جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۵
کد خبر: ۱۰۰۹۱۲
|
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
در مراسم تقدیر از ۴ چهره حوزه ادبیات انقلاب مطرح شد؛
یک نویسنده و پژوهشگر در برنامه «فصل رویش» که با تجلیل از چهار چهره‌ حوزه ادبیات و شعر انقلاب؛ احمد بابایی، میلاد عرفان‌پور، حمید حسام و قاسم صرافان در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد، گفت: در طول این ۴۰ سال بیش از ۴۰۰ سال گذشته ایران تولید ادبی داشته‌ایم و ادبیات امروز قابل قیاس با ادبیات سال‌های پیش از انقلاب نیست.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه‌برنامه «فصل رویش» با حضور سعید اوحدی رییس و سید علیرضا فاطمیان‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهشگر، محمدمیثم میثمی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷، سعید صدراییان مدیر فرهنگی هنری منطقه ۲ و دبیر ویژه‌برنامه «فصل رویش» و جمعی از شخصیت‌های فرهنگی هنری با تجلیل از چهار چهره‌ سرشناس حوزه ادبیات و شعر انقلاب، یکشنبه ۱۴ بهمن در فرهنگ‌سرای اندیشه برگزار شد.

۴ چهره سرشناس حوزه ادبیات انقلاب در «فصل رویش» تقدیر شدند

در ابتدای مراسم محمدرضا سنگری با گرامی‌داشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: شهید مرتضی مطهری چند ویژگی امام خمینی(ره) را عامل پیروزی نهضت ایشان می‌دانست؛ ایمان راسخ به خدا، ایمان به سخن، ایمان به هدف و ایمان به مسیر. و من ویژگی دیگری را هم اضافه می‌کنم که آن ایمان به مردم و جامعه بود، امام راحل مردم را باور داشت و با آنها زندگی می‌کرد.

وی افزود: در پژوهشی که در حوزه منشورات در چهل سال انقلاب داشتم و با توجه به آمار سال ۹۷، تاکنون ۳۱ میلیارد و ۶۳ میلیون مجموع شمارگان کتاب و بیش از سه میلیون و ۶۵۰ هزار جلد کتاب منتشر شده است. از این تعداد، بیش از ۲۵ هزار جلد کتاب در حوزه ادبیات منتشر شده که این آمار با ۴۱۰ سال گذشته تاریخ ادبی ایران معادل است و به این معناست که در طول این ۴۰ سال بیش از ۴۰۰ سال گذشته ایران تولید ادبی داشته‌ایم و ادبیات امروز، ادبیاتی که در انقلاب شکفته شده قابل قیاس با ادبیات سال‌های پیش از انقلاب نیست.

این نویسنده در ادامه بیان کرد: در هیچ مقطع تاریخی این قدر بانوان در تولید ادبی فعال نبوده‌اند. بانوان از آقایان پیشی گرفته‌اند و شاهد چهره‌های شاخصی در حوزه خاطره‌نگاری و زندگینامه‌نویسی هستیم. در عرصه شعر حداقل ۴۰۰ مجموعه  متعلق به بانوان است و اینها محصول و دستاورد انقلاب اسلامی است.

وی در ادامه درباره شخصیت‌های منتخب برای تقدیر در برنامه «فصل رویش» گفت: حمید حسام یکی از چهره‌های شاخص ادبیات پس از انقلاب است که قلمی روان، فصیح و بلیغ دارد. کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» خاطرات سردار جانباز میرزامحمد سُلگی فرمانده‌ گردان حضرت ابوالفضل(ع) لشکر انصارالحسین(ع) استان همدان است. کتاب «غواصان بوی نعنا می‌دهند» و «سفر به روایت سرفه‌ها: سفرنامه هیروشیما» از جمله آثار این نویسنده است.

