی در سال ۱۳۷۶ توسط شهرداری تهران از خانواده وی به منظور بهره‌برداری با عنوان «خانه‌موزه» خریداری شد و در اسفندماه سال ۱۳۸۵ با عنوان خانه‌موزه دکتر شریعتی افتتاح شد. این خانه از جمله بناهای احداث‌شده در حد فاصل سال‌های ۱۳۳۵ تا ۱۳۴۰ است که صرفاً به لحاظ شخصیت علمی، اجتماعی و ملی وی که مدتی در آن ساکن بوده در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و فاقد ارزش معماری یا تزئینات و طراحی ویژه است. در این خانه‌موزه نهایت کوشش شده تا اتاق کار شخصی دکتر شریعتی عیناً بازسازی شود. از جمله آثاری که در این بنا نگهداری می‌شود می‌توان به اسناد و مدارکی از دوران تحصیل، مکاتبات محرمانه ساواک درباره فعالیت‌های وی و نیز بازنشستگی اجباری وی با سمت معلم اشاره کرد. در کتابخانه موزه، آثار او و نیز کتاب‌هایی که درباره وی نوشته شده فراهم آمده است.
ساعت بازدید: ۹ تا ۱۷
نشانی: خیابان جمالزاده شمالی، نرسیده به خیابان فاطمی، کوچه نادر، پلاک ۱۰
تلفن: ۶۶۵۶۵۵۶۵

بازدید از خانه شخصیت‌های تاثیرگذار انقلاب اسلامی در دهه فجر

خانه موزه شهید چمران

شهید مصطفی چمران بیشتر با حضور در دفاع مقدس و فعالیت‌های فرهنگی و چریکی در لبنان شناخته می‌شود، اما او در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ از آمریکا به ایران بازگشت و به عنوان وزیر دفاع دولت موقت و پس از آن نماینده نخستین دوره مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. خانه پدری شهید چمران پس از بازسازی در تیرماه ۱۳۸۷ با فراهم آوردن امکانات بازدید عمومی، افتتاح و تبدیل به موزه شهید دکتر چمران شد. منزل پدری شهید چمران از حدود سال ۱۳۳۰ محل سکونت خانواده بود. این بنا با مساحتی بالغ بر ۲۴۴ مترمربع، به عنوان نمونه‌ای از معماری اواخر دوره قاجار در محله چاله‌میدان قرار دارد که پس از خریداری توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران از ورثه مرحوم حسن چمران (پدر دکتر چمران)، به خانه‌موزه تبدیل شده است.
ساعت بازدید: ۹ تا ۱۷
نشانی: خیابان ۱۵ خرداد، سرپولک، کوچه کمال بشیری، پلاک ۷
تلفن: ۵۵۶۳۴۱۵۸

بازدید از خانه شخصیت‌های تاثیرگذار انقلاب اسلامی در دهه فجر

خانه موزه شهید مطهری

خانه موزه شهید مرتضی مطهری  در سال ۱۳۸۶ به موزه تبدیل شد. این خانه دو طبقه ۴۵۵ متر مربع مساحت و ۳۰۰ متر زیر بنا دارد. استاد مطهری از سال ۱۳۴۶ تا سال ۱۳۵۵در این خانه سکونت داشته است. این منزل به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پس از آماده‌سازی و تجهیز در اردیبهشت سال ۱۳۸۶ همزمان با بیست و هشتمین سال‌روز شهادت استاد مطهری به عنوان خانه‌موزه‌ استاد مطهری افتتاح شد.

استاد مطهری در سال ۱۳۴۶ به دلیل تاسیس حسینیه ارشاد و با اصرار دوستان خود برای نزدیکی به حسینیه، به این خانه نقل مکان کرد. وی در مدت ۹ سال اقامت خود در این خانه یعنی از ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۵ که بیشترین زمان را نسبت به بقیه سال‌های سکونت خود در تهران داشت، بیش¬ترین آثار خود را در این خانه تالیف کرد. در طبقه اول این خانه موزه دست‌نوشته‌ها و وسایل شخصی شهید مطهری و در طبقه دوم کتاب‌های آن شهید به نمایش درآمده است.

ساعات بازدید: ۹ تا ۱۷
نشانی: خیابان شریعتی، خیابان دولت، نرسیده به حسینیه یزدی‌ها، نبش بن‌بست صدرا، شماره ۱۱۶
تلفن: ۲۲۶۳۱۵۸۱

بازدید از خانه شخصیت‌های تاثیرگذار انقلاب اسلامی در دهه فجر

خانه موزه شهید بهشتی

خانه شهید آیت‌الله محمد بهشتی خانه‌ای دو طبقه است که اوایل سال ۱۳۹۰ به دستور شهردار تهران خریداری و در دستور کار تغییر کاربری به موزه، با هدف آشنایی هرچه بیشتر با شخصیت و اندیشه‌های شهید آیت‌الله دکتر سیدمحمد حسینی بهشتی قرار گرفت. 

این موزه در برگیرنده یادگارهایی از آن شهید و یادآوری‌هایی از روزهای انقلاب و شخصیت‌های موثر آن دوران است.

در بخش همکف موزه، فضای شورای انقلاب اسلامی بازسازی شده است. شورایی که به فرمان امام(ره) با همکاری مرتضی مطهری، محمدجواد باهنر، محمد رضا مهدوی کنی، سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی و چند تن دیگر از بزرگان تشکیل شد. در این بخش همچنین کتابخانه شخصی شهید بهشتی قرار دارد.

مجموعه‌ای از عکس‌های حزب جمهوری اسلامی، سفر به پاریس، دستگیری و بازداشت توسط ساواک، سفر به ترکیه، لبنان و سوریه، سفر به هامبورگ و تاسیس مرکز تحقیقات اسلامی، تاسیس دبیرستان دین و دانش، جلسات گفتار ماه، مدرسه حجتیه، مدرسه صدر در بخش دیگری به نمایش درآمده است. 

طبقه اول موزه، دارای بانک اطلاعاتی جامع از روزنامه‌ها، اعلامیه‌ها، اسناد محرمانه و...است و همچنین کتابخانه‌ای جامع و مفصل از کتاب‌های شخصی شهید بهشتی و مقالات و کتاب‌های تألیفی او جایگذاری شده است.

ساعت بازدید: ۹تا ۱۷
نشانی: خیابان شریعتی، خیابان شهید دستجردی، کوچه صبر، خیابان شهید مطهری، کوچه شهید بهشتی، شماره ۱۲.
تلفن: ۲۲۲۶۳۵۰۰ -۲۲۲۶۷۲۶۰

بازدید از خانه شخصیت‌های تاثیرگذار انقلاب اسلامی در دهه فجر
 

نظر شما