پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۴۰
کد خبر: ۱۰۰۸۱۰
|
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸
نخستین اجرای ویژه‌برنامه «فصل رویش» با تقدیر از سه چهره شاخص هنرهای نمایشی با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه برنامه فصل رویش در آستانه فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران با  تقدير از حسين فدایی حسين، كوروش زارعی و شهاب راحله از هنرمندان شناخته‌شده عرصه نمايش کشور، يکشنبه هفتم بهمن‌ ماه با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران فرهنگی هنری در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار شد.

۴ چهره سرشناس هنرهای نمایشی در «فصل رویش» تقدیر شدند

کرمی: انقلاب اسلامی منشا تحولات عظیمی در هنرهای نمایشی شد

شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم عنوان کرد: آنچه ضرورت داشت تا در ویژه‌برنامه فصل رویش و در چهلمین سالگرد انقلاب به آن بپردازیم، هنرهای نمایشی بود. چرا که انقلاب اسلامی منشا تحولات عظیمی در هنرهای نمایشی شد. 

وی در ادامه به بیان ۶ شاخصه تئاتر پس از پیروزی انقلاب پرداخت و گفت: نخستین تغییر هنرهای نمایشی پس از انقلاب در مخاطب بود. تئاتر پیش از انقلاب یک محصول روشن‌فکری بود اما پس از آن به یک هنر مردمی تبدیل شد. گسترش سالن‌های تئاتر یکی دیگر از تحولات هنرهای نمایشی بود. امروز هزار و ۲۹۲ سالن نمایش و ۱۷ هزار هنرمند فعال داریم و دانش‌آموختگان این حوزه هم ۱۵۰ هزار نفر هستند. ارتقای علمی هنرهای نمایشی باعث شده امروز بتوانیم بگوییم نمایش ما با علم پیوند خورده است. 

کرمی با اشاره به چهارمین شاخصه تئاتر پس از انقلاب گفت: تنوع آثار تولیدی ویژگی دیگر است. امروز نمایش در ایران تنوع خوبی پیدا کرده و شاهد گسترش تئاتر خیابانی و آپارتمانی هستیم، در حالی که پیش از این تصورمان از تئاتر تنها به صحنه محدود می‌شد. ویژگی دیگر پژوهش و انتشارات در طول این چهار دهه است. هر هفته حداقل پنج کتاب در حوزه نمایش منتشر می‌شود و امروز منابع علمی فراوانی در زمینه هنر نمایش در اختیار داریم. 

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد اضافه کرد: آخرین تحولی که با وقوع انقلاب اسلامی در هنرهای نمایشی رقم خورد، به وجود آمدن ژانر «تئاتر دینی یا مذهبی» بود. ژانری که با آن بسیاری از قصه‌های قرآنی، وقایع هشت سال دفاع مقدس و حتی وقایع جدیدتری مانند دفاع از حرم را به زبان هنر به نمایش در می‌آوریم.

وی در پایان اظهار کرد: اما آنچه در همه این ۴۰ سال باید به آن ببالیم، پرورش هنرمندان ارزشمند در دل این هنر است. سرمایه عظیمی به نام نیروی انسانی که در دامن این انقلاب به دنیا آمدند، پای به صحنه نمایش گذاشتند و در رشد و تعالی هنر تئاتر این کشور نقش داشتند و در این آیین از سه تن از آنها به نمایندگی از هزاران نیروی توانا تقدیر می‌شود.

۴ چهره سرشناس هنرهای نمایشی در «فصل رویش» تقدیر شدند

اوحدی: الگوسازی از ۴۰ چهره شاخص فرهنگ و هنر انقلابی 

سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز عنوان کرد: به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی تلاش کردیم در طراحی برنامه‌های فرهنگی و هنری تفاوت‌هایی با دیگر سال‌ها ایجاد کنیم. ویژه‌برنامه فصل رویش یکی از این ویژه‌برنامه‌هاست که طی آن قرار است از ۴۰ چهره شاخص در ۱۰ رشته تقدیر کنیم. خوشحالیم که شروع این ویژه‌برنامه با تقدیر از چهره‌های موثر هنر نمایش برگزار می‌شود.

وی افزود: در مجموع ۴۸ برنامه‌ای که برای بزرگداشت دهه فجر به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می‌شود، ویژه‌برنامه‌های نمایشی خاصی را در نظر گرفته‌ایم. چرا که هنر نمایش پس از انقلاب، با تحول ویژه‌ای روبه‌رو شد. نمایش دینی «کوچه‌های بنی‌هاشم»، نمایش محیطی «نامیرا»، نمایش «خزان ارغوان» و پرده‌خوانی انقلاب از جمله برنامه‌های نمایشی طراحی‌شده برای جشن پیروزی انقلاب هستند. همچنین نمایش «رستم و سهراب» با بازی ۳۰ توان‌یاب آسایشگاه کهریزک با حضور شهردار تهران و جمعی از سفیران کشورهای مختلف در فرهنگ‌سرای بهمن روی صحنه می‌رود.

اوحدی در پایان گفت: امیدواریم تجلیل از ۴۰ چهره شاخص فرهنگی و هنری در ویژه‌برنامه فصل رویش بتواند جوابگوی بخشی از زحمات این هنرمندان برای تعالی فرهنگ و هنر انقلابمان باشد و بتوانیم الگوی درستی را به جوانان معرفی کنیم.

۴ چهره سرشناس هنرهای نمایشی در «فصل رویش» تقدیر شدند

عالم‌بخش: یک دهه پیش از انقلاب سال ۵۷، هنرمندان در آثارشان به مبارزه با ظلم پرداختند

حسین عالم‌بخش سرپرست مدیریت هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری سخنران بعدی این برنامه بود که بیان کرد: رد انقلاب اسلامی در هنرهای نمایشی را می‌توان یک دهه پیش از وقوع آن دید. یک دهه پیش از انقلاب سال ۵۷، هنرمندان در آثارشان به مبارزه با ظلم پرداختند. یکی از نمونه‌های بارز در میان این هنرمندان حسین قشقایی است که نامش روی سالن قشقایی برای ما یک یادآوری مدام است.

وی اضافه کرد: یکی از افسوس‌های من در زندگی این است که این نمایش‌ها و نمایشنامه‌ها در جایی حفظ نشده‌اند و آن دقتی که در حفظ و انتشار سرودها و ترانه‌ها داشتیم، در حفظ نمایشنامه‌ها نداشتیم. امیدوارم همتی کنیم و این نمایشنامه‌های ارزشمند را گردآوری کنیم.

۴ چهره سرشناس هنرهای نمایشی در «فصل رویش» تقدیر شدند

در پایان این مراسم با حضور سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شهرام کرمی مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعلیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی، علیرضا زند وکیلی سرپرست معاونت هنری و حسین عالم‌بخش سرپرست مدیریت هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سعید صدراییان مدیر فرهنگی هنری منطقه ۲ و دبیر ویژه‌برنامه فصل رویش و زهرا اشرفی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۵  از حسين فدایی حسين نویسنده، پژوهشگر و کارگردان،كوروش زارعی بازیگر، کارگردان و مدیر هنرهای نمایشی حوزه هنری و شهاب راحله بازیگر و کارگردان تئاتر تقدیر شد.
 
ویژه‌برنامه فصل رویش با تقدیر از ۴۰ چهره شاخص فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی در ۱۰ فرهنگ‌سرا برگزار می‌شود.
مطالب مرتبط
نظر شما