این نویسنده افزود: احمد بابایی از قصیده به عنوان بابی جدید برای بارور کردن شعر امروز بهره برده است و قاسم صرافان از پهلوانان شعر آیینی است و شعر آیینی را به تلفیقی از حماسه و تغزل رسانده و این ویژگی ستودنی است. همچنین این شاعر وجود خود را در ستایش اهل بیت(ع) صرف کرده است.

سنگری ادامه داد: میلاد عرفان‌پور هم از شاعران نسل دوم و سوم انقلاب در شکفتگی رباعی در روزگار امروز تاثیرگذار بوده و اشعار او مورد تحسین رهبری است.

۴ چهره سرشناس حوزه ادبیات انقلاب در «فصل رویش» تقدیر شدند

اوحدی: ادبیات و شعر زیباترین و خالص‌ترین نوع هنر است

در ادامه سعید اوحدی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: به برکت خون شهدا امروز به قله چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب رسیدیم. به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی تلاش کردیم در طراحی برنامه‌های فرهنگی و هنری تفاوت‌هایی با دیگر سال‌ها ایجاد کنیم. ویژه‌برنامه «فصل رویش» یکی از این ویژه‌برنامه‌هاست که طی آن قرار است از ۴۰ چهره شاخص در ۱۰ رشته ادبیات و شعر، هنرهای تجسمی، سرود و موسیقی، نمایش و تئاتر، فیلم، سریال، انیمیشن، رسانه، قرآن و معارف اسلامی، ایثار و شهادت، علم و فناوری، جوانان، اقتصاد و تولید ملی و بانوان تقدیر کنیم. این برنامه‌ها شامل ۱۰ برنامه است که در هر برنامه از چهار عزیز تجلیل می‌شود.

وی با اشاره به دستاوردهای حوزه شعر و ادبیات در چهل سال انقلاب افزود: زیباترین و خالص‌ترین نوع هنر، ادبیات و شعر است، زیرا بدون هیچ واسطه‌ای بیان می‌شود و شعری که در مقام حکمت باشد را باید ارج نهیم.

اوحدی با بیان اینکه ایثار و جانفشانی جوانان باعث اعتلای نام جمهوری اسلامی ایران شده است، گفت: این سرمایه‌ها باعث استواری انقلاب است، انقلابی که در آن مردم تصمیم گرفتند خودشان برای مملکت و آینده فرزندان خود، تصمیم بگیرند.

وی با اشاره به دیدار هفت سال گذشته اردوغان رییس‌جمهور ترکیه با رهبر انقلاب و سخنانش با جهانگیری منبی بر ساقط شدن حکومت بشار اسد بیان کرد: هفت سال قبل که موضوع داعش را بر مسلمانان تحمیل کردند و سران داعش که اسیر دست جوانان ما بودند، می‌گفتند هدف ما ریشه‌کن کردن انقلاب ایران و نفوذ به ایران است، سوریه هدف اصلی ما نبوده است.

اوحدی افزود: در این دهه کشور ما در زمینه‌های مختلفی پیشرفت داشته است. در علم پزشکی، تولید دارو، انرژی هسته‌ای، هوا فضا و... از نگاه من بزرگترین دستاورد این انقلاب، پیروزی عظیمی است که کشورهای محور مقاومت این روزها به دست می‌آورند. مهم‌ترین دستاورد انقلاب ما می‌تواند سرنگونی کامل داعش و عقب نشینی مفتضحانه آمریکا از سوریه باشد. مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی این است که خون جوانان شما و همه جان‌فشانی‌ها و ایثارگری‌های شما بی‌جواب نمانده است.

رییس سازمان فرهنگی هنری در پایان بیان کرد: این عزت و عظمت به برکت وجود امام راحل و رهبر انقلاب و جانفشانی و ایثار و از خودگذشتگی جوانان ماست. 

در پایان مراسم از چهار چهره‌ سرشناس حوزه ادبیات و شعر انقلاب؛ احمد بابایی، میلاد عرفان‌پور، حمید حسام و قاسم صرافان تجلیل شد.

نظر شما