پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۴۹
کد خبر: ۱۰۰۸۰۹
|
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۱
نمایش «رستم و سهراب» با هنرمندی ۳۰ توان‌یاب آسایشگاه کهریزک در فرهنگ‌سرای بهمن میزبان شهردار تهران بود.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، روزی روزگاری کشتارگاه تهران بود و امروز صحنه نمایش و‌ رستم و سهراب است. روزی پاتوقی برای شکم بازها و امروز محلی برای اهالی و فرهنگ و هنر. سخن از مکانی در ضلع جنوبی میدان بهمن است، مکانی فرهنگی هنری که در میدان کشتارگاه سابق تهران در سال ۱۳۷۰ بنا نهاده شد و امروز با گذشت زمان حدود ۲۸ سال و اجراهای متنوع فرهنگی هنری در این مرکز فرهنگی هنری بار دیگر در شامگاه هفتم بهمن ۹۷ متقارن با ایام چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی صحنه اجرای نمایش رستم و‌سهراب با هنرمندی ۳۰ توانیاب موسسه کهریزک بود.  

وارد فرهنگ‌سرای بهمن که می‌شوی تنوع گیاهی، کتابخانه و سینما چاپلین قبل از هر چیزی توجه هر مخاطبی را به خود جلب می‌کند. در این میان با ورود به محل نمایش رستم و‌سهراب سالنی زیبا با صندلی‌های فراوان قرمز رنگ که به نام شهیدی خوش نام و هنرمند «آوینی» مزین شده است چشم نوازی می‌کند، سالنی با بیش از ۸۰۰ صندلی که هفتم بهمن ماه میزبان تماشاگرانی از مسئولین حوزه برنامه‌ریزی‌ و ارایه خدمات فرهنگی هنری اجتماعی در کنار سفرا و نمایندگان چندین کشور خارجی بود. آنها برای دیدن نمایشی گرد هم آمده بودند که حاصل ۹ سال تمرین و تلاش مداوم و ستودنی بازیگرانی است که دچار محدودیت ها و اختلالات حرکتی و جسمی هستند. آنها بهانه حضور پیروز حناچی شهردار تهران، سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری به همراه جمعی از سفیران و نمایندگان سفارتخانه‌های مجارستان، سوئد، فنلاند، مالزی، پاکستان، تاجیکستان، بلغارستان و آذربایجان و دبیر کل موسسه اقتصادی اکو بودند.
نمایش «رستم و سهراب» به نویسندگی و کارگردانی میرکمال میرنصیری با حضور ۳۰ هنرمند توان‌یاب گروه درمانی آسایشگاه خیریه کهریزک، ۷ بهمن ماه روی صحنه فرهنگ‌سرای بهمن رفت. این نمایش اگرچه روایتی تئاترگونه با لباس، موسیقی، طراحی نور و صحنه است، اما بیش از همه نمادی از تلاش، امید و رسیدن به هدف است.  

آوازه رستم و سهراب در سایه همت معلولان کهریزک

نمایش «رستم و سهراب» از معلولانی استفاده کرده که همه روی ویلچر هستند، چرخ‌هایی که روی صحنه نقش اسب‌های داستان رستم و سهراب را ایفا می‌کنند. این نمایش می‌خواهد این حقیقت را به مخاطبان نشان دهد که دورانی که رستم به زور بازو و گرز و کمان شناخته می‌شد به سر آمده و در دنیای امروز، رستم کسی است که فکری توانمند و روحی قدرتمند داشته باشد، به همین دلیل در این نمایش گرچه رستم و سایر پهلوان‌های روی صحنه قادر به حمل سلاح نیستند، اما حقیقتاً رستم‌های زمانه خویش‌اند.

پایان نمایش تشویق بی امان حاضران و تمجید شهردار تهران بود. حناچی که از نمایش رستم و سهراب و همتی که بازیگران توانیاب برای اجرای این نمایش از خود نشان دادند به وجد آمده به روی صحنه می رود. او می گوید:  «بازیگران این نمایش، حضور مؤثر اجتماعی توان‌یابان را معنا کرده‌اند. «امروز تعریف معلول به رنج بردن از یک عارضه محدود نمی‌شود و معلولان می‌توانند در عرصه‌های اجتماعی حضور مؤثر داشته باشند. از تک‌تک شما عزیزان که می‌دانم حضور در این نمایش برایتان سخت بوده، تشکر می‌کنم.» 

آوازه رستم و سهراب در سایه همت معلولان کهریزک

شهردار تهران این شب را شبی خاطره‌انگیز توصیف می‌کند و معتقد است تلاش این گروه، در برداشتن دیواری که مانع حضور معلولان در عرصه‌های اجتماعی است، مؤثر خواهد بود. «امیدوارم ما هم به سهم خودمان بتوانیم همه فضای شهر را مناسب حضور توان‌یابان کنیم.»

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سعید اوحدی، پیش از اجرای نمایش با قرار گرفتن در پشت تریبون در ابتدا ضمن خیر مقدم به میهمانان برنامه به ارایه  گزارشی از اقدامات و فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری پرداخت و افزود: امسال این سازمان پیرو منویات مقام معظم رهبری چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را با عزت و شکوه هر چه بیشتر برگزار خواهد کرد. 

آوازه رستم و سهراب در سایه همت معلولان کهریزک

وی با بیان اینکه سازمان فرهنگی هنری ۴۸ عنوان برنامه را با یک هزار و ۷۰۰ اجرا برای ایام دهه فجر در نظر خواهد داشت از نمایشواره کوچه‌های بنی هاشم در مساحتی بالغ بر ۲ هزار مترمربع خبر داد و افزود: این نمایشواره با استقبال و حضور مردم هر شب در ابتدای بلوار کشاورز ۲۵ اجرا را به صورت رایگان برای عموم مردم و شهروندان دارد. وی از نمایشواره کوچه‌های بنی هاشم به عنوان یک رکورد تاریخی در عرصه هنر تئاتر و هنر میدانی یاد کرد. 

اوحدی با اشاره به برگزاری برنامه «فصل رویش» و تقدیر از ۴۰ هنرمند انقلابی در فرهنگ‌سراها و مراکز فرهنگی هنری شهر تهران اظهار داشت: شروع این برنامه در فرهنگسرای فردوس با تقدیر از حسين فدایی حسينی، شهاب راحله و كوروش زارعی از هنرمندان مشهور عرصه نمايش کشور، روز ۷ بهمن‌، در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار شد.  

میرکمال میرنصیری کارگردان نمایش نیز در این مراسم گفت: نمایش درمانی را از سال ۱۳۷۹ در آسایشگاه کهریزک آغاز کرده است. به گفته وی دلیل انتخاب متن نمایش «رستم و سهراب»  این بود که شخصیت‌های شاهنامه باید با شکوه و با خودباوری بالا و تکبر صحبت کنند و این ویژگی‌ها به رشد خودباوری در آنها کمک کرد. «دوره‌ای که کسی که بدنش سالم نیست باید از جامعه طرد شود، تمام شده است و انسان‌ها به صرف اینکه اراده قوی، روح سالم، انگیزه و پشتکار داشته باشند، می‌توانند رستم زمانه خود باشند.» 

آوازه رستم و سهراب در سایه همت معلولان کهریزک

تقدیر از بازیگران این نمایش با حضور مسئولان فرهنگی هنری شهرداری تهران و رییس موسسه کهریزک پرده آخری بود که حس امید و فعل خواستن را برای آنها که توانستند معنا کرد. 


نظر شما