جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۴۶
کد خبر: ۱۰۰۸۲۴
|
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۳
رییس سازمان فرهنگی هنری در نشست خبری عنوان کرد:
نشست خبری ویژه‌برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی سه شنبه نهم بهمن ماه برگزار شد. رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در این نشست از اجرای بیش از ۲ هزار برنامه و افتتاح فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی در حرم مطهر امام خمینی(ره) خبر داد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست خبری ویژه‌برنامه‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور سعید اوحدی رییس و مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سه‌شنبه ۹ بهمن ماه برگزار شد.

همزمانی دهه فجر با ایام فاطمیه و توجه ویژه به نقش زنان در انقلاب اسلامی

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ابتدای این نشست درباره ویژه‌برنامه‌های این سازمان به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی گفت: عدد ۴۰ نمایانگر پختگی است و امسال به دلیل رسیدن انقلاب اسلامی ایران به قله بالندگی باید برنامه‌ها را با نگاه متمایز و ویژه‌تری طراحی می‌کردیم. تقارن با ایام فاطمیه هم ما را بر آن داشت تا با نگاه ویژه‌ به نقش حضرت زهرا(س) به عنوان انقلابی‌ترین زن در دنیا، به نقش زنان در انقلاب بپردازیم. 

وی افزود: آنچه که شاید کمتر به آن توجه شده، تقارن ۴۰ سالگی انقلاب با پیروزی‌های عظیم کشورهای محور مقاومت، فروپاشی کامل داعش و خروج آمریکا از سوریه است. تلاش کردیم در برنامه‌هایی که به این مناسبت در سازمان فرهنگی هنری دنبال می‌شود به این موضوع نیز توجه داشته باشیم.

اجرای ۲ هزار برنامه به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی/افتتاح فرهنگ‌سرای انقلاب در حرم مطهر

اوحدی با تاکید بر تشکیل ستاد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در سازمان فرهنگی هنری گفت: سیاست‌هایی که در این ستاد به آن توجه ویژه شد، نقش مردم به انقلاب، امید به آینده، نقش زن در انقلاب و معرفی انقلاب به نسل سوم بود. نشان ستاد نیز در همان روزها طراحی شد. چهار کارگروه محتوا، نوجوانان، کودک انقلابی و فصل رویش تشکیل شد و در نهایت با ۲۱ جلسه و هزار و ۲۰۰ نفر-ساعت برنامه‌ها تدوین و پرداخت شد و نهایتا در ۹ سرفصل به تصویب رسید. 

وی افزود: برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب از ششم بهمن آغاز شد. این ویزه‌برنامه‌ها در سرفصل‌های آفرینش ادبی، آفرینش هنری، قرآن و معنویت، جشنواره‌ها، تجلیل‌ از مفاخر، فصل رویش، فضای مجازی، مراسمات ویژه و ایستگاه انقلاب در بیش از دو هزار اجرا طراحی شده است.

رییس سازمان فرهنگی هنری در توضیح برنامه‌های هنری چهلمین ساگرد پیروزی انقلاب گفت: اتفاق ویژه‌ای که در این ستاد طراحی شده، اجرای پنج نمایش در دهه فجر است. نمایشواره کوچه‌های بنی‌هاشم با مشارک موسسه ریحانه‌النبی(س) با بازگو کردن ماجرای شهادت حضرت فاطمه(س) یک عبرت تاریخی را به نمایش در آورده است. این نمایش ۶ تا ۲۲ بهمن به صورت رایگان در میدان ولی‌عصر(عج)، ابتدای بلوار کشاورز اجرا می‌شود.

وی افزود: نمایش نامیرا به کارگردانی امیرحسین شفیعی با مشارکت اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ضلع شمالی بوستان دانشجو اجرا می‌شود. این نمایش با نیم‌نگاهی به پیروزی‌های عظیم کشورهای محور مقاومت و فروپاشی کامل داعش طراحی شده است. 

اوحدی با تاکید بر توزیع عادلانه برنامه‌ها در سطح مناطق پایتخت گفت: نمایش خزان ارغوان به سرپرسی بهراد رحمانی کار مشترکی از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پایگاه بسیج ثامن‌الائمه(ع) و موسسه مهنّا در شهرک غرب، ابتدای بلوار شهید دادمان ۱۳ تا ۱۹ بهمن ماه هر روز از ساعت ۱۹ پذیرای مخاطبان است. همچنین نمایش «صورت‌های تاریک» کاری از گروه نمایشی مسلم از جمعه ۱۲ بهمن در پردیس تئاتر تهران به مدت ۱۰ شب اجرا می‌شود.

