شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۰۲
کد خبر: ۱۰۰۸۱۵
|
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۸
رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در آیین رونمایی از کتاب «کتابشناسی توصیفی انقلاب اسلامی» گفت: امروز نهال انقلاب تبدیل به یک درخت تنومند شده است که ریشه‌های این درخت در عمق دنیای اسلام و در دل‌های مردم ریشه دوانده است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین رونمایی کتاب «کتابشناسی توصیفی انقلاب اسلامی» با حضور سعید اوحدی رییس، سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری، میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی، حسین‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسی، جواد منصوری نویسنده و مجید صحاف دبیر کمیته اجرایی و علمی سومین نمایشگاه و جایزه کتاب‌های موضوعی مرآت، دوشنبه هشتم بهمن در باغ کتاب تهران برگزار شد.

اوحدی: امروز نهال انقلاب تبدیل به یک درخت تنومند شده است

صحاف: چاپ ۷۰ اثر منتخب با موضوع انقلاب اسلامی در «کتابشناسی توصیفی انقلاب اسلامی»

در ابتدای مراسم مجید صحاف گفت: چهل سالگی همواره مرحله جدیدی در زندگی هر فرد به شمار می‌رود که می‌گویند این فرد به کمال عقل رسیده است. می‌توانیم بگوییم انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران هم به کمال عقل رسیده و در عرصه‌های مختلفی به خصوص در عرصه فرهنگ پیشرفت کرده است. درست است که فراز و نشیب‌هایی برای رسیدن به این نقطه وجود داشته اما می‌توانیم امیدوار باشیم که افق آینده اگر تحت امر فرمانده فرهنگی این عرصه یعنی رهبری معظم انقلاب اسلامی باشد؛ روشن است. 

وی در توضیح برگزاری سه دوره نمایشگاه و جایزه کتاب‌های موضوعی مرآت گفت: دوره اول با موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی، دوره دوم با موضوع مردم سالاری دینی و امسال به دلیل تقارن با دهه فجر و چهل سالگی انقلاب با موضوع انقلاب اسلامی برگزار شد. 

دبیر کمیته اجرایی و علمی این دوره از جایزه مرآت گفت: در این دوزه کمیته علمی در سه زمینه معارف، دستاورد و تاریخ تحلیلی انقلاب اسلامی تشکیل شد. این کمیته ۳ هزار کتاب از سال ۸۶ تا ۹۶ را مورد بررسی قرار داد که از بین آنها ۲ هزار اثر در این سه حوزه مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین دو شاخص اصلی گرافیکی و محتوایی برای بررسی صفحه‌آرایی، چیدمان صحیح داخل کتاب، تصویر سازی و شاخص محتوایی با سه مؤلفه علمی، علمی پژوهشی و موضوعی برای بررسی مورد نظر قرار گرفت. در نهایت ۷۰ اثر انتخاب شدند و در کتابشناسی توصیفی انقلاب اسلامی قرار گرفتند. ناشر برتر نیز با توجه به ۴ شاخص گرافیکی، محتوایی، موضوعات و سابقه کاری ناشر در این حوزه انتخاب شد. 

صحاف در پایان از دانشگاه معارف، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، دانشگاه قم و پژوهشگران پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و از  رییس سازمان فرهنگی هنری برای حمایت از برگزاری این جایزه تقدیر کرد.

اوحدی: امروز نهال انقلاب تبدیل به یک درخت تنومند شده است

منصوری: انقلاب اسلامی اتفاق عظیمی در تاریخ بشریت است

جواد منصوری نویسنده در این نشست گفت: در مورد ضرورت، نقش، اهمیت و آسیب‌ها و خطرات انحراف تاریخ بحث‌های زیادی است. این موضوع یکی از زمینه‌های بسیار مهمی است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی عده بسیاری شخصاً به دلیل آگاهی، احساس مسئولیت و علاقه در این زمینه کار کردند و دستاوردهای خوبی در بخش تاریخ تولید شد

وی افزود: انقلاب اسلامی به مرزهای جغرافیای ما منحصر نشد. دستاوردهای انقلاب اسلامی این نیست که بگویم قبلاً ده هزار کیلومتر راه‌آهن داشته‌ایم و حالا ۴۰ هزار کیلومتر داریم. این یکی از اشتباه‌های بزرگی است که صورت می‌گیرد. انقلاب اسلامی بسیاری از معادلات دنیا، بسیاری از مکتب‌ها، نظام‌های فکری را به هم زده است. این‌ها دستاوردهای انقلاب اسلامی است. به‌هرحال یک اتفاق خوبی افتاد که این مجموعه از افراد متعهد منتظر دولت و سازمان‌های دولتی نشدند و خودشان کار کردند. هر مسئولیتی هم که داشتند از مرخصی، تعطیلی، تفریح و... خود گذاشتند و کتاب نوشتند. ما در این زمینه خیلی کار درستی کردیم. چون اگر دولت شروع کند به تاریخ‌نویسی می‌خواهد توجیهات خود را بنویسد. 

منصوری ادامه داد: امیدوارم با اتکا به خدا همچنان این مشی را ادامه دهید و اصلا توجه نکنید به اینکه دولت در این زمینه کار می‌کند یا نمی‌کند، خوشش می‌آید یا نه. همچنین ما باید روی بحث تحولات برون مرزی انقلاب خیلی دقت داشته باشیم و پیگیر باشیم. دولت‌های بزرگ بیش از من و شما می‌دانند که این انقلاب اسلامی در دنیا چه کار دارد می‌کند.