رییس هیئت مدیره سازمان فرهنگی هنری اضافه کرد: یکی از ویژه‌برنامه‌های نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نمایش «رستم و سهراب» با بازی ۳۰ توان‌یاب آسایشگاه کهریزک با حضور شهردار تهران، جمعی از سفیران و نمایندگان سفارتخانه‌های مجارستان، سوئد، فنلاند، مالزی، پاکستان، تاجیکستان، بلغارستان و آذربایجان و دبیر کل موسسه اقتصادی اکو روی صحنه رفت. امیدواریم بتوانیم این نمایش را بعد از ۲۲ بهمن ماه در برج میلاد تهران روی صحنه ببریم. نمایشی که نمادی از خودباوری مردم پس از انقلاب بود.

وی درباره ویژه‌برنامه‌های هنرهای تجسمی گفت: نمایشگاه هنرهای تجسمی «پلاک ۴۰» با نمایش آثار هنرمندان انقلابی که در طول ۴۰ سال گذشته خلق شده با مشارکت موزه هنرهای دینی امام علی(ع) از هشتم بهمن ماه در فرهنگ‌سرای نیاوران برپا شد. همچنین نمایشگاه عکس‌های انقلاب اسلامی در فرهنگ‌سرای نهج‌البلاغه ۱۰ تا ۲۲ بهمن ماه برگزار می‌شود و نمایشگاه کاریکاتور با نظارت سید مسعود شجاعی طباطبایی با همکاری ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در فرهنگ‌سراهای تهران به نمایش در می‌آید.

رییس سازمان فرهنگی هنری افزود: ویژه‌برنامه «چله‌نگاران بانوی آفتاب» برای تجلیل از ۴۰ بانوی هنرمند در حوزه خوشنویسی جمعه ۱۲ بهمن در فرهنگ‌سرای ملل اجرا می‌شود. بزرگداشت مقام رفیع زن در جمهوری اسلامی ایران موضوع این نمایشگاه است.

اوحدی در توضیح برنامه‌های ویژه نوجوانان گفت: باشگاه «نوجوان+» با همکاری اتحادیه انجمن اسلامی در ۴۰۰ مدرسه تهران و با حضور حدود ۱۵۰ هزار دانش‌آموز برگزار می‌شود و شامل مدرسه انقلاب، آینده‌پژوهی، در امتداد بیداری، روایتگری و کتابخوانی است. تور اسطوره‌های انقلاب نیز در ادامه این برنامه با حضور ۲۵۰ دانش‌آموز نخبه بعد از ۲۲ بهمن برگزار می‌شود. ویژه‌برنامه کودک انقلابی نیز با ۷۰ اجرا در بیش از ۱۵۰ خانه‌ کودک سازمان فرهنگی هنری و با مشارکت بخش خصوصی با تولید آلبوم سرودهای کودکانه و با همکاری شبکه پویا برگزار می‌شود.

اجرای ۲ هزار برنامه به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی/افتتاح فرهنگ‌سرای انقلاب در حرم مطهر

وی در توضیح برنامه این سازمان در حوزه آفرینش‌های ادبی گفت: ویژه‌برنامه مجمع شاعران اهل بیت(ع) در منطقه ۱۸ به مناسبت شهادت حضرت فاطمه(س)، نشست سیری در ادبیات انقلاب در فرهنگ‌سرای اندیشه، برگزاری جشنواره نهال انقلاب به دبیری منطقه ۱۹ و اجرای ویژه‌برنامه «عصر شعر انقلاب» در فرهنگ‌سراهای مناطق ۲۲گانه از نشست‌های ادبی به مناسبت چهل سالگی انقلاب است. ویژه‌برنامه «کتابگرد» نیز با تجهیز چهار اتوبوس و برگزاری نمایشگاه کتاب با موضوع انقلاب اسلامی از ۱۲ بهمن آغاز به کار می‌کند و پس از آن با برگزاری نمایشگاه کتاب در موضوعات و مناسبت‌های مختلف به کار خود ادامه می‌دهد.

اجرای ۴۰۰ برنامه فرهنگی توسط کانون‌ها و مراکز مشارکتی سازمان فرهنگی هنری

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره دیگر برنامه‌های این سازمان گفت: چهارمین جشنواره کانون‌ها و مراکز مشارکتی با حضور ۱۵۰ خانه فرهنگ مشارکتی با بیش از ۴۰۰ اجرا در هفت پهنه سطح پایتخت برگزار می‌شود. دو قطعه موسیقی با موضوع انقلاب با صدای وحید تاج، موسیقی کیوان ساکت و شعری از محمدعلی بهمنی و دیگری با صدای سالار عقیلی تولید خواهد شد. همچنین جشنواره اقوام ایرانی از ۱۲ بهمن به مدت ۲۰ شب در بوستان فدک برگزار می‌شود و با هماهنگی کانون های فرهنگی و هنری مساجد، ۴۰ گروه سرود در ایستگاه‌های مترو اجرا خواهند داشت.

اوحدی اضافه کرد: همایش «دختران انقلاب» اجتماع عظیم دختران و پسران انقلاب با مشارکت قرارگاه آمرین به معروف صراط به مناسبت فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه(س)، روز پنجشنبه ۱۱ بهمن ماه ساعت ۱۴:۴۵ با تجلیل از مرضیه هاشمی با حضور او و خانواده‌اش برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: ویژه‌برنامه قلم انقلابی روز گذشته در باغ کتاب با تجلیل از ۷۰ نویسنده، ۹۱ اثر انقلابی و رونمایی از «کتابشناسی توصیفی انقلاب اسلامی» برگزار شد. همچنین ویژه‌برنامه «فصل رویش» در قالب ۱۰ برنامه از ۴۰ چهره شاخص در ۱۲ محور تقدیر می‌کند و این برنامه از ششم بهمن با تجلیل از چهره‌های جوان مطرح هنرهای نمایشی آغاز شد. ۴۰۰ برنامه در فضای مجازی برگزار خواهد شد و فرهنگ‌سرای فناوری اطلاعات نیز مسابقه‌ای را در فضای مجازی برگزار می‌کند.

رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران درباره ویژه‌برنامه‌های قرآنی چهلمین سالگرد انقلاب توضیح داد: ۶ عنوان برنامه با ۱۶۰ اجرا با موضوع قرآن برگزار می‌شود. محفل انس با قرآن، دو اجرای ویژه‌برنامه قرآن و اندیشه و میثاق قرآنیان با رهبر کبیر انقلاب اسلامی از جمله این برنامه‌هاست. 

فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی در مرقد مطهر امام خمینی(ره) افتتاح می‌شود

اوحدی با اشاره به افتتاح فرهنگ‌سرای انقلاب در مرقد مطهر امام خمینی(ره) گفت: در نشست هماهنگی برگزاری برنامه‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی که در مرقد مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد، فرهنگ‌سرایی به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران واگذار شد که ۱۲ بهمن در گردهمایی‌ای که در محل جلوس امام خمینی(ره) برگزار می‌شود، این مرکز افتتاح خواهد شد و فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی که اکنون در زیرمجموعه سازمان فرهنگی هنری مشغول به فعالیت است، هویت خود را به این فرهنگ‌سرا خواهد بخشید.

وی در پایان سخنانش تاکید کرد: ۲۲ بهمن نیز همچون سالیان گذشته، ۶ فرهنگ‌سرای موقت از چهارراه ولی عصر(عج) تا خیابان بهبودی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی میزبان شهروندان پرشور تهرانی در راهپیمایی ۲۲ بهمن خواهد بود.

در ادامه این نشست خبری، خبرنگاران رسانه‌های گوناگون به طرح پرسش‌های خود از سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پرداختند. 

رییس سازمان فرهنگی هنری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت بودجه این سازمان در سال ۹۸ عنوان کرد: سازمان فرهنگی هنری بر اساس قانون تشکیل شده و اساسنامه مشخصی دارد. بر اساس قانون مجلس در سال ۷۸ و اصلاحیه‌ای که در سال ۸۰ تصویب شد و لازم‌الاجراست، ۴ درصد از درآمدهای شهرداری تهران باید صرف فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ورزشی شود. با توجه به کار کارشناسی‌ای که درباره بودجه صورت گرفته، امیدوارم این بودجه تخصیص پیدا کند و در سال ۹۸ مشکلات بودجه‌ای کمتری داشته باشیم. بودجه سال ۹۸ سازمان فرهنگی هنری با افزایش‌های منطقی‌ای که در همه بخش‌های کشور وجود دارد، پیش‌بینی شده است. 

اجرای ۲ هزار برنامه به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی/افتتاح فرهنگ‌سرای انقلاب در حرم مطهر

وی همچنین درباره هزینه‌های برنامه‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و رویکرد سازمان فرهنگی هنری در اجرای برنامه‌های مناسبتی گفت: برنامه‌های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی با مشارکت ۱۰ دستگاه خارج از شهرداری تهران و همچنین شهرداری مناطق و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگزار می‌شود و اجرای این برنامه‌ها بدون کمک این نهادها ممکن نبود. ما نمی‌توانیم مناسبت‌های را کنار بگذاریم، چون در راستای تحقق اهداف بلندمدت ما یعنی ارتقای سطح فرهنگ و توسعه ارزش‌های فرهنگی و هنری در شهر تهران است. برنامه‌های مناسبتی این ایام مانند نمایش نامیرا، چله‌نگاران بانوی آفتاب و... در راستای ترویج فرهنگ انقلابی و اهداف سازمان فرهنگی هنری است. به عنوان مثال در مجموعه برنامه‌های بهار مهربانی که به مناسبت سالروز ولادت پیامبر اکرم (ص) برگزار شد، ترویج اخلاق و مهربانی در شهر تهران را به عنوان هدف اصلی دنبال می‌کردیم.