وی در ادامه بیان کرد: به نظر می‌رسد بعد از ۴۰ سالگی انقلاب، باید دقیق‌تر پاسخگوی یکسری از سوالات و عملکردهای گذشته باشیم و اینکه آینده چه خواهد شد؟ مسئله آینده نگری، یک مسئله جدی است. باید ذهنیت آینده دنیا را بفهمیم و دقت کنیم که ما کجای این جریان قرار داریم و چه کار باید انجام دهیم. در این راه نباید منتظر دولت باشیم و خودمان باید با خودمان و خارج از کشور بحث و تبادل نظر کنیم و آمادگی‌های لازم را برای آینده کسب کنیم. نکته دیگری که در داخل مهم است، نسل جوان است. نمی‌دانم که این موضوع از کوتاهی بوده است یا ضعف که نتوانستیم برای نسل جوان توضیح دهیم که انقلاب چه بود. آیا یک شورش بود یا مقطعی بود یا صرفا برای سرنگونی رژیم پهلوی بود؟ انقلاب اسلامی کاری عظیمی در تاریخ بشریت است. 

این نویسنده ادامه داد: موضوع مورد بررسی بعدی فضای مجازی است. باید ببینیم چطور می‌توانیم بیشتر در این فضا ایفای نقش کنیم. این یک واقعیت اثر گذار است و همه دستگاه‌های ما موظف هستند که در این موضوع بیشتر فعالیت داشته باشند. اما نباید فراموش کنیم که مسئله انقلاب اسلامی تنها به کتاب و فضای مجازی خلاصه نمی‌شود. باید به سراغ زمینه‌هایی برویم که کمتر به آن پرداخته شده است.  سینما یکی از آنهاست. تاکنون فیلم‌های اندکی با محوریت انقلاب اسلامی ساخته شده است و شما کافی است این تعداد را با تعداد فیلم‌هایی که درباره جنگ جهانی دوم ساخته شده مقایسه کنید. رمان نیز همین ویژگی را دارد گرچه در حوزه ادبیات و شعر وضع مناسب‌تری داریم اما باز هم جای کار دارد. اگر مقایسه‌ای بین کتاب‌هایی که برای ناپلئون نوشته شده و آنچه ما برای انقلاب و بزرگانمان نوشته‌ایم انجام دهیم، به فاصله عمیقی بر می‌خوریم. آخرین آماری که من دارم، ۲۳ هزار کتاب فقط برای ناپلئون در فرانسه نوشته شده است. ما چند کتاب با ارزش در مورد بزرگانمان نوشته‌ایم؟ 

اوحدی: امروز نهال انقلاب تبدیل به یک درخت تنومند شده است

اوحدی: قلمی که در جهت ارزش‌های انقلاب و پاسداری از خون شهدا باشد ارزشمند است

در ادامه این برنامه سعید اوحدی به سخنرانی پرداخت. وی درباره برگزاری این برنامه گفت: اگر عدد ۴۰ نشانه بلوغ و حکمت و بالندگی است، باید ببینیم که چه روزهایی بر این انقلاب گذشته است. چه دستاورد عظیمی به دست آورده‌ایم؟ امروز چه شرایطی در دنیا داریم؟ چه رسالتی به عهده ما گذاشته شده است؟ و در چه مسیری قدم گذاشته‌ایم؟ و با این نگاه مثل یک کوهنوردی که خودش را به قله کوه می‌رساند و بعد قله‌های بعدی را در مقابل خودش می‌بیند که فتح کند، باید بررسی کنیم که چگونه در مقابل آسیب‌هایی که در صعود به ما وارد شد می‌خواهیم خودمان را تجهیز کنیم؟ آیا آمادگی برای فتح قله‌های پیش رو داریم؟ تجهیزات کامل را در اختیار داریم؟ عزم و همت و پیشتیبانی واقعی که باید داشته باشیم را دارا هستیم؟ 

رییس سازمان فرهنگی هنری در ادامه اضافه کرد: اگر امروز از ۷۰ نویسنده شاخص که ۹۰ اثر درباره انقلاب نوشته‌اند تجلیل می‌شود، به این خاطر است که کار بزرگی کرده‌اند. مگر می‌توانیم در جهت توسعه و تبیین و انتظار این انقلاب کوشش کنیم بدون اینکه به ارزش‌ها و ریشه‌های انقلاب نظری داشته باشیم؟ اگر پیامبر به صورت عام فرموده‌اند که قلم علما از خون پاک شهیدان ارزش بیشتری دارد، قلمی که در جهت ارزش‌های انقلاب و پاسداری از خون شهدا باشد ارزشمند است.

وی افزود: آن زمان تحریم‌ها، ترورها و فشارها روی مردم بود. عزیزترین یاران امام را در سخت‌ترین و بدترین شرایط انقلاب، از این ملت گرفتند. و آن زمان که کیلومترها از سرزمین ما اشغال شده بود و جبهه‌های جنگ ما آزمایشگاه تسلیحات کشورهای مختلف شده بود؛ ملت مظلومی قد علم کرد که می‌خواست مستقل باشد و ثروت‌های مملکت به او و آیندگان آن کشور تعلق داشته باشد. از دل این مردم و خواسته‌ها انقلاب اسلامی رشد کرد و اکنون به چهل سالگی خود رسید. امروز نهال انقلاب تبدیل به یک درخت تنومند شده است که ریشه‌های این درخت در عمق دنیای اسلام و در دل‌های مردم ریشه دوانده است. 

اوحدی: امروز نهال انقلاب تبدیل به یک درخت تنومند شده است

در پایان این آیین از منوچهر محمدی، حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه و حجت الاسلام و المسلمین علی ذوعلم به عنوان نویسندگان برتر و مسعود پیرمرادیان مدیر نشر معارف به عنوان ناشر برتر  تقدیر و از کتاب «کتابشناسی توصیفی انقلاب اسلامی» رونمایی شد.

نظر شما