اوحدی اضافه کرد: البته فعالیت‌های غیرمناسبتی زیادی هم داریم که یکی از آنها کارهای آموزشی با کیفیت مناسب در شهر تهران است که در حوزه‌های گوناگونی مانند حقوق شهروندی، علم و فناوری، علوم و معارف اسلامی، هنرهای تجسمی و... در حال اجراست و سه هزار مربی مجرب مشغول فعالیت هستند.

نقش محوری مساجد در ویژه‌برنامه‌های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره نقش مساجد در برنامه‌های فرهنگی و هنری چهل سالگی انقلاب و اجرای برنامه‌های مسجدمحور بیان کرد: یکی از رویکردهای ستاد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی توجه به نقش مساجد است و به همین دلیل جلسات مختلفی با ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور داشتیم. اجرای ۴۰ گروه سرود دانش‌آموزی در ایستگاه‌های متروی تهران از جمله برنامه‌هایی است که با این ستاد در برگزاری آن مشارکت داشته‌ایم. همکاری با مساجد به برگزاری برنامه در مساجد محدود نمی‌شود و می‌توان در فضاهای دیگر نیز با همکاری مساجد برنامه‌هایی اجرا کرد. مساجد سرمایه اجتماعی بسیار مهمی هستند و مطمئناً نقش ویژه‌ای در پیروزی انقلاب اسلامی داشته‌اند. 

سپس پرسشی درباره برنامه‌های فرهنگی و هنری در حوزه مدافعان حرم و مبارزه با داعش مطرح شد که رییس سازمان فرهنگی هنری در پاسخ گفت: پیروزی محور مقاومت در منطقه یکی از رویکردهای اصلی ما در ویژه‌برنامه‌های چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است و مثلاً نمایش «کوچه‌های بنی‌هاشم» با موضوع فاطمیه، با گرامی داشت شهدای مدافع حرم به پایان می‌رسد. در راهپیمایی ۲۲ بهمن یک فرهنگ‌سرای موقت را به نام فرهنگ‌سرای مقاومت نامگذاری کرده‌ایم که در آن به مسئله دفاع از حرم و پیروزی‌های محور مقاومت پرداخته می‌شود. هفته فرهنگی یمن را هم با این هدف پیش‌بینی کرده‌ایم که به دلیل کمبود بودجه، تا کنون نتوانسته‌ایم آن را به دهه فجر برسانیم. 

وی به برقراری عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه برنامه‌های فرهنگی در نقاط گوناگون شهر تهران اشاره کرد و از برگزاری ویژه‌برنامه‌های دهه فجر در مرقد مطهر امام خمینی (ره) در جنوب تهران خبر داد.

اوحدی با بیان اینکه یکی از برکات انقلاب اسلامی وجود استقلال و آزادی است، اظهار کرد: کسانی که به این انقلاب چشم طمع داشتند، از روز اول دنبال ایجاد مانع برای ملت ایران بودند. امروز ۴۰ سال گذشته و نهال انقلاب به درختی تنومند تبدیل شده و دیگر کسی چشم طمعی در حوزه نظامی ندارد. قدرت دفاعی ما دلیل این مسئله است و امیدوارم این واقعیت‌ها را ببینیم. امروز دشمن رویکرد نظامی ندارد و می‌خواهد با تحریم ما را به تسلیم برساند. اما مردم مقاومت می‌کنند و به قله‌های افتخار می‌رسند. رویکرد دیگر دشمن، نفوذ فرهنگی و دوقطبی سازی جامعه است. دشمن به این اعتراف کرده و به عنوان نمونه عربستان سعودی شبکه ایران اینترنشنال را راه‌اندازی کرده است. 

وی در پایان گفت: مطمئناً در سال ۹۸ شاهد فعالیت‌های ویژه‌ای در حوزه نمایش در پردیس تئاتر تهران و البته موسیقی خواهیم بود. موسیقی خوب، حال مردم را خوب می‌کند و حتماً باید به آن توجه داشته باشیم و یکی از رویکردهای سازمان فرهنگی هنری ترویج هنر فاخر در همه شاخه‌هاست.
نظر شما